Advertising07.03.2023

YouTube neemt afscheid van overlay advertenties


YouTube stopt op 6 april met het tonen van zogenoemde overlay advertenties in video’s. Die advertenties werden al alleen getoond wanneer je video’s bekeek op een desktop device en verschenen dan als een banner onder in de video (zie afbeelding hieronder). Je kon ze wel wegklikken, maar volgens YouTube waren ze toch erg storend.

Het einde van de overlay advertentie

In een kort statement op de support website van het videoplatform staat dat YouTube niet verwacht dat content creators die geld verdienen met advertenties die in en rondom hun video’s getoond worden, veel last (lees: omzetverlies) zullen hebben van het verdwijnen van de overlay advertenties.

Deze overlay advertentie `banners` in YouTube video`s zijn binnenkort verleden tijd.
Deze overlay advertentie `banners` in YouTube video`s zijn binnenkort verleden tijd.

YouTube verwacht geen omzetverlies voor content creators

Het platform spreekt de verwachting uit dat het verlies van de overlay advertenties gecompenseerd zal worden doordat de betreffende adverteerders straks zullen kiezen voor een van de drie andere advertentie-opties.

Vanaf 6 april zijn dat onder andere de advertenties die voorafgaand aan een video getoond worden en na vijf seconden weggeklikt kunnen worden en de zogenoemde non-skippable advertenties die je als kijker verplicht moet afkijken voordat de video start. Daarnaast kunnen adverteerders ook kiezen voor verplichte advertenties van zes seeconden, de zogenoemde bumper-ads.

Daarnaast heeft YouTube nog meer opties voor content creators om geld te verdienen met hun video’s. Zo introduceerde het platform onlangs de optie om geld te verdienen met de muziek die bij video’s gebruikt wordt. Dat betreft bijvoorbeeld gelicenseerde muziek waarbij je als creator eerst de rechten betaalt om de muziek te mogen gebruiken, waarna de inkomsten geheel voor jou zijn.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik