Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Elke dag om 15:00 uur kun je er vergif op innemen: een e-mail in je inbox. Het is een van de favoriete momenten van marketingafdelingen om nieuwsbrieven te sturen. Sommige nieuwsbrieven voegen echt iets toe aan je leven, maar zeker als ze een Victoria’s Secret-model aanhouden als het gaat om de veelheid aan mails (niet de mooiheid ervan), dan ben je genoodzaakt af en toe even met de bezem door alle nieuwsbrieven te gaan en je af te melden. Echter begint de ergernis dan pas.
1. Je kunt de afmeldknop niet vinden
Troost je met de gedachte dat elke nieuwsbrief verplicht is (in Nederland althans) om je de mogelijkheid te geven af te melden, maar dat zegt niet dat het je ook makkelijk wordt gemaakt om die knop te vinden. Vaak hangt hij onderaan de e-mail en is hij donkergrijs op een zwarte achtergrond. De mensen achter de nieuwsbrief willen natuurlijk hun verzendaantallen behouden en als het om een winkel gaat: die wil je blijven verleiden om te kopen. Geen wonder dus dat de afmeldknop nooit enorm in het oog springt. Flink zoeken dus!
2. Het afmelden zit achter een inlogscherm
Eigenlijk hoort afmelden in een of twee kliks te kunnen. Onder een nieuwsbrief (of bovenaan) moet altijd een afmelden-knop of unsubscribe-knop te vinden zijn (of iets wat erop lijkt). Dan moet je eigenlijk meteen zijn uitgeschreven of naar een pagina worden verwezen waarop je dit nog kunt bevestigen. Echter zijn er nieuwsbrieven, zoals die van Farfetch, die je eerst laten inloggen om je ‘emailvoorkeuren’ in te stellen. Dat is niet bepaald gebruiksvriendelijk, want 9 van de 10 keer heb je geen idee wat je inlog ook alweer was.
3. Het is niet duidelijk of je nog een vraag moet beantwoorden
Veel nieuwsbrieven kun je vrij makkelijk opzeggen, maar vaak wordt er dan wel een vraag gesteld. Let goed op: in veel gevallen hoef je die vraag helemaal niet te beantwoorden en is je afmelding al na die eerste klik geregeld. Lees dus goed de tekst, want je hoeft in veel gevallen helemaal niet te vertellen waarom je van de nieuwsbrief af wil.
4. De antwoordopties op de afmeldvraag passen allemaal niet
Als je toch wel die vraag moet invullen -of er vrijwillig voor kiest om dit te doen-, dan krijg je vaak de meest vreemde antwoorden te kiezen die helemaal niet relevant zijn. Een voorbeeld: ik ontvang de nieuwsbrief te vaak, de inhoud is niet relevant, de e-mail tonen niet goed. Het is vaak niet mogelijk om te zeggen dat je het gewoon te druk hebt of dat je in het algemeen even wat minder spam in je mailbox wil. Je moet dus een vrij hard antwoord geven, terwijl je misschien gewoon even niet zoveel nieuwsbrieven wil en het helemaal niet per se aan de nieuwsbrieffrequentie van dit specifieke bedrijf ligt.
5. Je krijgt nog een mailtje om te vertellen dat je bent afgemeld
Heb je eindelijk die afmeldknop gevonden, ingelogd, die vraag beantwoord en denk je dat je er bent, dan krijg je van de nieuwsbriefstuurder ook nog een mailtje om te bevestigen dat je bent uitgeschreven. Als je niet in je eentje een mailbox hebt, dan is dat ongetwijfeld handig ter info, maar eigenlijk is die mail altijd alleen maar bevestiging dat je het goede hebt gekozen en dat je niet nóg meer mail wil ontvangen van dit bedrijf. Stop. met. mailen.
Gelukkig zijn er ook nieuwsbrieven die het leven een stuk leuker maken, omdat er waardevolle informatie, goede kortingscodes of leuke prijsvragen instaan. Een goede nieuwsbrief weet te inspireren, en dan niet te inspireren om op zoek te gaan naar die goed verstopte afmeldknop.
Verder lezen over Email Marketing
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail31.03.2022
Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland
Verder lezen over Online Marketing
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Marketing14.12.2023
Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’
DC Business26.10.2023
Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
Marketing06.09.2023
HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s
Marketing18.08.2023