Automotive26.05.2021

Geen radar sensoren meer aan de voorzijde van de Tesla Model 3 en Y


Tesla wil Autopilot volledig afhankelijk maken van camera's en AI-software

Bij Tesla geldt al vanaf het begin de stelregel ‘What Elon says, goes!’. Onlangs sprak de multimiljardair zich uit over het gebruik van radar sensoren aan de voorzijde van de auto’s als ondersteuning, samen met camera’s, voor het advanced driver assistance systeem van Tesla, Autopilot. Musk wil dat dat deel van het Autopilot systeem volledig aangestuurd wordt door camera’s.

Model 3 en Y zonder radar

Welnu, inmiddels rollen in de VS de eerste Model 3 en Model Y exemplaren van Tesla al van de band die aan de voorzijde geen radar sensoren meer hebben. Het aangepaste, met louter camerabeelden ondersteunde, Autopilot systeem, is ontwikkeld tijdens een beperkte beta-test van de ‘Full Self Driving software’. Op dit moment Autosteer, de zelfrijdende functie die ervoor zorgt dat de Tesla binnen de lijnen blijft en ook automatisch de bochten volgt, alleen geschikt voor gebruik bij snelheden tot 120 kilometer per uur en wanneer er voldoende afstand is tot de voorligger. Hoe groot die afstand moet zijn, is niet bekend. Onlangs werd nog aangetoond dat je de Autopilot van Tesla zo kunt misleiden dat de auto ook zelf rijdt wanneer je niet achter het stuur zit.

Hoe dan ook, de nieuwe, op camera’s gebaseerde, Autopilot versie is nog niet ver genoeg ontwikkeld om ook in de praktijk gebruikt te kunnen worden. Tesle neemt bij de Model 3 en Model Y wel alvast een voorschot op de doorontwikkeling door in die auto’s de radar sensoren aan de voorzijde nu al niet meer in te bouwen. Dat geldt niet voor de duurdere Model X SUV en Model S. Die Tesla’s worden nog altijd, ook aan de voorzijde, uitgerust met radar sensoren.

Voorlopig zul je de handen nog altijd aan het stuur moeten houden, ook in een Tesla.
Voorlopig zul je de handen nog altijd aan het stuur moeten houden, ook in een Tesla.

Geen radar liefhebber

Het is al geruime tijd bekend dat Musk geen ‘liefhebber’ is van radar sensoren. Deze zogenoemde lidar (laser-based) sensoren worden door vrijwel alle autofabrikanten, naast camera’s, gebruikt om objecten in de omgeving van de auto te kunnen herkennen. Ook bij slecht weer en wanneer een object met hoge snelheid nadert.

Musk is ervan overtuigd dat camera’s, in combinatie met AI-software, ook deze functies kunnen uitvoeren. Technisch is dat hoogstwaarschijnlijk ook geen probleem, maar er speelt nog een andere factor een rol. Het gebruik van camera’s in combinatie met radar sensoren zorgt voor extra veiligheid door redundantie. Wanneer één van beide systemen stoort, of uitvalt, dan kan het andere systeem dat opvangen. Deze redundantie kan uiteraard ook behaald worden door het inbouwen van extra camera’s.

“Onze AI-gebaseerde softwarearchitectuur is in toenemende mate afhankelijk van camera’s, tot het punt waarop radar eerder dan verwacht overbodig wordt”, aldus Tesla.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Tesla

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Tesla heeft problemen. Het verlaagt al een tijdje zijn prijzen op zowel auto's als abonnementen en nu komt daar ook nog een vrij ernstige ontslagronde bij.

Automotive16.04.2024

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

​Deze 8 rare dingen hebben we als mensheid de ruimte ingeschoten

Met de grote hoeveelheid satellieten die in de baan rond de aarde worden geplaatst kun je je afvragen in hoeverre we dat als mensheid eigenlijk mogen. Om nog maar te zwijgen van het potentieel koloniseren van de maan of...

Technology13.03.2024

​Deze 8 rare dingen hebben we als mensheid de ruimte ingeschoten

Mensen nemen hun Tesla Cybertruck overal mee naartoe

Het bakbeest, de elektrische pick-up van Tesla, spreekt enorm tot de verbeelding. Op onze wegen zal je het gevaarte niet zo snel zien, maar in de Verenigde Staten kun je ze op de weg tegenkomen. Of op het strand, want me...

Automotive08.03.2024

Mensen nemen hun Tesla Cybertruck overal mee naartoe

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Elon Musk maakt graag grote statements en zo ook met de Tesla Roadster. Nu stelt hij dat de bolide van 0 naar 100 kilometer per uur gaat in slechts een seconde. Dat is voor een gewone elektrische auto vrij ondenkbaar, al...

Automotive29.02.2024

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Sneller dan geluid
​Tesla gaat iets doen aan een grote ergernis van automobilisten

Tesla is op sommige vlakken een enorm modern type auto, maar tegelijkertijd is het op andere gebieden weer best ouderwets. De meest complexe dingen zijn voor veel Tesla’s een peuleschil, terwijl iets eenvoudigs als het...

Automotive20.02.2024

​Tesla gaat iets doen aan een grote ergernis van automobilisten

​Tesla Model Y wordt veel goedkoper in Nederland

Tesla Model Y moet meer verkocht worden in Nederland: hij blijkt niet heel toegankelijk te zijn. Misschien is de auto wel toegankelijk, maar zijn prijs niet, heeft Tesla gedacht. De EV-maker besluit daarop de bolide wat...

Automotive18.01.2024

​Tesla Model Y wordt veel goedkoper in Nederland

​Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto

Overweeg je een elektrische auto te kopen in 2024? Dan kun je rekenen op subsidie van de overheid. De subsidiepot is nu geopend en hierin zit 58 miljoen euro. Je kunt hiervan 2950 euro aanvragen als je een elektrische au...

Automotive10.01.2024

​Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto

De subsidiepot is nu geopend
Tesla krijgt klachten over actieradius-belofte: past het aan

Hoe ver kun je nu echt rijden met je Tesla? Wijkt dat erg af van wat Tesla op zijn website adverteert? Dat zou goed kunnen. Het kreeg in de Verenigde Staten zelfs zoveel klachten, dat het die actieradius-informatie maar...

Automotive05.01.2024

Tesla krijgt klachten over actieradius-belofte: past het aan

Verder lezen over Zelfrijdende auto

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Apple stopt met het maken van zijn eigen elektrische auto. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar werken aan een auto die zelfrijdend is, maar dat is nu voorbij. Meerdere bronnen laten weten dat Apple met Project Titan st...

Automotive27.02.2024

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen

Het is eigenlijk geen nieuws meer dat we in het verkeer uiteindelijk steeds meer zelfrijdende auto’s en vrachtwagens gaan tegenkomen. De grootste struikelblokken zijn het aanpassen van de wegenverkeerswetten, de aanspr...

Automotive09.01.2024

Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen

Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond Phoenix
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026

Het gaat er ooit toch echt aankomen, volledig zelfrijdende auto’s in steden en op snelwegen. Tesla roept, bij monde van opperbaas Elon Musk, al jaren dat de EV’s van het bedrijf er in principe al klaar voor zijn. En...

Automotive27.12.2023

Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026

Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen worden
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee

General Motors haalt al zijn zelfrijdende auto’s van de weg. Ze hebben zo vaak ongelukken dat het niet langer verantwoord is om ze de weg op te sturen. Diverse initiatieven van andere bedrijven rondom zelfrijdende taxi...

Automotive16.11.2023

Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California

Hier in Nederland, en veel andere landen ter wereld, duurt het nog wel even voordat zelfrijdende auto’s ook echt de weg op mogen. Er wordt her en der wel al mee getest, maar de wetgeving is nog lang niet zover, in tege...

Automotive25.09.2023

Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Als eerste heeft BMW in Duitsland van de lokale autoriteit het ‘Kraftfahrtbundesamt’ (KBA) goedkeuring gekregen voor het inzetten van het systeem voor autonoom rijden op de openbare weg. Het betreft de zogenoemde aut...

Automotive15.06.2023

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn