Daar is hij dan de nieuwe Nissan LEAF

Daar is hij dan de nieuwe Nissan LEAF

vol met innovatie!

Vorig artikel Volgend artikel

De veelbesproken nieuwe Nissan LEAF is een feit en zoals eerder geschreven verwachten wij er veel van. Hij moet zijn voorganger, welke door ruim 280.000 klanten sinds de verkoopstart eind 2010 werd aangeschaft, gaan overtreffen. De nieuwe LEAF is eveneens 100% elektrisch en heeft dankzij de 40 kWh-batterij (de 60kWh versie komt later op de markt) een bereik van 378 kilometer. Hetgeen in praktisch gebruik neer gaat komen op 250 tot 300 km. En dat is voor velen ruim voldoende. Ideaal bijvoorbeeld voor dagelijks woon werk verkeer. Uit onderzoek blijkt dat voor 80 procent van de Europese automobilisten dit aan de behoefte voldoet. Daarnaast heeft de LEAF ook behoorlijk wat power. Met een motorvermogen van 110 kW/150PK hoef je je dan ook nergens voor te schamen. Hij kan echt goed mee bij het stoplicht.

De LEAF is compleet en dankzij de ProPilot, de ProPilot Park, de e-Pedal en de bediening via je smartphone wordt elektrisch rijden meer dan boeiend. Hij is overigens erg stil. Zo hoor je de auto niet wegrijden en op de snelweg, met 130 kilometer per uur, blijft het binnen ook opvallend stil.

Autonoom rijden

Innovatief is de ProPilot functie. Het is weer een stap verder in de ontwikkeling als het gaat om autonoom rijden. Zodra je de ProPilot functie inschakelt stuurt en remt de LEAF echt volledig zelf. De auto bewaakt dus automatisch de afstand tot de voorligger in combinatie met een door de bestuurder ingestelde rijsnelheid. Hij stopt overigens echt helemaal zelf indien dat nodig is. Hij wil echter wel dat jij als bestuurder wakker blijft waardoor je om de 10 seconden moet laten weten dat je actief meerijdt. Dit door simpelweg het stuur even met je hand aan te raken. Detail….

nissan-leaf-2018
Een aantal nieuwe Leaf's klaar voor een eerste testrit.
nissan-leaf-2018-1
Een mooi design!

Ideaal voor in de file

De e-Pedal is ook boeiend en zeker een uitkomst voor het filerijden. Met 1 pedaal kun je de auto starten, laten wegrijden, versnellen, snelheid minderen en uiteindelijk ook laten stoppen. Ja dat allemaal door gebruik te maken van 1 pedaal. Het is even wennen maar het gaat ervoor zorgen dat je nog maar in slechts 10% van de gevallen (kritische momenten) je rempedaal daadwerkelijk nodig hebt. Deze zit er overigens dus ook nog gewoon op hoor… Als je de e-Pedal los laat remt de auto en gaan dus ook je remlichten aan. De LEAF komt daadwerkelijk tot stilstand, ook op steile hellingen. Zodra je je ePedal weer indrukt gaat hij weer rijden.

Nooit meer krabben

Via een app kun je de laadstatus bijhouden en het moment van opladen inplannen om zo te profiteren van gunstige energietarieven. De app verwijst de LEAF rijder ook naar de dichtstbijzijnde oplaadplek en last but not least je kunt voor vertrek de temperatuur van de auto regelen dus krabben is ook verleden tijd.

Mobiele energieopslag

Nissans visie op het potentieel van elektrische auto’s beperkt zich niet tot het rijden met de nieuwe LEAF. De batterijen kunnen ook een functie vervullen als mobiele energieopslag. V2G-technologie zorgt voor tweerichtingsverkeer van de energie, waardoor de elektrische auto’s geïntegreerd kunnen worden in het elektriciteitsnetwerk.

Serieus de Nissan LEAF is wederom een doorbraak. Hij heeft een groter bereik, kortere laadtijden en innovatie rijtechnologieën zoals de e-Pedal en de ProPilot waardoor autorijden net weer wat aantrekkelijk wordt. Bovendien ziet hij er ook modern en stijlvol uit en biedt hij veel ruimte en comfort.

Meer content

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies