Dit is de nieuwe Peugeot 308

Dit is de nieuwe Peugeot 308

Naast benzine en diesel ook als Plugin Hybrid

Vorig artikel Volgend artikel

Zo’n 8 jaar geleden in 2013 was de toen nieuwe Peugeot het gezicht voor de toekomst van het merk. En na een serie van strak gestileerde nieuwe modellen, van 208 naar 508, al of niet voorzien van een stekker, is er nu eindelijk de nieuwe Peugeot 308.

Hij verdient het want het model matched niet echt meer met de nieuwe 208, 2008 en de nieuwe 3008. De 308 is inmiddels te gedateerd en dat terwijl dit altijd een van de succesnummers van Peugeot is geweest. Misschien in Nederland iets minder maar wie de afgelopen jaren in Frankrijk is geweest (alleen nu even niet) struikelde over het model.

Het goede nieuws, de nieuwe Peugeot 308 is er en zijn update heeft hem goed gedaan. Hij is groter, dat is prettig maar ook zijn looks mogen er wezen. We zien natuurlijk allerlei design elementen terug die we herkennen van die nieuwe 208 en 2008 maar misschien minstens zo belangrijk, hij komt ook als PHEV op de markt. De benzine en diesel uitvoering blijven gewoon op de markt. Daar durft Peugeot nog geen afstand van te doen. Natuurlijk was er de hoop dat er een volledig elektrische versie zou komen maar dat recht is nog even voorbehouden aan de 208 en 2008 modellen.

Nieuwe_Peugeot_308_Hybrid
Nieuwe Peugeot 308 Hybrid

Online introducties, het blijft wennen

Het auto journaille is gewend om met nieuwe auto’s veelal kennis te maken op exotische locaties. Dat klinkt als luxe maar is wel degelijk ook praktisch. Immers de gehele autowereld komt naar één plek en maakt daar kennis met de nieuwe voiture. Je kunt hem aaien, omarmen, mee gaan rijden en van dichtbij de details bewonderen. Nu covid-19 in ons midden is en daar nog wel een paar jaar gaat blijven, moeten we het doen met online introducties. Veelal te lang durende, met vaak te veel sprekers en hinderlijke voice-overs. En dat wringt want juist bij zo’n belangrijke metamorfose wil je echt even in de nieuwe auto kunnen zitten.

Derde generatie Peugeot 308

Dat geldt zeker voor deze derde generatie Peugeot 308 waarvan we verwachten dat hij ergens in het najaar bij de dealers komt te staan. Wat opvalt is dat de nieuwe 308 met z'n 4.36 meter aanzienlijk groter (+11 cm) is dan zijn voorganger. Het levert in de auto dankzij de grotere wielbasis (+55 mm) beduidend meer beenruimte achterin. Doordat ook het dak met 20 mm is verlaagt, de voorruit steiler en ook verder naar achteren is geplaatst en een nieuw gestileerde voorkant heeft gekregen, lijkt de 308 daardoor echt een flink stuk groter. Peugeot heeft daarbij ook gekeken naar de aerodynamica wat ten goede komt van het verbruik.

De nieuwe Peugeot 308 ‘inside’

De nieuwe 308 heeft een volledige nieuw en fraai interieur gekregen met vanzelfsprekend een andere cockpit. Die huidige paste op geen enkele wijze meer bij het ‘Unboring the Future’ model van Peugeot. Deze 308 heeft vanzelfsprekend de nieuwste i-Cockpit, een vernieuwd stuurwiel en heeft als noviteit volledig configureerbare virtuele i-knoppen die tevens het fysieke frontpaneel van de airconditioning vervangen. Voor geeks lijkt dit smullen, voor notoire Peugeot-rijders is dat even wennen overigens.

Peugeot denkt ook aan de passagier naast je want via de Bluetooth verbinding kun je nu bijv. twee telefoons tegelijkertijd verbinden. Draadloos opladen is standaard via het middenconsole. Verder is deze nieuwe 308 uitgerust met een groot aantal rij-assistentie-systemen die het rijden leuker maar zeker ook nog een stuk veiliger maken.

Drive Assist 2.0

Drive Assist 2.0-is alleen pas aan het einde van het jaar beschikbaar. Waarom dat is blijft wat onduidelijk want juist de extra opties in dat pakket maken het autorijden nog veiliger. Hieronder vallen o.a.:

  • Adaptieve cruise control met Stop & Go-functie (in combinatie met de automatische EAT8-versnellingsbak).
  • Een rijstrookassistent met drie nieuwe functies die beschikbaar zijn op wegen met gescheiden rijbanen. Zo stelt de semi-automatische rijstrookwisseling je als bestuurder voor om de voorligger in te halen en vervolgens terug te sturen naar de oorspronkelijke rijstrook, bij snelheden van 70 km/u tot 180 km/u.
Nieuwe_Peugeot_308_achterkant
Design wat we herkennen van de huidige modellen
Nieuwe_Peugeot_308_iCockpit
Peugeot 308 i-Cockpit
Nieuwe_Peugeot_308_groen
Virtuele knoppen

Peugeot 308 ook als Plugin Hybrid

Na het redelijk unieke 'Unboring the Future' concept heeft Peugeot nu een beduidend minder krachtige en een veel te obligate teaser, 'the Power of Choice'. Dat betekent zoveel als dat er een heleboel te kiezen valt. Voor de invulling van de nieuwe Peugeot 308 betekent dit dat er meerdere aandrijflijnen beschikbaar komen. Maar juist die - powerrr of choice - zien we bij heel veel automerken terugkomen (alleen al in de eigen PSA familie met Citroën, Opel en DS) en is hierdoor lang niet onderscheidend. De toekomst veranderen en spannender maken is zoveel krachtiger als je dat daadwerkelijk kunt waarmaken.

Maar goed, de kracht bij de nieuwe 308 is dat je dus kunt kiezen voor twee benzine uitvoeringen van 1.2 liter (110 pk of 130 pk), een 1.5 BlueHDi 130 pk-dieselmotor en twee voorwielaangedreven versies met een stekker. De Hybrid 180 e-EAT8 heeft een 81 kW elektromotor met een 150 pk PureTech-benzinemotor. De krachtigere Hybrid 225, eveneens gekoppeld aan de e-EAT8-versnellingsbak, biedt je een exemplaar met 180 pk. Volgens de WLTP-norm (maar die kun je net zo goed snel weer vergeten) zou je ruim 50 km kunnen halen. Wat dat werkelijk gaat worden weten we pas in het najaar.

Laden en laadtijden

De lithium-ion accu heeft een capaciteit van 12,4 kWh. Er zijn twee soorten 'on-board' laders beschikbaar. Tot de standaarduitrusting behoort een 1-fase lader van 3,7 kW en is als optie ook een 1-fase lader van 7,4 kW leverbaar.

De geschatte laadtijden (opgave Peugeot) tot 100% zijn:

  • Via een wallbox (32 A) 22 kW: 2 uur en 30 minuten met de 1-fase (7,4 kW) boordlader
  • Via een wallbox (16 A) 11 kW: 3 uur en 50 minuten met de 1-fase boordlader (3,7 kW)
    Via een standaard stopcontact (8 A): 7 uur en 5 minuten met de 1-fase (3,7 kW) boordlader.

Sorry Peugeot

Eerst de credits voor het nieuwe logo wat er behoorlijk uitspringt. Maar helaas ook een dikke sorry Peugeot want bij die 'Power of ..' had nu toch minimaal ook een volledig elektrische versie gepast die we wel bij de e-208 (It's a new day, it's a new car) en zijn grotere broer de e-2008 zien. Soms wringt zo’n door een reclamebureau bedachte teaser nu eenmaal.

Peugeot-308-nieuw
Lager en langer
Peugeot_308_Unboring_The_Future
Unboring The Future by Peugeot
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk...