Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Ja, pre-order vooral nog een Tesla Model 3. Moet je doen, hebben we straks geen batterijen meer. Tesla is het namelijk allemaal schuld. OK, beetje overdreven natuurlijk. Maar het is wel echt een probleem. De Lithium-ion batterijen zijn zo goed als onvindbaar, en bronnen wijzen naar Tesla als de schuldige.
Tesla’s Gigafactory in Nevada heeft bijna alle productiemateriaal dat er nog was om (ronde) Lithium-ion batterijen te produceren staan, maar de productie daar gaat niet snel genoeg om meer batterijen te maken dan Tesla zelf nodig heeft. Aangezien Tesla ook al alle batterijen heeft gekocht van grote leverancier (en partner in de Gigafactory) Panasonic hebben die ook niks meer.
De reden dat Panasonic alle batterijen naar Tesla heeft gestuurd is niet helemaal duidelijk: het zou kunnen liggen aan een probleem bij het produceren van de Powerpacks en Powerwalls, waar bijvoorbeeld energiebedrijven met smart op zitten te wachten. De bottleneck bij de productie van de Model 3 zou namelijk niet zitten in de batterij, die Panasonic in de Gigafactory zelf maakt, maar in de batterijmodule die Tesla er vervolgens bij moet zetten.
Alles op een hoop
Hoe dan ook, er is duidelijk een batterijprobleem. Als Tesla het niet echt schuld is wil dat alleen maar zeggen dat de doorbraak van elektrische energie een beetje te hard gaat: leuk dat we allemaal duurzaam elektriciteit aan het opwekken zijn, maar zonder een manier om dat op te slaan loopt het een beetje vast.
Dat betekent effectief allemaal dat de rest van de bedrijven die behoefte hebben aan de batterijen moeten aankloppen bij Samsung, LG Chem en onbekendere bedrijven als Murata die nog batterijen produceren. In Japan is letterlijk geen batterij meer te krijgen en iedereen zit met de handen in het haar. Het zou kunnen betekenen dat elektrische auto-productie vertraagd gaat worden, omdat er geen batterijen zijn om in de auto’s te leggen. En dan kun je dus nog lang wachten op je Model 3. En de rest van het elektrische wagenpark.
[Afbeeldingen © Bokeh Art Photo – Adobe Stock]
Verder lezen over Technology
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024
Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer
Technology07.05.2024
De slimste stad van Europa ligt straks in Griekenland
Technology10.04.2024
De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden
Verder lezen over Tesla
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive24.06.2024
Tientallen Tesla Cybertrucks beklad met F Elon Musk
Automotive31.05.2024
Waar je op moet letten als je een tweedehands Tesla koopt
Automotive24.05.2024
Zo worden auto’s met digitale sleutels zoals Tesla’s gestolen
Automotive24.04.2024