Automotive13.08.2019

De nieuwe Toyota GR Supra is een echte eyecatcher


Bij de meeste autoliefhebbers verschijnt er een grote glimlach op het gezicht bij het horen van de woorden Toyota Supra. Dit jaar was er de langverwachte comeback van deze legende.

Hij was vorig jaar te zien tijdens de Autosalon van Genève (8-18 maart 2018). Een aantal maanden later hadden wij al de mogelijkheid om achter het stuur te kruipen van dit nieuwe racemonster op en rond het Jarama circuit in Madrid.

Inmiddels is de Toyota GR Supra beschikbaar, ook in Nederland, in 2 modellen: de 3.0 Legend en de 3.0 Legend Premium. Je praat dan over een minimaal prijsverschil, waardoor er toch snel gekozen zal worden voor de Legend Premium editie. Dat is ook het model waarmee wij nu in Nederland de weg opgaan.

Gazoo Racing

Eerst even de naam van de nieuwe Toyota GR Supra. Waarbij de GR natuurlijk nieuw is. Voor wie het niet weet, die staat voor Gazoo Racing, en dat is de overkoepelende organisatie voor alle race- en rallyactiviteiten binnen het Toyota concern. Het is ook deze ‘race divisie’ die de nieuwe Supra heeft ontwikkeld. Iets dat ze eerder ook al hebben gedaan voor bijvoorbeeld de Toyota Yaris GRMN.

WOW: Een echte eyecatcher

Wat gelijk opvalt? Alle aandacht die je krijgt als je achter het stuur zit van de Toyota GR Supra. Of het nu op de snelweg is, voor een stoplicht, of gewoon thuis voor de deur. Mensen stoppen, kijken, lachen, steken hun duim omhoog, maken foto’s, lopen er een extra rondje omheen, verdraaien bijna hun nek in het voorbij gaan en geven met handgebaren aan of je even wat extra gas kan geven. Het lijkt een model te zijn dat iedereen (van jong tot oud) aanspreekt.

En dat is ook niet zo vreemd natuurlijk. De Toyota Supra is een model met historie. Zijn oudste broertje is de Toyota 2000GT uit 1967. En het hiervoor laatste model uit de Supra lijn werd wereldberoemd door zijn opwachting in de film The Fast and The Furious uit 2001.

En dus zorgt de nieuwste Toyota GR Supra, the return of the Legend, ook voor veel bekijks. Waar je ook bent. Wat je ook doet. De nieuwe Toyota GR Supra zal opvallen. Maar dat komt natuurlijk niet alleen door zijn voorgeschiedenis. Ook het design, de opvallende kleuren, en natuurlijk de prestaties en de sound zorgen ervoor dat het een opvallende verschijning is. Iedere autoliefhebber zal toegeven dat het gewoon “een hele vette bak” is.

<i>Een stoere en sportieve look. Foto @ Breda International Airport.</i>
Een stoere en sportieve look. Foto @ Breda International Airport.

Genieten pur sang

Het is een pure sportauto zonder compromissen die afdoen aan het rijplezier. Met de vijfde generatie keert de Toyota GR Supra na 17 jaar weer terug. De wagen is ontwikkeld in de geest van de vorige varianten én de eerste sportauto van Toyota: de 2000GT.

Op de North American International Auto Show (NAIAS) begin 2019 in Detroit onthulde Toyota voor het eerst de volledig nieuwe GR Supra. Het is de vijfde generatie van de legendarische Supra en het eerste GR-model dat geproduceerd wordt door Toyota GAZOO Racing. De terugkeer van een legende!

Als je plaatsneemt achter het stuur en de motor even kort hoort grommen nadat je hem start weet je al dat je plaatsneemt in een sportauto in zijn puurste vorm. Iets dat je ook overal in terugziet. De Toyota GR Supra is voorzien van een 3,0-liter zescilinder-in-lijn, 250 kW/340 pk, uitgerust met een twin-scroll turbo en gekoppeld aan een 8-traps automatische transmissie en achterwielaandrijving. Voor de echte liefhebber is er uiteraard ook manuele transmissie mogelijk, je kan dan de peddels aan het stuur gebruiken.

Hij trakteert zijn bestuurder op veel koppel, ongeacht de snelheid waarmee gereden wordt. Dankzij de sportieve combinatie van een korte wielbasis, een grote spoorbreedte, een laag gewicht, een extra stijve carrosserie en een laag zwaartepunt, ervaart de bestuurder de perfecte mix van kracht en wendbaarheid en een uiterst precieze ‘handling’.

De nieuwe Toyota GR Supra biedt dus enorm veel rijplezier en is in dat opzicht een waardige opvolger van eerdere generaties en hun geestelijke vader, de zeldzame Toyota 2000GT uit eind jaren 60. Ieder ritje in deze nieuwe Toyota GR Supra is genieten pur sang. Dat merk je al bij het instappen, als je hem start en bij iedere keer als je het gaspedaal indrukt. De echte liefhebbers zullen genieten van het geluid van de grommende motor, en het feit dat ze in hun stoel gedrukt worden bij het accelereren.

Alles open
Alles open

Sportauto met comfort

Zoals gezegd is het een sportauto zonder compromissen. En dat merk je ook aan het rijcomfort. Wil je lekker op vakantie naar Italië, en neem je niet teveel bagage mee, dat kan ook prima met de Toyota GR Supra. De stoelen zitten echt comfortabel. De auto heeft een perfecte wegligging. En als jij lekker 120/130 op de Franse tolwegen rijdt met de radio aan, vrouw/vriendin naast je, en met een zonnetje in je gezicht vliegen de kilometers voorbij. Een afstand die met andere soortgelijke sportauto’s vaak ondenkbaar lijkt, eenvoudigweg vanwege toch vaak het gebrek aan comfort.

Supra safety en rijhulpsystemen

De laatste jaren is de veiligheid en het aantal rijhulpsystemen flink verbeterd. Dat merk je uiteraard ook tijdens een ritje met deze nieuwe supercar van Toyota. Geen richting aangeven tijdens het verwisselen van de rijbaan en auto stuurt netjes terug (lane-assist). En als iemand zo vriendelijk is om even pal voor jouw neus naar links te komen is er een Pre-Collision Systeem.

Verder beschikt de Toyota GR Supra over: Adaptive Cruise Control, Automatic High Beam/Adaptive High-beam System, Adaptive Front-light System dat de stand van de koplampen aan de stuurhoek aanpast, en Road Sign Assist. Ook Blind Spot Monitor met Lane Change Departure Alert, Rear-Cross Traffic Alert en Rear-end Collision Alert en tot slot zijn ook intelligente parkeersensoren met automatische remfunctie standaard aanwezig.

Overal valt de auto op.
Overal valt de auto op.
Achterkant van de Supra
Achterkant van de Supra

Beschikbaar in twee uitvoeringen

De Toyota GR Supra is nu in Nederland beschikbaar in twee uitvoeringen. De Legend en de Legend Premium editie. Bij de standaarduitvoering krijg je: gesmede lichtmetalen 19-inch wielen, adaptive variable suspension, LED-koplampen en -achterlampen, automatisch dimmende buiten en binnenspiegel, regensensor. Qua binnenkant krijg je: dual-zone klimaatcontrole, adaptive cruise control, een met leer bekleed stuurwiel, elektrisch verstelbare alcantra sportstoelen mét stoelverwarming en een 8,8-inch infotainmentsysteem met Bluetooth en USB-poort.

Bij de Premium-uitvoering krijg je daarbovenop zwart lederen bekleding, een premium JBL-geluidsinstallatie met twaalf speakers, head-up display én een inductielader voor je smartphone. De Toyota GR Supra is leverbaar vanaf 81.995 euro. Maar voor slechts 2.500 euro extra rij je de Legend Premium editie.

Mocht je hem nu nog willen gaan bestellen zal je wel even geduld op moeten brengen. De productieplekken voor dit jaar en het eerste kwartaal van 2020 zijn namelijk al helemaal gevuld. En vanaf oktober dit jaar zal je de Toyota GR Supra vaker gaan zien op de Nederlandse wegen.

Meer lezen over de nieuwe Toyota GR Supra doe je hier.

De 3.0 liter zescilinder
De 3.0 liter zescilinder
Cockpit is gericht op de bestuurder
Cockpit is gericht op de bestuurder
Bijpassende rode remklauwen
Bijpassende rode remklauwen
Dubbele uitlaat en overal sensoren.
Dubbele uitlaat en overal sensoren.
Those looks!
Those looks!
Is dit nu al de sportauto van 2019?\n
Is dit nu al de sportauto van 2019?n
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Toyota

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota en elektrisch rijden, (te)lang waren die twee niet echt elkaars vrienden. Veel energie en geloof werd gestopt in het rijden op waterstof maar die droom lijkt definitief over. De automaker werd zelfs benoemd tot d...

Automotive04.12.2023

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Op de Japan Mobility Show die eind deze maand van start gaat komt Toyota onder andere met drie bijzondere elektrische conceptauto’s. Nou ja, twee auto’s, de FT-3e SUV en de sportieve FT-Se, en een busje, KAYOIBAKO, d...

Automotive20.10.2023

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zien
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Over iets minder dan een jaar is Parijs het toneel van de 30e Olympische zomerspelen van het moderne tijdperk. En deze spelen worden zowaar nog wat moderner. Dat wil zeggen, er is meer aandacht voor het klimaat. Het Inte...

Automotive21.09.2023

500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Toyota levert in Parijs 500 Mirai's af
Toyota opent basisschool voor robots

Robots kunnen worden geprogrammeerd, maar ze zijn natuurlijk veel waardevoller met een sprankeltje kunstmatige intelligentie. Hierdoor is Toyota begonnen met een robotkookschool, waar het robots die gebruikmaken van gene...

Technology20.09.2023

Toyota opent basisschool voor robots

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Voor de zomer maakte Toyota bekend dat het Nederlandse VDL, bekend van de autofabriek in Born waar (nu nog) Mini’s en BMW’s geproduceerd worden, vrachtwagens van het Japanse merk gaat ombouwen tot waterstof aangedrev...

Automotive12.09.2023

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Toyota heeft deze week, vlak voor de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, bekend gemaakt dat de autofabrikant werkt aan de ontwikkeling van nieuwe EV-accu’s. De primaire doelen die Toyota daarbij voor ogen heeft is he...

Automotive13.06.2023

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerd
VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota zet, naast batterij-elektrische voertuigen (BEV), ook flink in op waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens. Deze week maakte de Japanse fabrikant bekend dat een deel van die ‘waterstoftrucks’ binnenkort i...

Automotive10.05.2023

VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken