02.07.2025
Automotive

Dit is de nieuwe Ferrari Amalfi

By: Jeroen de Hooge

BlogAutomotive

Ferrari heeft deze week z’n nieuwste model onthuld: de Amalfi. Het gaat om een V8 2+ coupé met een motor die voorin – maar iets naar het midden – ligt. Deze auto neemt de plek in van de Ferrari Roma en is dus de nieuwe GT in de line-up van het merk met het steigerende paard. De Amalfi is bedoeld voor mensen die van sportief rijden houden, maar geen zin hebben om in te leveren op comfort of uitstraling. Hij weet op een slimme manier prestaties en dagelijks gebruik te combineren – iets wat bij Ferrari niet vanzelfsprekend is.

Strak, maar niet overdreven

Qua ontwerp is het allemaal vrij strak gehouden. Je ziet volle vormen, weinig opsmuk, en een lijnenspel dat eerder vloeiend dan agressief is. Aan de voorkant zit een flinke luchtinlaat en een lange motorkap waar de V8 met 640 pk onder ligt te wachten. Achterop zit een actieve spoiler die z’n werk doet als het hard gaat. Gesmede velgen en wat koolstofvezel details maken het af. Niet over the top, wel sportief. Zoals het hoort bij een Ferrari die ook als daily driver mee kan.

Dual-cockpit lay-out

Binnenin heeft het interieur een dual-cockpit lay-out, met een nieuw stuurwiel met fysieke knoppen en de terugkeer van de iconische startknop. Het geïntegreerde centrale display en de ergonomische bedieningselementen zorgen voor een intuïtieve interactie met de auto, zelfs tijdens dynamisch rijden. Uitgebreid gebruik van koolstofvezel en contrasterende stiksels voegt een vleugje exclusiviteit toe, terwijl de 2+ configuratie het mogelijk maakt de achterbank te gebruiken om de praktische bruikbaarheid van de auto aanzienlijk te vergroten, de laadcapaciteit te vergroten en reizen met kinderen mogelijk te maken.

Twin-turbo V8

Het hart van de Amalfi wordt gevormd door een geëvolueerde twin-turbo V8, afgeleid van de bekroonde F154-familie, die dankzij nieuwe turbokalibraties 640 pk kan leveren. De veelgeprezen achttraps transmissie met dubbele koppeling zorgt voor snel en soepel schakelen. De prestaties zijn uitstekend: 0-100 km/u in 3,3 seconden, 0-200 km/u in 9,0 seconden, met een vermogen-gewichtsverhouding van 2,29 kg/pk, de beste in zijn klasse.

De rijdynamiek is verfijnd met de introductie van het brake-by-wire systeem, de ‘ABS Evo’ controller die ontworpen is voor alle ondergronden en omstandigheden, en een opnieuw gekalibreerd stuurhuis voor een nog nauwkeurigere en progressievere respons. Actieve aerodynamica, met de nieuwe geïntegreerde mobiele achtervleugel, zorgt voor stabiliteit in alle rijomstandigheden en in alle Manettino-posities en helpt de dynamische prestaties te maximaliseren.

Technologie

Amalfi bevat de nieuwste technologische oplossingen uit het Ferrari-gamma. Het infotainmentsysteem is volledig connected, met Apple CarPlay en Android Auto, gekoppeld aan draadloos opladen van een smartphone. Het nieuwe stuurwiel, het digitale instrumentenpaneel en het 10,25 inch horizontale centrale display bieden een geavanceerde mens-machine-interface die ontworpen is om zowel de bestuurder als de passagier te boeien. Onder de functies die op verzoek beschikbaar zijn, is de toevoeging van het lift-systeem aan de voorkant dat tot 35 km/u bruikbaar is, waardoor de auto eenvoudig obstakels in de stad kan overwinnen door hem met maximaal 40 mm te verhogen.

Het optionele Burmester premium audiosysteem maakt de experience aan boord compleet en biedt een meeslepende geluidsomgeving, ontworpen om elke reis met kwaliteit en detail te begeleiden.

Ferrari Amalfi (7)

Share this post