In Genève zien we de terugkeer van de Toyota Supra

In Genève zien we de terugkeer van de Toyota Supra

Vorig artikel Volgend artikel

Toyota is uiteraard prominent aanwezig op de Autosalon van Genève (8-18 maart 2018). Daar toont het ondermeer de volledig nieuwe Toyota Auris en ook de nieuwe AYGO is in Genève voor het eerst live te zien. Maar het leukste nieuwtje is toch wel het debuut van de GR Supra Racing Concept, een concept raceauto die de terugkeer van Toyota’s iconische sportauto Supra markeert.

GR Supra Racing Concept

Deze spectaculaire conceptcar is een voorbode van een toekomstige Toyota sportauto die op de openbare weg en het circuit topprestaties moet gaan leveren.

De Toyota Supra is 25 jaar lang synoniem geweest aan power, performance en ‘handling’ en heeft de reputatie van een geweldige sportauto. En niet alleen op de openbare weg. Ook op het circuit wist de Supra jarenlang het Japanse GT-kampioenschap te domineren en de harten van vele racefans te veroveren. De vierde generatie Supra won de GT500-klasse van het GT-kampioenschap (tegenwoordig Super GT) maar liefst vier keer. In de jaren negentig deed de Supra twee keer mee aan de 24 uur van Le Mans.

The Fast and the Furious

De Supra roept 16 jaar na zijn productiestop nog altijd veel enthousiasme op bij racefans over de hele wereld. De aanhoudende populariteit wordt medebepaald door zijn succes als populair model in Gran Turismo. Verder speelt de Supra ook een hoofdrol in de eerste film uit de actiefilmreeks ‘The Fast and the Furious’.

1978

De naam Supra deed in 1978 zijn intrede op een grotere en sterkere versie van de tweede generatie Celica voordat het een modelnaam op zich werd. De originele Supra – de A40 – werd opgevolgd door drie generaties: de A60 in 1981, A70 in 1986 en A80 in 1993. De achterwielaandrijver met voorin geplaatste motor bleef tot 2002 in productie. De laatste generatie was het sterkste productiemodel van Toyota ooit.

21_GR_Supra_Racing
22_GR_Supra_Racing
01_GR_Supra_Racing

Toyota GAZOO Racing

De nu gepresenteerde GR Supra Racing Concept is een compacte coupé met achterwielaandrijving en de motor voorin die gebruikmaakt van lichtgewicht materialen. Hij is ontwikkeld door Toyota GAZOO Racing, het raceteam van Toyota dat meedoet aan onder meer het World Endurance Championship (WEC) en het World Rally Championship (WRC).

Het getal 90 op de portieren is een historische verwijzing naar de codenaam van de Supra en geeft hiermee aan dat het tijdperk van de vijfde generatie Supra zich binnenkort aandient. De GR Supra Racing Concept is het bewijs dat Toyota’s raceactiviteiten het merk helpt om steeds betere auto’s te ontwikkelen (Making Ever-better Cars), een belofte van Toyota’s topman Akio Toyoda.

Tegelijkertijd weet Toyota met zijn raceactiviteiten miljoenen racefans over de hele wereld te enthousiasmeren. De GR Supra Racing Concept is te zien in de nieuwe versie van de populaire racegame Gran Turismo Sport die in april 2018 uitkomt.

Design

Het design van de GR Supra Racing Concept is spectaculair, inclusief een grote achterspoiler. Er is veelvuldig gebruikgemaakt van sterk en ultralicht composietmateriaal, onder andere voor de brede voorzijde, de achterbumper, side skirts, front splitter, achtervleugel, diffuser achter en spiegelkappen. De motorkap is van hetzelfde materiaal gemaakt en voorzien van luchtinlaten. Zowel de voorruit als de zijruiten zijn van kunststof. Het raceconcept staat op een verlaagd chassis en BBS-racewielen met centrale moer en Michelin-racebanden. Het remsysteem maakt gebruik van remklauwen en -schijven van Brembo Racing en de auto is uitgerust met een sportuitlaat.

24_GR_Supra_Racing_Extrieur
25_GR_Supra_Racing_Extrieur
28_GR_Supra_Racing_Extrieur
27_GR_Supra_Racing_Extrieur

Meer content

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies