Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Mercedes heeft een nieuwe concept EV aan de wereld getoond. De Vision EQXX moet, naar eigen zeggen, de actieradius en verbruik van EV’s naar een nieuw niveau tillen. Welk niveau is dat dan? Welnu, volgens Mercedes zal de Vision EQXX met een verbruik van minder dan 10 kWh per 100 kilometer en een bereik van 1000 kilometer op één volle accu. Letwel, volgens de opgave van de fabrikant. Ter vergelijk, de huidige Mercedes EV’s, zoals de EQS moet het nog doen met een verbruik dat ligt tussen de 15,7 en 19,8 kWh per 100 kilometer.
Vision EQXX, een EV van de volgende generatie
Het nu getoonde concept van de Vision EQXX ziet er in ieder geval bijzonder fraai uit. De coupé is volgens Mercedes het resultaat van een missie om technologische barrières in design, materiaalgebruik en technologie te doorbreken. De nieuwe EV is vanaf scratch ontwikkeld. Daarbij is gebruik gemaakt van lichtgewicht technieken, duurzame materialen en een nieuwe geavanceerde elektrische aandrijflijn.
Dit zou er onder andere voor moeten zorgen dat de EQXX coupé, met een wielbasis van 2m80, ca. 150 kW vermogen en een 1000 kilometer accu minder dan 1800 kilo gaat wegen. Het lage energieverbruik is volgens Mercedes ook te danken aan de ontwikkeling van nieuwe software waarmee nieuwe grenzen van efficiëntie verkend kunnen worden. Met de EQXX kun je op één accu van Berlijn naar Parijs rijden, zonder tussentijds bij een laadpaal te hoeven stoppen. Onderweg zorgen de in het dak ingebouwde zonnepanelen voor maximaal 25 kilometer bereik, afhankelijk hoe sterk de zon schijnt.
Opvallend is ook dat de nieuwe EQXX een dashboard heeft dat bestaat uit een 47,5 inch breedbeeld scherm met 8K resolutie. Het LED scherm strekt zich, als eerste volledig naadloze display in een Mercedes-Benz, uit over de volledige breedte van de cockpit, van de ene A-stijl naar de andere.
Actieradius en ‘tanken’
De actieradius, en daaraan gekoppeld het elektriciteitsverbruik, is inderdaad al enkele jaren een van de grote uitdagingen voor elektrische auto’s. Op dit moment is 400 tot 500 kilometer op één volle accu wel zo ongeveer het maximum. Dan heb ik het natuurlijk over het daadwerkelijke bereik in de praktijk, niet de theoretische actieradius. Die is volgens vaak tientallen tot meer dan honderd kilometer groter dan in de praktijk gehaald wordt. In dat opzicht hebben de autofabrikanten nog weinig geleerd. Vroeger was een gemiddeld verbruik van 1 op 12 in de praktijk eerder 1 op 8. En ook nu zijn er nog altijd grote verschillen tussen de fabrieksopgave en het daadwerkelijke benzineverbruik. Ja, dat heeft natuurlijk ook te maken met het rijgedrag.
Daarnaast is ook het versnellen van de tijd die het kost om onderweg op te laden, een belangrijk verbeterpunt. Het voltanken van een brandstofauto kost hooguit vijf minuten. Het snelladen van een gemiddelde EV kost je tegenwoordig nog altijd tussen de 20 en 60 minuten – afhankelijk van het model – om tot 80 procent op te laden. De verbeteringen op dat vlak zijn ook al in volle gang. Behalve een kwestie van tijd speelt hier natuurlijk ook de beschikbare snellaadcapaciteit van oplaadstations een grote rol.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive19.03.2024
Fisker zit in zwaar weer: legt productie elektrische auto’s stil
Verder lezen over Mercedes-Benz
Automotive23.02.2024
Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Technology22.11.2023
Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team
Streven naar efficiëntie op en naast het circuitAutomotive11.10.2023
Elektrische Mercedes truck rijdt 1000 kilometer per dag
Mits je de eActros met 500 kWh accupakket halverwege een keer bijlaadtAutomotive01.09.2023
Mercedes opent eigen netwerk met snelladers
Eerste Charging Hubs op drie continenten vanaf oktober onlineAutomotive16.06.2023
Mercedes test ChatGPT in haar auto’s
Straks lekker keuvelen over koetjes, kalfjes en het weer met je auto?Automotive03.05.2023
Zoom in een Mercedes E-klasse ziet er erg goed uit
Maar komt met nadelenAutomotive17.04.2023