Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Een van de grotere uitdagingen waar de automotive industrie mee worstelt is de productie van voldoende accu’s voor elektrische voertuigen. Grondstoffen voor de huidige accu’s, lithium, kobalt en nikkel, zijn relatief schaars en worden, naar gelang het aantal EV’s dat geproduceerd en verkocht wordt, dus ook steeds duurder. Recycling van oude ‘versleten’ accu’s kan een deel van dat probleem oplossen. Echter, er zijn op dit moment nog te weinig oude EV-accu’s beschikbaar om daarvoor een rendabele business op te starten. Onderzoekers van de Technische Universiteit van Aken (RWTH) stellen dat dit tegen 2035 wel mogelijk is. Al zullen daarvoor wel miljardeninvesteringen nodig zijn. De RWTH heeft bereken dat de industrie hiervoor zo’n 9 miljard moet gaan reserveren.
Hergebruik oude accu’s
Op kleine schaal wordt het recyclen van oude EV-accu’s wel al getest. Onder andere Volkswagen en Mercedes hebben daarvoor al pilots lopen. De RWTH-wetenschappers denken dat uiteindelijk zo’n 60 procent van de materialen uit oude EV-accu’s hergebruikt kan worden voor de productie van nieuwe accu’s.
Los van het feit dat het recyclen van oude EV-accu’s goed is voor de duurzaamheid en het gebruik van dure grondstoffen, is het ook goed voor de prijzen van elektrische auto’s. De accu is een van de duurste onderdelen van een EV. Wanneer die voor 60 procent gemaakt worden van gerecyclede materialen, dan kunnen de prijzen van EV’s omlaag. Het hergebruik van de grondstoffen van oude accu’s betekent volgens experts dat over een tiental jaar tot wel 30 procent minder nieuw lithium, nikkel en kobalt nodig is voor de productie van een accu.
„#Batterie-#Recycling ist ein notwendiger Markt, um Ökologieziele in der E-Mobilität erreichen zu können“, sagt #PEM-Leiter Prof. @akampker im Interview mit dem Morgenmagazin der @ARD_Presse: „Wir haben nachgewiesen, dass das profitabel möglich ist.“https://t.co/I8TDXRg1xC
— PEM der RWTH Aachen University (@rwth_pem) August 17, 2023
Nog niet genoeg oude accu’s
Maar, het duurt dus nog even voordat het recyclen van oude EV-accu’s een winstgevende business zal zijn. Eerst en vooral omdat er simpelweg nog niet genoeg oude, versleten, EV-accu’s beschikbaar zijn. Elektrische auto’s worden pas sinds een jaar of vijf in (steeds) grote(re) aantallen verkocht. Een gemiddelde accu gaat tussen de 10 en 15 jaar mee, zo wordt verwacht. Dat betekent dus dat het aantal accu’s dat in aanmerking komt voor recycling pas tegen het eind van dit decennium flink zal gaan toenemen.
Hoewel experts in Europa dus verwachten dat van elke accu zo’n 60 procent gerecycled kan worden, hebben ze in China en Korea strengere regels. Daar moeten EV-fabrikanten al sinds 2013 verplicht 90 procent van alle materialen van een EV-accu hergebruiken.
Verder lezen over Duurzaam
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktNieuws22.04.2024
Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024