Automotive27.01.2023

Citroën Ë-C4 X fastback en het einde van de SUV


De contouren van Stellantis, het moederconcern van Citroën, worden steeds duidelijker zichtbaar. De toekomst van de vloot van Stellantis is elektrisch en heeft een stekker. Na recente introducties van Peugeot, Opel, Fiat en Jeep is het nu de beurt weer aan Citroën om met inmiddels hun tweede volledig elektrische auto op de markt te komen. Het Franse merk lanceert in Spanje (op de plek waar deze nieuwe Citroën wordt gebouwd) de Citroën Ë-C4 X met puntjes op de Ë.

De Citroën Ë-C4 X fastback moet een alternatief worden voor conventionele hatchback- en SUV-modellen. Het enige wat er aan op valt te merken is dat het merk spreekt over een tijdloze finesse van een ruime vierdeurs. Dat komt niet helemaal overeen met spraakmakend, juist omdat ze met het design van de Ë-C4 X de traditionele opvattingen over autodesign willen uitdagen. Die twee samen kunnen niets anders opleveren dan een compromis en volgens mij past dat niet bij de ambities van het moederbedrijf en ook niet bij Citroën. Uiteindelijk gaat de markt zelf wel beslissen of zij deze charmante Fransoos met Spaanse DNA gaat omarmen.

De Citro\u00ebn \u00cb-C4 X alleen verkrijgbaar met een stekker
De Citroën Ë-C4 X alleen verkrijgbaar met een stekker

Citroën Ë-C4 X

De nieuwe Citroën Ë-C4 X moet het gat van het Citroën-aanbod tussen de C4 en C5 X gaan opvullen en doet dit dus met een volledig elektrische auto, in ieder geval wat Nederland betreft en dat vraagt enige uitleg. Citroën heeft een eigen agenda. De Citroën Ë-C4 X wordt alleen op de markt gebracht in wat zij omschrijven als toonaangevende markten voor geëlektrificeerde auto’s. Dat betekent sowieso Nederland want EV’s zijn hier populair. Het betekent ook dat de ‘gewone’ C4 X hier niet op de markt gaat komen. De Ë-C4 X die hier wel op de markt komt heeft een 100 kW (136 pk) elektromotor en met een bescheiden accupakket van 50 kWh. In praktijk betekent het dat dit voldoende moet zijn voor een range tussen de 300 en 350 km.

Voor andere markten zijn er ook schone en efficiënte verbrandingsmotoren, in de vorm van de bekende PureTech turbo-benzinemotoren en de BlueHDi dieselmotoren.

De Citroen Ë-C4 X en het einde van de SUV

De marktintroductie van deze nieuwe Citroën komt wel op het ‘moment suprême’. Want op hetzelfde moment strooit Vincent Cobee, CEO van het Franse merk met wat spraakmakende teksten. De populariteit van de SUV is over en dat komt door de komst van elektrische auto’s. Om dat nog even extra lading te geven geeft hij aan dat elektrische SUV’s te zwaar zijn en hun berijders in de toekomst worden gezien als ‘terroristen’. Was getekend Vincent Cobee.

Dat zijn nog eens teksten die echt wel eerst gewogen moeten zijn op PR-waarde. Visionair zijn de uitspraken niet en mogelijk ingegeven omdat de Franse regering snode plannen heeft om de belasting op auto’s te laten bepalen door het gewicht. Was Cobee op de CES in Las Vegas geweest dat had hij kunnen zien dat de toekomst van auto’s er heel anders uit ziet. Modellen (juist hoger) met veel meer ruimte en comfort en accu’s veel kleiner maar wel weer met veel meer laadvermogen.

In de context van de nieuwe, voor Nederland Citroën Ë-C4 X, is de tekst wel ondersteunend want het nieuwe model is een sedan die wel hoog op z’n poten staat. Een auto tussen de C4 en de beduidend grotere C5 X. De weg richting de populaire C5 Aircross Plug-in Hybrid lijkt hiermee ten einde. Die hebben we niet zien aankomen maar is blijkbaar wel realiteit wat Citroën betreft.

Citro\u00ebn \u00cb-C4 X fastback onder elkaar
Citroën Ë-C4 X fastback onder elkaar
Het nieuwe model is een sedan die wel hoog op z\u2019n poten staat
Het nieuwe model is een sedan die wel hoog op z’n poten staat

Het design van de Citroën Ë-C4 X

De Ë-C4 X is een sedan. In Nederland bepaald niet het meest populaire model. Hier regeren toch eerder de SUV en alle compacte varianten daarop. Duidelijk is dat Citroen dit ook beseft en daarom alleen met een elektrische versie op de markt komt. Toch is bewust gekozen voor deze model uitvoering. Waarschijnlijk heeft dat alles te maken met veel grotere markten, alleen al het thuisland maar ook landen als Turkije. Hier zijn dit soort modellen, gewoon met een benzine- of dieselmotor nog steeds erg populair.

In ieder geval is deze Citroën Ë-C4 X daarmee eigenzinnig genoeg en past het wel bij het merk. Het comfort is bijna als vanouds maar zo’n fastback met een ouderwetse kofferdeksel blijft bij mij toch een beetje wringen. Het uiterlijk, zeker op afstand wordt enigszins verstoord door de matzwarte beschermdelen op de wielkastranden en dorpelbeschermers met z.g. Airbump-panelen, het beste zichtbaar bij een witte uitvoering. Deze zorgen ervoor dat de auto als het ware boven de wielen lijkt te zweven. De Ë-C4 X lijkt wat mij betreft geen auto voor de massa maar notoire Citroënrijders kunnen deze nieuwe Citroën zomaar met gejuich ontvangen. Net zoals zakelijke leaserijders die weer eens toe zijn aan een sedan.

Is een 50 kWh batterijpakket voor deze sedan wel voldoende?

De Citroën Ë-C4 X is met z’n 4.60 meter beslist geen kleine auto. De binnenruimte is echt bovengemiddeld. Net als het comfort, al is deze nieuwe generatie van Citroën mede door het gewicht van de auto wel wat strakker geveerd. De aflopende daklijn zorgt ervoor dat achterin de hoofdruimte wat beperkt is. Met z’n positionering tussen de C4 en C5 X moet niet alleen het model kloppen maar ook de prestaties. En dan kom je bij de vraag of je dit model wel goed doet om hem met een batterijpakket van 50 kWh op de markt te brengen. Zo’n sedan refereert toch een beetje als een kilometervreter en dan doe je hem wellicht met een beperkte range een beetje te kort.

The mother of all, Stellantis, heeft in de schappen ook een 156 pk platform met een 54 kWh batterijpakket liggen. Was dat sowieso niet een betere keuze geweest. Het boost de actieradius net wat extra zodat je in ieder geval richting de 400 km gaat. Maar bij dit model auto zou je als consument eigenlijk meer verwachten.

Laadvermogen

Het opladen van de nieuwe Ë-C4 X kan onderweg bij openbare laadstations of thuis aan een wallbox of stopcontact. De laadtijden zijn geoptimaliseerd:

  • Bij een openbaar laadstation laadt een 100 kW DC-snellader in de optimale situatie de batterij op met een snelheid van 10 km per minuut, waarbij de batterij in 30 minuten voor 80% is opgeladen.
  • Met een 7,4 kW / 32-amp wallbox duurt volledig opladen 7,5 uur bij een eenfasige-aansluiting, of 5 uur bij een driefase-aansluiting en de optionele 11 kW boordlader.
Het eigentijdse interieur van de \u00cb-C4 X
Het eigentijdse interieur van de Ë-C4 X
Handig en slim ontworpen, een uitklapbare tablethouder (ook voor je smartphone)
Handig en slim ontworpen, een uitklapbare tablethouder (ook voor je smartphone)
De terugkeer van de klassieke kofferbak (wel veel ruimte)
De terugkeer van de klassieke kofferbak (wel veel ruimte)

Citroën Ë-C4 X gear en gadgets

In de cockpit van de Ë-C4 X met een herkenbare Citroen signatuur bevindt zich een Smart Pad Support, een handige uitklapbare tablethouder (ook voor je smartphone) die in het dashboard is geïntegreerd. Deze is zo handig dat je je afvraagt waarom die niet gelijk ook maar achter de voorstoelen is gemonteerd. Daaronder zit extra een Dashboard Tray, een grote lade die zacht opent en sluit.

Boven het middenconsole bevindt zich een open vak voor het draadloos opladen van smartphones. Daar zijn ook twee USB-aansluitingen te vinden, waarvan één een USB-C.

Bestuurdersassistentie

De Citroën ë-C4 X is zoals je mag verwachten voorzien van flink wat moderne assistentie- en veiligheidstechnologieën.

  • Active Safety Brake:
  • Collision Risk Alert en Post Collision Safety Brake:
  • Highway Driver Assist: voor semi-autonoom rijden niveau twee, waarbij Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Active Lane Departure Warning met elkaar gecombineerd worden.
  • Adaptive Cruise Control met Stop & Go:

Optioneel (lees tegen meerkosten) leverbaar zijn:

  • Blind Spot Monitoring System, Active Lane Departure Warning System, Coffee Break Alert, Driver Attention Alert, Intelligent Beam Headlights en Extended Traffic Sign Recognition and Recommendation.
  • Head-up display in kleur
  • Achteruitrijcamera met Top Rear Vision
  • 360 Vision: Werkt alleen bij manoeuvres op lage snelheid rond de auto met zicht van bovenaf.

Vanaf het najaar in de showroom

De nieuwe ë-C4 X en C4 X worden uitsluitend in Europa geproduceerd, bij de Stellantis Villaverde-fabriek in Madrid, Spanje. De marktintroductie start in het najaar van 2023.

In Nederland alleen verkrijgbaar als een EV..
In Nederland alleen verkrijgbaar als een EV..
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Citroën

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Citroën ë-C3 nu in de winkel

Het klinkt bijna als een kassakoopje maar de Citroën ë-C3, de nieuwe 100% elektrische troefkaart van het Franse merk is vanaf nu te bestellen. Het is de auto die zeker gezien zijn prijs vol de concurrentie aan moet gaa...

Automotive25.01.2024

Citroën ë-C3 nu in de winkel

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Deze dag mag stormachtig zijn begonnen, hij begon ook met iets leuks, namelijk de aankondiging van de nieuwe Fiat microcar. De autootjes zijn enorm grappig om te zien, maar zijn ze ook zo praktisch? En: waarom zien we er...

Automotive05.07.2023

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Enkele maanden geleden waren wij bij Stellantis in Rüsselsheim voor een presentatie en demonstratie van waterstof-elektrische bestelbussen. Deze week heeft de fabrikant bekend gemaakt dat deze bestelbusjes, de Opel Viv...

Automotive15.12.2022

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Citroen Oli hoe leuk kan een conceptcar zijn

Citroën heeft zojuist in Parijs haar nieuwste concept car gepresenteerd, de Citroën Oli een verbastering van All-e waarvan de betekenis zich laat raden. Voor wie niet van modern design houdt, van het zoeken naar uiters...

Automotive29.09.2022

Citroen Oli hoe leuk kan een conceptcar zijn

Dit is de nieuwe, moderne merkidentiteit van Citroën

Citroën onthult vandaag zijn nieuwe merkidentiteit en logo. Ze luiden een nieuw tijdperk van durf, emotie en dynamiek in voor het inmiddels al 103 jaar bestaande merk. Het stimuleert Citroën in zijn streven om elektris...

Automotive27.09.2022

Dit is de nieuwe, moderne merkidentiteit van Citroën

Nothing moves us like Citroën
Stellantis maakt werk van waterstof-elektrische bestelbussen

Vorige week was ik te gast bij Opel in Rüsselsheim waar Stellantis een event organiseerde rondom waterstof-elektrisch aangedreven (FCEV) bestelbussen. De Special Vehicles fabriek van Opel in Rüsselsheim is de plek waar...

Automotive14.06.2022

Stellantis maakt werk van waterstof-elektrische bestelbussen

FCEV modellen van de Opel Vivaro, Peugeot Expert en Citroën Jumpy

Verder lezen over Elektrisch rijden

DS Automobiles presenteert zijn derde generatie Formula E-auto: FE23

Het Franse DS Automobiles, inmiddels onderdeel van Stellantis, is al jaren succesvol in het FIA Formula E Wereldkampioenschap met het raceteam DS Techeetah. Inmiddels hebben ze ook meerdere kampioenschappen gewonnen, zowel bij de rijders al bij de constructeurs.

Automotive23.05.2024

DS Automobiles presenteert zijn derde generatie Formula E-auto: FE23

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

Op de techbeurs VivaTech 2024, die van 22-25 mei in Parijs plaatsvindt, toont Peugeot zijn visie op toekomstig rijplezier met een innovatief Hypersquare stuursysteem. Dit systeem is een van de vele technologische vooruitgangen in het volledig elektrische Inception Concept, dat nu zijn publieke debuut maakt in Parijs.

Automotive23.05.2024

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Het is een leuke bolide om te zien: de Zeekr Mix. Of hij ook goed rijdt, dat moeten we nog afwachten: en überhaupt of deze bolide ook naar Europa komt.

Automotive30.04.2024

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Elektrisch rijden is aantrekkelijk, maar niet voor iedereen. Sommige mensen willen per se een privé-laadpaal, anders willen ze niet elektrisch rijden.

Technology29.04.2024

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Tesla heeft zijn nieuwe bolide gepresenteerd. Het is niet een gloednieuwe reeks, maar een nieuwe variant Model 3. De Model 3: Performance.

Automotive24.04.2024

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Tesla heeft problemen. Het verlaagt al een tijdje zijn prijzen op zowel auto's als abonnementen en nu komt daar ook nog een vrij ernstige ontslagronde bij.

Automotive16.04.2024

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Verder lezen over Elektrische auto

DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau

In de oude vertrekhal van het Parijse vliegveld Le Bourget, tegenwoordig een imposant lucht- en ruimtevaartmuseum, staan drie DS-modellen onder een doek te wachten op de onthulling. Drie bijzondere modellen, vernoemd naar een ware Franse held, schrijver, vliegenier en avonturier: Antoine de Saint-Exupéry.

Automotive21.05.2024

DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau

Neem je fantasie mee op avontuurlijke reizen
Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Nissan geeft in-car entertainment een nieuwe betekenis met de nieuwe Townstar Karaok-e. Deze bestelwagen maakt het niet alleen mogelijk om onderweg je favoriete nummers luidkeels mee te zingen, maar toont ook de oneindige mogelijkheden van de Townstar-modellen.

Automotive15.05.2024

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

We reden op The Weeknd in een Microlino: een ervaring rijker

The Weeknd was dit weekend. Daar konden we op eigen houtje met de Microlino weg en dat was inderdaad een hele ervaring.

Automotive12.05.2024

We reden op The Weeknd in een Microlino: een ervaring rijker

Nieuwe MINI Aceman moet ultieme kartgevoel geven in de stad

MINI Aceman begon ooit als een sterk concept, maar nu is de auto er klaar voor om een nieuwe ster in de line-up van MINI te worden.

Automotive01.05.2024

Nieuwe MINI Aceman moet ultieme kartgevoel geven in de stad

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Het is een leuke bolide om te zien: de Zeekr Mix. Of hij ook goed rijdt, dat moeten we nog afwachten: en überhaupt of deze bolide ook naar Europa komt.

Automotive30.04.2024

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Elektrisch rijden is aantrekkelijk, maar niet voor iedereen. Sommige mensen willen per se een privé-laadpaal, anders willen ze niet elektrisch rijden.

Technology29.04.2024

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Er is een goede reden bijgekomen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dit jaar nog. Dit is waarom je het beste kunt gaan kijken naar een tweedehands EV.

Automotive19.04.2024

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Maar er komt iets voor terug
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone

Porsche werkt al een tijdje samen met smartphone-bedrijven, zoals Huawei en Honor, maar automaker Polestar maakt zijn eigen telefoon.

Automotive18.04.2024

Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone