Automotive14.10.2024

Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub


De Mazda CX-80 is het 25 centimeter langere broertje van de CX-60, centimeters die ten goede komen aan de wielbasis en daarmee het interieur. Dat is lekker ruim, zoals het hoort bij een luxe topmodel. Maar is die CX-80 de titel topmodel in de dagelijkse praktijk waardig?

Een eerste kennismaking met het nieuwe vlaggenschip van Mazda geeft al vrij snel het antwoord: ja. De CX-80 is een echte luxewagen en dat ook nog eens voor maximaal zeven inzittenden. Gezinnen worden kleiner, auto’s groter. Maar dat mag de pret niet drukken, want heb je rijzaterdag bij de hockeyclub, dan ben je natuurlijk de held van die extra ouder die niet hoeft te rijden.

In Nederland wordt de CX-80 met een motor geleverd, de e-Skyactiv-G 2.5 liter viercilinder plug-in hybride. Goed voor 191 pk aan vermogen en 261 Nm koppel. Samen met de elektromotor komen er krachtigere cijfers tevoorschijn: het gecombineerd systeemvermogen bedraagt dan 327 pk, het koppel stijgt dan naar 500 Nm. Kijk, daarmee kom je wel weg, ook al omdat de elektromotor al vanaf het indrukken van het gaspedaal vol erop gaat. In 6,8 seconden zit je op de 100 km/u.

1 op 62,5 bij opgeladen accu

Volledig opgeladen kun je met de 17,8 kWh-accu zo’n 60 kilometer volledig elektrisch rijden. Geen echte topprestatie, maar voldoende voor de gemiddelde dagelijkse woon-werkafstand die volgens het CBS nog altijd op zo’n 30 kilometer ligt (meest recente cijfers 2022). Bovendien: rijd je met de elektro-benzinecombi, dan is het gemiddeld verbruik volgens WLTP 1 op 62,5. Is de spanning eraf, dan stijgt het gemiddelde verbruik naar 1 op 12,1. Stroom erop houden is daarom best een goed idee.

Het aanzicht van de nieuwe top-Mazda is best prettig, maar niet spectaculair. Maar misschien wil je dat ook helemaal niet als je deze CX-80 ambieert. Het is een grote auto van bijna vijf meter lang (4995 mm) en 1710 mm hoog. De breedte is met 1890 mm binnen de normale kaders, maar groot genoeg om samen met de andere afmetingen voor een ruim interieur te zorgen. Binnen voelt de Mazda vele malen groter dan dat je er aan de buitenkant vanaf ziet en dat is wat ons betreft een fraai staaltje werk.

Ondanks de wat behoudende lijnvoering, is het de ontwerpers wel gelukt om duidelijk te maken dat hier een serieuze, chique auto staat. En daarin wordt je allesbehalve teleurgesteld bij het instappen. De gebruikte materialen zijn van topkwaliteit, of dat nu het stoffen interieur is of de lederen versie. Kleurstelling: dikke tien. Vooral de afwerking van het dashboard voelt helemaal fijn, of dat nu de basisversie met zacht kunstleer is of de afwerking met esdoornhout en bijzonder fraai ‘Musubu’ stiksel in de duurdere uitvoeringen, vanaf het basismodel baad je in een gevoel van luxe.

Knie stoten hoort tot de mogelijkheden

Een minpuntje: het dashboard loopt optisch door in de portieren. Dat ziet er mooi uit, maar om dit voor elkaar te krijgen, steken de luchtroosters uit bij geopende portieren. Goed om regelmatig je knie aan te stoten bij het instappen. Wat indruk maakt is de ‘dikke’ middenconsole. Deze loopt door naar achteren waar de bewoners van de tweede rij hun eigen airco-/ventilatie kunnen instellen. Ook de derde rij heeft eigen ventilatie en de airco is opgedeeld in drie zones. Op die derde rij is het zelfs voor volwassenen, mits niet extreem groot, goed toeven wanneer de tweede rij iets naar voren schuift.

De rust die het interieur uitstraalt, werkt door in de bediening van de auto. Mazda koos er gelukkig voor om veelgebruikte functies fysieke knoppen te geven. Dat is niet alleen heel praktisch, maar oogt bovendien retro-stoer. Toch moet je voor de diepere instellingen het grote, 12,3 inch metende, touchscreen betasten. Vanaf hier zijn audio, telefonie, comfortinstellingen en meer te bedienen. De belangrijkste rij- en navigatiegegevens zijn via dit scherm, het eveneens 12,3 inch metende dashboard en het standaard aanwezige head-up display in de voorruit af te lezen.

Auto voor caravanista’s: nieuw hulpje maakt koppelen aanhanger peuleschil

Vanzelfsprekend is de CX-80 voorzien van alle denkbare rijveiligheidssystemen en rijhulpsystemen, waarvan het nieuwe Trailer Hitch View een bijzondere is voor caravanrijders. Het beeldscherm laat exact zien waar de trekhaak is ten opzichte van de aanhangerkoppeling, waardoor koppelen een fluitje van een cent wordt. Ook interessant: 360 zichtmonitor met See-Through View dat de weg voor je duidelijk maakt, met eventuele obstakels die je anders niet of moeilijk zou kunnen zien. Heel handig in drukke en krappe stadsstraatjes.

Dan het rijden. De aandrijflijn zorgt bij normaal cruisen voor een superstille ‘ride’. Lekker soepel ook, met veel kracht. Is de elektriciteit op, dan moet het blok er iets harder aan trekken om op kruissnelheid te komen. Dan voel je het flinke gewicht van 2.230 kilogram wel. Maar ook dan: eenmaal op snelheid zoef je verder, waarbij de achttraps automaat steeds de juiste versnelling te pakken heeft. Maarrrr: wil je even doorpakken en gaat het gaspedaal in een ruk naar beneden, dan hebben elektromotor en brandstofmotor het wel even moeilijk met de samenwerking. Dit maken ze schokkend duidelijk op dat moment. Aan de andere kant: je voelt dan dat je lekker veel power ter beschikking hebt.

Waardevolle aanvulling in hoge segment

Conclusie: de Mazda CX-80 is in het hoge segment een waardevolle aanvulling. Zevenzitter, maximaal 1971 liter bagageruimte (tweede en derde zitrij opgeklapt), minimaal 258 liter, vanaf het basismodel een zeer luxe interieurgevoel, goede zetels en vooral een heerlijk krachtige (af en toe bokkige) motor met soepele automaat. Kortom, zijn geld zeker meer dan waard én een hele hoop extra opties om het leven nog comfortabeler te maken, waaronder captain seats in plaats van banken achter.

De prijslijst opent bij 62.390 euro voor de Exclusive-line en loopt door tot de Takumi Plus voor 73.740 euro. Daar kun je hooguit nog kiezen voor de captain seats à 850 euro, maar verder heb je alle beschikbare opties aan boord. Inclusief panoramisch schuif-/kanteldak en een 1500 W stopcontact voor het aansluiten en opladen van elektrische apparatuur.

Avatar foto
Mark Litjens

Mark schrijft en fotografeert al sinds 1992 over auto’s, motoren, fietsen, brommers, bedrijfswagens, kortom over vrijwel alles dat over de openbare weg beweegt. En meer: niks rondom mobiliteit is hem vreemd.

...

Verder lezen over Hybride auto

JAECOO J7: Moderne luxe in een stoer jasje met een groot actieradius

De JAECOO J7, de nieuwste toevoeging aan het SUV-segment van Chery Automobile, staat te popelen om in het eerste kwartaal van 2025 Nederland te gaan veroveren. Dit model, dat zowel opvalt door zijn robuuste uitstraling als zijn luxueuze interieur, belooft een sterke speler te worden in een steeds competitievere markt.

Automotive28.11.2024

JAECOO J7: Moderne luxe in een stoer jasje met een groot actieradius

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau

In de oude vertrekhal van het Parijse vliegveld Le Bourget, tegenwoordig een imposant lucht- en ruimtevaartmuseum, staan drie DS-modellen onder een doek te wachten op de onthulling. Drie bijzondere modellen, vernoemd naar een ware Franse held, schrijver, vliegenier en avonturier: Antoine de Saint-Exupéry.

Automotive21.05.2024

DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau

Neem je fantasie mee op avontuurlijke reizen
De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn

De allereerste Porsche 911 voor de openbare weg met een hybride aandrijflijn staat in de startblokken om gepresenteerd te worden. Na een uitvoerig testprogramma is de nieuwe 911 klaar voor serieproductie.

Automotive13.05.2024

De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland

Verder lezen over Mazda

​De Mazda MX-30, de eerste vegan elektrische auto

De Mazda MX-30 is Mazda’s elektrische paradepaardje. En terecht. Dit is de eerste elektrische auto met een vegan interieur. Dat zie je niet, dat ruik je niet en het voelt heerlijk comfortabel. Maar er is meer. Wij ging...

Automotive15.11.2021

​De Mazda MX-30, de eerste vegan elektrische auto

Mobiel werken in de Mazda CX-5 SkyActive-D

Vorige maand startten we met de serie waarbij ik op een andere manier kijk naar auto’s. We werken immers steeds vaker buiten de deur en nu de coronapandemie op zijn eind loopt zullen na de vakanties de woon-werk files...

Automotive04.08.2021

Mobiel werken in de Mazda CX-5 SkyActive-D

Roadtrip door het wonderschone en ruwe landschap van Kazachstan

De nieuwste Mazda-expeditie - bekend van eerder door ons gereden roadtrips in onder andere Scandinavië en de Azoren - werd begin 2019 vóór de reisbeperkingen van Covid-19 als verkenning voor de eerste keer uitgevoerd....

Automotive24.01.2021

Roadtrip door het wonderschone en ruwe landschap van Kazachstan

Review Mazda2 2020: vernieuwd design, bekend rijgevoel

Mazda heeft zijn kleinste model een flinke upgrade gegeven. De Mazda2 doet het goed in Nederland en is nu nog uitgebreider uitgerust. Bovendien is het design vernieuwd en heeft de Japanse fabrikant de auto voorzien van n...

Automotive03.02.2020

Review Mazda2 2020: vernieuwd design, bekend rijgevoel

Mazda presenteert hun eerste elektrische auto de Mazda MX-30

Mazda heeft zojuist op de Tokyo Motorshow hun eerste volledig elektrische auto gepresenteerd, de Mazda MX-30. Dat deze er aan zat te komen was al maanden bekend maar vandaag mag de hele wereld meekijken naar de wederom p...

Automotive23.10.2019

Mazda presenteert hun eerste elektrische auto de Mazda MX-30

​Mazda 3 met een SkyActiv-X benzine motor

Met de introductie van de Mazda 3 met SkyActiv-X motor hebben de Japanners de belangrijkste vernieuwing onder de motorkap zitten, namelijk: een benzine motor met de eigenschappen van een diesel. Oftewel een vonkontstekin...

Automotive23.10.2019

​Mazda 3 met een SkyActiv-X benzine motor

De nieuwe crossover van Mazda heet CX-30: een compacte, maar toch ruimtelijke SUV

Vanaf eind augustus vind je de nieuwe Mazda CX-30 bij de dealer. Kwam de Japanse autofabrikant eerder dit jaar met de nieuwe Mazda3, met de lancering van de CX-30 richten ze zich op een nieuw marktsegment. Bij de ontwikk...

Automotive01.08.2019

De nieuwe crossover van Mazda heet CX-30: een compacte, maar toch ruimtelijke SUV

De nieuwe Mazda3: prachtig design en comfortabeler dan zijn voorganger

Eind vorig jaar werd de nieuwe Mazda3 op de Los Angeles Autoshow onthuld. De auto is gepresenteerd als een heel nieuw model, dus geen upgrade van zijn voorganger. Nog meer dan anders heeft het Japanse merk zijn best geda...

Automotive07.03.2019

De nieuwe Mazda3: prachtig design en comfortabeler dan zijn voorganger

Vanaf 15 maart in de showroom