Automotive15.01.2019

De legende keert terug​: Toyota GR Supra


Het was al duidelijk dat begin 2019 de onthulling plaats zou gaan vinden van de nieuwe Toyota Supra. Hij was vorig jaar al te zien tijdens het Goodwood Festival of Speed. Heeft vervolgens een hele tijd rondgereden in camouflage van Toyota Gazoo Racing. Dat was ook nog het geval toen wij hem in Madrid aan de tand konden voelen. Ook alle specs en design elementen waren destijds nog niet definitief. Maar dat is nu wel het geval! Op de North American International Auto Show (NAIAS) 2019 in Detroit onthulde Toyota de volledig nieuwe Toyota GR Supra. Het is alweer de vijfde generatie van de legendarische Supra en het eerste GR-model dat geproduceerd wordt door Toyota GAZOO Racing.

Toyota GR Supra

De nieuwe Toyota GR Supra is een sportauto in zijn puurste vorm, uitgerust met een voorin geplaatste zescilinder lijnmotor met 250 kW/340 pk en achterwielaandrijving. Het maximale koppel bedraagt 500 Nm bij 1.600-4.500 toeren per minuut. Hij is wereldwijd beschikbaar en de eerste leveringen aan klanten beginnen in oktober van dit jaar. Daarbij heb je de keuze voor de Legend of de Legend Premium.

De GR Supra is voorzien van een 3,0-liter zescilinder-in-lijn, uitgerust met een twin-scroll turbo en gekoppeld aan een 8-traps automatische transmissie. Hij trakteert zijn bestuurder op veel koppel, ongeacht de snelheid waarmee gereden wordt. Dankzij de sportieve combinatie van een korte wielbasis, een grote spoorbreedte, een laag gewicht, een extra stijve carrosserie en een laag zwaartepunt, ervaart de bestuurder een opwindende mix van kracht en wendbaarheid en een uiterst precieze ‘handling’. De GR Supra biedt ongefilterd rijplezier en is in dat opzicht een waardige opvolger van eerdere generaties Supra en hun geestelijke vader, de zeldzame Toyota 2000GT uit eind jaren 60.

<i>De nieuwe GR Supra.</i>
De nieuwe GR Supra.
<i>Een racemonster voor op de openbare weg.</i>
Een racemonster voor op de openbare weg.

Master Driver Akio Toyoda

Toyota’s raceteam Toyota GAZOO Racing is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Toyota GR Supra, met name wat betreft de rijeigenschappen. De wagen is uitgebreid getest op de Nürburgring. Om er absoluut zeker van te kunnen zijn dat de GR Supra doet wat hij belooft, voelde aan het einde van de ontwikkelingsfase niemand minder dan Toyota topman en Master Driver Akio Toyoda de sportauto aan de tand op dit Duitse circuit. Pas na zijn goedkeuring is er groen licht gegeven.

Akio Toyoda: “Om een Master Driver te kunnen worden, heb ik uren in een oudere Supra op de Nürburgring geracet. De Supra is als een oude vriend voor me. De auto heeft een speciaal plekje in mijn hart. Terwijl andere merken hun nieuwste prototypes aan het testen waren, reed ik mijn rondjes in een auto die niet meer in productie is. Er waren zelfs nog geen plannen voor een nieuwe Supra! Maar net als zoveel andere fans wilde ik dat de Supra zou terugkeren. Dat is begonnen met het testen op de Nürburgring. Ik durf te stellen dat de Supra beter rijdt dan ooit en nog meer rijplezier biedt.”

Een klassieke sportauto

De Toyota GR Supra is overduidelijk een Supra. Het design aan de voor- en achterzijde en vooral de vorm van de geïntegreerde achterspoiler doen denken aan de vierde generatie Supra terwijl de langgerekte motorkap, het compacte passagierscompartiment en het ‘double-bubble’-dak verwijzen naar de Toyota 2000GT.

De overeenkomsten met eerdere generaties gaan verder dan alleen het design. Traditiegetrouw rust Toyota de nieuwe GR Supra uit met een voorin geplaatste zescilinder lijnmotor en achterwielophanging, de lay-out van een klassieke sportauto en een die je nog maar zelden tegenkomt bij huidige auto’s.

Het designthema ‘Condensed Extreme’ van de GR Supra refereert aan de drie basiselementen van Toyota’s nieuwe sportauto, namelijk een korte wielbasis, forse wielen en een grote spoorbreedte. Opmerkelijk is dat de wielbasis korter is dan die van de Toyota GT86 en de wielen groter. Het design levert een bijdrage aan de optimale neer- en opwaartse kracht van de GR Supra evenals zijn perfecte gewichtsverdeling van 50/50. Een voorbeeld is het ‘double bubble’-dak dat de wind beter geleid dan een regulier dak zonder dat hoofdruimte verloren gaat.

<i>Aan alles is gedacht bij de nieuwe Toyota Supra.</i>
Aan alles is gedacht bij de nieuwe Toyota Supra.
<i>Wat een wegligging in de bochten.</i>
Wat een wegligging in de bochten.

‘Golden ratio’

Bij de ontwikkeling van een sportauto zoals de Toyota GR Supra speelt de verhouding tussen de wielbasis en de spoorbreedte een belangrijke rol met het oog op de wendbaarheid en ‘handling’ van de auto. Ideaal is een verhouding (ratio) die tussen 1.5 en 1.6 ligt. Het is de engineers van de GR Supra zelfs gelukt een zogeheten ‘golden ratio’ te realiseren van 1.55.

Samen met het extra lage zwaartepunt (lager dan van de Toyota GT86), de optimale gewichtsverdeling van 50/50 en de ultrastijve structuur van de GR Supra zorgt dit voor extreem directe dynamische rijeigenschappen en een ongekende ‘handling’.

De GR Supra is aan de voorkant uitgerust met een MacPherson-wielophanging. Aan de achterkant is een multilink wielophanging te vinden. Voor de wielophanging is gebruikgemaakt van onder meer aluminium. De constructie is bovendien zo stijf mogelijk om met uiterste precisie bochten te kunnen nemen.

Legend of Legend Premium

Toyota levert de nieuwe GR Supra als Legend en Legend Premium. De complete standaarduitrusting omvat onder andere een actief gestuurd differentieel, Adaptive Variable Suspension en 19-inch gesmede lichtmetalen wielen. Het sportstuur is met leder bekleed en de zescilinder lijnmotor komt met een simpele druk op de startknop tot leven. De adaptieve koplampen maken gebruik van LED-technologie, evenals de achterlichten en dagrijverlichting. Ook een regensensor en achteruitrijcamera zijn standaard. De sportstoelen zijn bekleed met alcantara en bovendien elektrisch verstelbaar, inclusief de lendensteun. De GR Supra is verder uitgerust met een audiosysteem met tien speakers, een 8,8-inch display en een navigatiesysteem. Qua actieve veiligheid is de GR Supra voorzien van onder meer een Blind Spot Monitor, Lane Change Departure Alert en Rear-Cross Traffic Alert.

De Legend Premium voegt hier onder andere zwart lederen bekleding, een JBL-audiosysteem met twaalf speakers, een Head-Up Display en een draadloze oplader voor de nieuwste smartphones aan toe.

<i>Mooie shots van de rode Supra.</i>
Mooie shots van de rode Supra.
<i>Sunsets like these!</i>
Sunsets like these!
<i>Gelimiteerde A90 Edition.</i>
Gelimiteerde A90 Edition.

Gelimiteerde A90 Edition

De eerste 900 Europese kopers van een GR Supra profiteren van een aantal voordelen waaronder toegang tot een exclusief experience-programma. Om de terugkeer van de legendarische naam Supra te vieren, introduceert Toyota een extra exclusieve uitvoering, de A90 Edition.

A90 is de interne code die Toyota voor de GR Supra gebruikt; eerdere generaties zijn de A40/A50, A60, A70 en A80. Deze speciale GR Supra is uitgevoerd in de kleur Matt Storm Grey.

De lichtmetalen wielen zijn voor de gelegenheid zwart gespoten terwijl het interieur is uitgevoerd in rood leder. De GR Supra A90 Edition is gebaseerd op de Legend Premium uitvoering en heeft in Europa een zeer gelimiteerde oplage van 90 stuks, die overigens op moment van schrijven al uitverkocht zijn.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over Toyota

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota en elektrisch rijden, (te)lang waren die twee niet echt elkaars vrienden. Veel energie en geloof werd gestopt in het rijden op waterstof maar die droom lijkt definitief over. De automaker werd zelfs benoemd tot d...

Automotive04.12.2023

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Op de Japan Mobility Show die eind deze maand van start gaat komt Toyota onder andere met drie bijzondere elektrische conceptauto’s. Nou ja, twee auto’s, de FT-3e SUV en de sportieve FT-Se, en een busje, KAYOIBAKO, d...

Automotive20.10.2023

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zien
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Over iets minder dan een jaar is Parijs het toneel van de 30e Olympische zomerspelen van het moderne tijdperk. En deze spelen worden zowaar nog wat moderner. Dat wil zeggen, er is meer aandacht voor het klimaat. Het Inte...

Automotive21.09.2023

500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Toyota levert in Parijs 500 Mirai's af
Toyota opent basisschool voor robots

Robots kunnen worden geprogrammeerd, maar ze zijn natuurlijk veel waardevoller met een sprankeltje kunstmatige intelligentie. Hierdoor is Toyota begonnen met een robotkookschool, waar het robots die gebruikmaken van gene...

Technology20.09.2023

Toyota opent basisschool voor robots

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Voor de zomer maakte Toyota bekend dat het Nederlandse VDL, bekend van de autofabriek in Born waar (nu nog) Mini’s en BMW’s geproduceerd worden, vrachtwagens van het Japanse merk gaat ombouwen tot waterstof aangedrev...

Automotive12.09.2023

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Toyota heeft deze week, vlak voor de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, bekend gemaakt dat de autofabrikant werkt aan de ontwikkeling van nieuwe EV-accu’s. De primaire doelen die Toyota daarbij voor ogen heeft is he...

Automotive13.06.2023

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerd
VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota zet, naast batterij-elektrische voertuigen (BEV), ook flink in op waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens. Deze week maakte de Japanse fabrikant bekend dat een deel van die ‘waterstoftrucks’ binnenkort i...

Automotive10.05.2023

VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota wil petrolheads tegemoetkomen, maar dan anders

Ze zijn er nog in grote getalen, petrolheads die (nog) niets moeten hebben van elektrische bolides. Toegegeven, ook ik ben nog altijd heel blij met mijn Golf 4 V5 met zijn ronkende en benzine slurpende 2,3 liter vijfcili...

Automotive16.01.2023

Toyota wil petrolheads tegemoetkomen, maar dan anders

Fabrikant toont zero-emission uitvoeringen van een jaren 80 Corolla