CES 2023: AFEELA, het EV-merk van Honda en Sony

CES 2023: AFEELA, het EV-merk van Honda en Sony

Eerste prototype van de EV die in 2026 de weg op moet, getoond

Vorig artikel Volgend artikel

In de lente van 2022 maakten Honda en Sony bekend dat de auto- en gadget fabrikant samen een nieuw automerk, uiteraard voor elektrische bolides, opgericht hadden. Enkele maanden later lieten de twee merken weten dat de eerste EV’s die uit deze samenwerking voort gaan komen, begin 2026 in de Amerikaanse showrooms te zien zullen zijn. Op de CES zijn nu de naam van het nieuwe automerk en het eerste prototype onthuld. Bereid je maar voor, ergens in de tweede helft van 2026 op AFEELA van Sony Honda Mobility (SHM).

Naam met gevoel

SHM heeft gekozen voor een naam met gevoel. Dat wil zeggen, FEEL (voelen) staat letterlijk centraal in de naam. AFEELA drukt volgens de fabrikant een interactieve relatie uit waarbij mensen mobiliteit ‘voelen’ als een intelligente entiteit, en mobiliteit de mens en samenleving ‘voelt’ met behulp van sensor- en netwerk-IT-technologieën. Vergezocht? Een beetje wel, als je het mij vraagt. In ieder geval een naam die, zeker met deze uitleg, bij potentiële klanten in de showroom de wenkbrauwen doet fronsen.

Het uiterlijk van de eerste AFEELA ziet er niet heel erg vernieuwend uit. Een beetje gevoelloos als je het mij vraagt. Technisch gezien beloven Honda en Sony wel de nodige innovaties. Om te beginnen krijgt deze EV straks een ‘media bar’ aan de buitenkant. Daarmee kan, zo stelt SHM, intelligente mobiliteit zich met behulp van licht uiten naar omringende mensen, waardoor interactieve communicatie tussen mobiliteit en mensen mogelijk wordt. Klinkt een beetje zoals de lak van de deze week ook onthulde Volkswagen ID.7 die van kleur kan veranderen.

Afeela-interieur
Het interieur van de AFEELA is een mix van minimalisme en futuristisch design.

45 camera’s en sensoren

De eerste AFEELA zal uiteraard ook over de nodige rijhulpsystemen beschikken. Daarvoor gaat SHM het voertuig, binnen en buiten, voorzien van in totaal 45 camera’s en sensoren, inclusief Lidar en ToF (Time of Flight) camera’s. Het platform zal verder draaien op de processoren van Qualcomm Snapdragon.

Het interieur van de AFEELA lijkt een mix van een minimalistisch en futuristisch design, met weinig fysieke knoppen, een ‘vliegtuigstuur’ en een dashboard display van ‘deur tot deur’. Uiteraard moeten we er rekening mee houden dat niet al deze features uiteindelijk ook het definitieve design van de AFEELA zullen halen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...