Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Bij de meeste telefoons is het kommer en kwel: batterijen blijven als het meezit een jaar of twee goed en daarna kun je zieltogend toekijken hoe je steeds sneller richting de nul gaat nadat je batterij ‘vol’ is. Bij elektrische auto’s lijkt dat een stuk beter te gaan, want de batterijen lijken een stuk langer mee te gaan dan de fabrikanten zelf dachten en ook de chauffeurs zijn gemiddeld genomen dik tevreden.
Een zelf opgezet onderzoek onder Nederlandstalige Tesla-eigenaren is natuurlijk niet maatgevend voor álle elektrische autobatterijen, maar de resultaten van die onderlinge uitwisseling van statistieken zijn zeker hoopvol: na meer dan 250.000 kilometer rijden hebben de batterijen in de Tesla’s nog steeds meer dan 90 procent van hun batterijcapaciteit.
Duurzaam rijden
De grootste ‘val’ die de batterijen maken zit in de eerste 80.000 kilometer, maar daarna gaat het maar heel langzaam achteruit. Dat is wel geruststellend, gezien het feit dat je een auto toch voor beduidend langere tijd wil gebruiken ten opzichte van een smartphone of ander apparaat met lithium-ion batterijen en het vervangen van zo’n grote batterij niet goedkoop is.
Nogmaals, dit is niet wetenschappelijk onderzoek van enthousiastelingen in een forum, maar met 350 mensen die grofweg op één lijn zitten lijkt het wel te kloppen. Zelfs als je een keer pech hebt en een accu krijgt die niet zoals de rest presteert is er ook garantie op de accu’s. Die krijg je niet alleen bij Tesla, al is die garantie wel tot nu toe de beste: het bedrijf belooft dat er minstens 70 procent van de batterijcapaciteit overblijft na 200.000 kilometer rijden, terwijl andere fabrikanten iets minder zeker van hun eigen zaak zijn. Bij de Nissan Leaf krijg je bijvoorbeeld een garantie voor twee derde batterij na 160.000 kilometer of 96 maanden (8 jaar). Nog steeds niet slecht, dus wat dat betreft hoef je je als potentieel elektrische rijder niet al te veel zorgen te maken over je batterij.
[Afbeeldingen © Scharfsinn86 – Adobe Stock]
Verder lezen over Technology
Technology10.04.2024
De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden
Technology09.04.2024
Gevonden voorwerpen: Androids gaan zoekgeraakte gadgets vinden
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Technology21.03.2024
Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Technology07.03.2024
Hoe kan jij Tech for Good inzetten?
Gadgets04.03.2024
Tijdmachine: Tamagotchi was op sommige scholen verboden
Veeleisende sleutelhangersVerder lezen over Tesla
Automotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Technology13.03.2024
Deze 8 rare dingen hebben we als mensheid de ruimte ingeschoten
Automotive08.03.2024
Mensen nemen hun Tesla Cybertruck overal mee naartoe
Automotive29.02.2024
Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde
Sneller dan geluidAutomotive20.02.2024
Tesla gaat iets doen aan een grote ergernis van automobilisten
Automotive18.01.2024
Tesla Model Y wordt veel goedkoper in Nederland
Automotive10.01.2024
Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto
De subsidiepot is nu geopendAutomotive05.01.2024