Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Bij Tesla geldt al vanaf het begin de stelregel ‘What Elon says, goes!’. Onlangs sprak de multimiljardair zich uit over het gebruik van radar sensoren aan de voorzijde van de auto’s als ondersteuning, samen met camera’s, voor het advanced driver assistance systeem van Tesla, Autopilot. Musk wil dat dat deel van het Autopilot systeem volledig aangestuurd wordt door camera’s.
Model 3 en Y zonder radar
Welnu, inmiddels rollen in de VS de eerste Model 3 en Model Y exemplaren van Tesla al van de band die aan de voorzijde geen radar sensoren meer hebben. Het aangepaste, met louter camerabeelden ondersteunde, Autopilot systeem, is ontwikkeld tijdens een beperkte beta-test van de ‘Full Self Driving software’. Op dit moment Autosteer, de zelfrijdende functie die ervoor zorgt dat de Tesla binnen de lijnen blijft en ook automatisch de bochten volgt, alleen geschikt voor gebruik bij snelheden tot 120 kilometer per uur en wanneer er voldoende afstand is tot de voorligger. Hoe groot die afstand moet zijn, is niet bekend. Onlangs werd nog aangetoond dat je de Autopilot van Tesla zo kunt misleiden dat de auto ook zelf rijdt wanneer je niet achter het stuur zit.
Hoe dan ook, de nieuwe, op camera’s gebaseerde, Autopilot versie is nog niet ver genoeg ontwikkeld om ook in de praktijk gebruikt te kunnen worden. Tesle neemt bij de Model 3 en Model Y wel alvast een voorschot op de doorontwikkeling door in die auto’s de radar sensoren aan de voorzijde nu al niet meer in te bouwen. Dat geldt niet voor de duurdere Model X SUV en Model S. Die Tesla’s worden nog altijd, ook aan de voorzijde, uitgerust met radar sensoren.
Geen radar liefhebber
Het is al geruime tijd bekend dat Musk geen ‘liefhebber’ is van radar sensoren. Deze zogenoemde lidar (laser-based) sensoren worden door vrijwel alle autofabrikanten, naast camera’s, gebruikt om objecten in de omgeving van de auto te kunnen herkennen. Ook bij slecht weer en wanneer een object met hoge snelheid nadert.
Musk is ervan overtuigd dat camera’s, in combinatie met AI-software, ook deze functies kunnen uitvoeren. Technisch is dat hoogstwaarschijnlijk ook geen probleem, maar er speelt nog een andere factor een rol. Het gebruik van camera’s in combinatie met radar sensoren zorgt voor extra veiligheid door redundantie. Wanneer één van beide systemen stoort, of uitvalt, dan kan het andere systeem dat opvangen. Deze redundantie kan uiteraard ook behaald worden door het inbouwen van extra camera’s.
“Onze AI-gebaseerde softwarearchitectuur is in toenemende mate afhankelijk van camera’s, tot het punt waarop radar eerder dan verwacht overbodig wordt”, aldus Tesla.
Verder lezen over Tesla
Automotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Technology13.03.2024
Deze 8 rare dingen hebben we als mensheid de ruimte ingeschoten
Automotive08.03.2024
Mensen nemen hun Tesla Cybertruck overal mee naartoe
Automotive29.02.2024
Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde
Sneller dan geluidAutomotive20.02.2024
Tesla gaat iets doen aan een grote ergernis van automobilisten
Automotive18.01.2024
Tesla Model Y wordt veel goedkoper in Nederland
Automotive10.01.2024
Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto
De subsidiepot is nu geopendAutomotive05.01.2024
Tesla krijgt klachten over actieradius-belofte: past het aan
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Automotive09.01.2024
Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen
Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond PhoenixAutomotive27.12.2023
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026
Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen wordenAutomotive16.11.2023
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee
Automotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive25.09.2023
Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California
Automotive15.06.2023