Mercedes Vision EQXX: een EV met 1000 kilometer bereik

Mercedes Vision EQXX: een EV met 1000 kilometer bereik

Vorig artikel Volgend artikel

Mercedes heeft een nieuwe concept EV aan de wereld getoond. De Vision EQXX moet, naar eigen zeggen, de actieradius en verbruik van EV’s naar een nieuw niveau tillen. Welk niveau is dat dan? Welnu, volgens Mercedes zal de Vision EQXX met een verbruik van minder dan 10 kWh per 100 kilometer en een bereik van 1000 kilometer op één volle accu. Letwel, volgens de opgave van de fabrikant. Ter vergelijk, de huidige Mercedes EV's, zoals de EQS moet het nog doen met een verbruik dat ligt tussen de 15,7 en 19,8 kWh per 100 kilometer.

Vision EQXX, een EV van de volgende generatie

Het nu getoonde concept van de Vision EQXX ziet er in ieder geval bijzonder fraai uit. De coupé is volgens Mercedes het resultaat van een missie om technologische barrières in design, materiaalgebruik en technologie te doorbreken. De nieuwe EV is vanaf scratch ontwikkeld. Daarbij is gebruik gemaakt van lichtgewicht technieken, duurzame materialen en een nieuwe geavanceerde elektrische aandrijflijn.

Dit zou er onder andere voor moeten zorgen dat de EQXX coupé, met een wielbasis van 2m80, ca. 150 kW vermogen en een 1000 kilometer accu minder dan 1800 kilo gaat wegen. Het lage energieverbruik is volgens Mercedes ook te danken aan de ontwikkeling van nieuwe software waarmee nieuwe grenzen van efficiëntie verkend kunnen worden. Met de EQXX kun je op één accu van Berlijn naar Parijs rijden, zonder tussentijds bij een laadpaal te hoeven stoppen. Onderweg zorgen de in het dak ingebouwde zonnepanelen voor maximaal 25 kilometer bereik, afhankelijk hoe sterk de zon schijnt.

Opvallend is ook dat de nieuwe EQXX een dashboard heeft dat bestaat uit een 47,5 inch breedbeeld scherm met 8K resolutie. Het LED scherm strekt zich, als eerste volledig naadloze display in een Mercedes-Benz, uit over de volledige breedte van de cockpit, van de ene A-stijl naar de andere.

Mercedes-EQXX-a
De Mercedes Vision EQXX is volgens de fabrikant uiterst energieefficiënt en heeft een cockpit met een scherm van deurstijl tot deurstijl. (Bron: Mercedes-Benz)

Actieradius en ‘tanken’

De actieradius, en daaraan gekoppeld het elektriciteitsverbruik, is inderdaad al enkele jaren een van de grote uitdagingen voor elektrische auto’s. Op dit moment is 400 tot 500 kilometer op één volle accu wel zo ongeveer het maximum. Dan heb ik het natuurlijk over het daadwerkelijke bereik in de praktijk, niet de theoretische actieradius. Die is volgens vaak tientallen tot meer dan honderd kilometer groter dan in de praktijk gehaald wordt. In dat opzicht hebben de autofabrikanten nog weinig geleerd. Vroeger was een gemiddeld verbruik van 1 op 12 in de praktijk eerder 1 op 8. En ook nu zijn er nog altijd grote verschillen tussen de fabrieksopgave en het daadwerkelijke benzineverbruik. Ja, dat heeft natuurlijk ook te maken met het rijgedrag.

Daarnaast is ook het versnellen van de tijd die het kost om onderweg op te laden, een belangrijk verbeterpunt. Het voltanken van een brandstofauto kost hooguit vijf minuten. Het snelladen van een gemiddelde EV kost je tegenwoordig nog altijd tussen de 20 en 60 minuten – afhankelijk van het model – om tot 80 procent op te laden. De verbeteringen op dat vlak zijn ook al in volle gang. Behalve een kwestie van tijd speelt hier natuurlijk ook de beschikbare snellaadcapaciteit van oplaadstations een grote rol.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies