Advertising05.11.2021

​Vijf ergernissen bij het afmelden voor een nieuwsbrief


Elke dag om 15:00 uur kun je er vergif op innemen: een e-mail in je inbox. Het is een van de favoriete momenten van marketingafdelingen om nieuwsbrieven te sturen. Sommige nieuwsbrieven voegen echt iets toe aan je leven, maar zeker als ze een Victoria’s Secret-model aanhouden als het gaat om de veelheid aan mails (niet de mooiheid ervan), dan ben je genoodzaakt af en toe even met de bezem door alle nieuwsbrieven te gaan en je af te melden. Echter begint de ergernis dan pas.

1. Je kunt de afmeldknop niet vinden

Troost je met de gedachte dat elke nieuwsbrief verplicht is (in Nederland althans) om je de mogelijkheid te geven af te melden, maar dat zegt niet dat het je ook makkelijk wordt gemaakt om die knop te vinden. Vaak hangt hij onderaan de e-mail en is hij donkergrijs op een zwarte achtergrond. De mensen achter de nieuwsbrief willen natuurlijk hun verzendaantallen behouden en als het om een winkel gaat: die wil je blijven verleiden om te kopen. Geen wonder dus dat de afmeldknop nooit enorm in het oog springt. Flink zoeken dus!

2. Het afmelden zit achter een inlogscherm

Eigenlijk hoort afmelden in een of twee kliks te kunnen. Onder een nieuwsbrief (of bovenaan) moet altijd een afmelden-knop of unsubscribe-knop te vinden zijn (of iets wat erop lijkt). Dan moet je eigenlijk meteen zijn uitgeschreven of naar een pagina worden verwezen waarop je dit nog kunt bevestigen. Echter zijn er nieuwsbrieven, zoals die van Farfetch, die je eerst laten inloggen om je ‘emailvoorkeuren’ in te stellen. Dat is niet bepaald gebruiksvriendelijk, want 9 van de 10 keer heb je geen idee wat je inlog ook alweer was.

3. Het is niet duidelijk of je nog een vraag moet beantwoorden

Veel nieuwsbrieven kun je vrij makkelijk opzeggen, maar vaak wordt er dan wel een vraag gesteld. Let goed op: in veel gevallen hoef je die vraag helemaal niet te beantwoorden en is je afmelding al na die eerste klik geregeld. Lees dus goed de tekst, want je hoeft in veel gevallen helemaal niet te vertellen waarom je van de nieuwsbrief af wil.

4. De antwoordopties op de afmeldvraag passen allemaal niet

Als je toch wel die vraag moet invullen -of er vrijwillig voor kiest om dit te doen-, dan krijg je vaak de meest vreemde antwoorden te kiezen die helemaal niet relevant zijn. Een voorbeeld: ik ontvang de nieuwsbrief te vaak, de inhoud is niet relevant, de e-mail tonen niet goed. Het is vaak niet mogelijk om te zeggen dat je het gewoon te druk hebt of dat je in het algemeen even wat minder spam in je mailbox wil. Je moet dus een vrij hard antwoord geven, terwijl je misschien gewoon even niet zoveel nieuwsbrieven wil en het helemaal niet per se aan de nieuwsbrieffrequentie van dit specifieke bedrijf ligt.

5. Je krijgt nog een mailtje om te vertellen dat je bent afgemeld

Heb je eindelijk die afmeldknop gevonden, ingelogd, die vraag beantwoord en denk je dat je er bent, dan krijg je van de nieuwsbriefstuurder ook nog een mailtje om te bevestigen dat je bent uitgeschreven. Als je niet in je eentje een mailbox hebt, dan is dat ongetwijfeld handig ter info, maar eigenlijk is die mail altijd alleen maar bevestiging dat je het goede hebt gekozen en dat je niet nóg meer mail wil ontvangen van dit bedrijf. Stop. met. mailen.

Gelukkig zijn er ook nieuwsbrieven die het leven een stuk leuker maken, omdat er waardevolle informatie, goede kortingscodes of leuke prijsvragen instaan. Een goede nieuwsbrief weet te inspireren, en dan niet te inspireren om op zoek te gaan naar die goed verstopte afmeldknop.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Email Marketing

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Verder lezen over Online Marketing

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Ikea heeft grootse plannen voor Roblox. Het wil zelfs 10 mensen aannemen om in zijn winkel te werken.

Marketing10.06.2024

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen