4 handige tips voor jouw e-mailmarketing campagnes

4 handige tips voor jouw e-mailmarketing campagnes

Vorig artikel Volgend artikel

Over e-mailmarketing wordt veel geschreven. Onderwerpregels, segmentatie, doelgroepselectie, type mailings, complete campagnes, metrics enzovoorts. Bij Spotler hebben we een allesomvattende checklist voor jouw e-mailmarketing campagne opgesteld met maar liefst 49 tips en tricks. Zo til jij jouw e-mailmarketing campagnes naar een hoger niveau! In dit artikel geven we je er alvast 4:

1. Check je inboxvelden: mobile first!

De eerste prioriteit van elke e-mailmarketeer? Dat moet toch echt een hoge open ratio zijn! Je wilt immers dat je mailings gelezen worden. Zorg er dus voor dat je mailings (positief) opvallen in je inbox. Ga altijd voor mobile first: op een smartphone zie je 3 inboxvelden: de afzendernaam, de onderwerpregel en de snippet.

Het valt op dat deze inboxvelden nog te weinig aandacht krijgen. In onderstaande afbeelding zie je een willekeurige smartphone e-mail inbox:

spotler-mailbox

In de mailing van FRIS Woningmakelaars Amsterdam zijn de snippet en de onderwerpregel exact hetzelfde. De Rabobank laat zelfs een standaardtekst zien. Dit zijn absoluut gemiste kansen. Trakteer je lezer op informatie die goed aansluit op de onderwerpregel en die het onderwerp versterkt. Het voorbeeld van Gall & Gall is veel beter: na de gestelde vraag in de onderwerpregel geven zij in de snippet een suggestie als antwoord op die vraag.

Leestip: het artikel Vergroot je open ratio: gebruik een pakkende snippet geeft je meer informatie over pakkende snippet teksten.

Er zijn veel meer punten die je langs kan lopen. Denk aan: personalisatie in snippetteksten en onderwerpregels, de lengte van beide elementen, een afzendernaam die je kunt aanpassen aan de rest van je inboxvelden, een duidelijk en goed werkend replyadres etc.

2. Check de inhoud en opmaak van jouw mailing

Als je zeker weet dat je inboxvelden op orde zijn, dan is het tijd om de inhoud en de opmaak van je e-mail eens onder de loep te nemen. Zo’n e-mail bestaat natuurlijk voor een belangrijk deel uit teksten en afbeeldingen. Check bijvoorbeeld of je e-mail nog te begrijpen is als de afbeeldingen niet worden ingeladen. Zo is de volledige mail van de Hema – op het bovenste contentblok na - prima te begrijpen zonder ingeladen afbeeldingen:

spotler-afbeeldingen

Als het een bewuste keuze is om alle informatie – teksten en buttons - in je belangrijkste contentblok in één grote afbeelding te stoppen, hou er dan rekening mee dat niet elke lezer deze informatie direct meekrijgt.

Om de lezer te helpen, kun je title tags of alt-teksten toevoegen aan je afbeeldingen. Je lezer ziet dan meer dan de standaardtekst right click or tap of klik hier met de rechtermuisknop. Hema had er voor kunnen kiezen om de tekst ‘Afbeelding dekbedovertreksets met 20% korting’ toe te voegen. Zo zorg je er voor dat de inhoud nog duidelijker wordt. Ook als er onverhoopt informatie wegvalt.

Naast het toevoegen van title tags of alt-teksten zijn er nog veel meer vragen die je jezelf van te voren zou moeten stellen:

  • Zijn de teksten in je afbeeldingen leesbaar op een smartphone of zijn ze te klein?
  • Passen de landingpagina’s bij de inhoud en opmaak van je mailing?
  • Is je mailing goed te lezen op zowel een iPhone als een Android toestel?
  • Heb je een tekstversie van je mailing opgemaakt?
  • Heb je goed nagedacht over de tekst, vorm en kleur van je belangrijkste buttons, call-to-actions en dergelijke?

3. Check je gebruikte links (URL’s)

Inboxvelden op orde? Opmaak en inhoud nagelopen? Besteed dan nog wat extra aandacht en tijd aan de linkjes die je gebruikt hebt. Kijk naar:

  • je tekstlinks
  • links achter je afbeeldingen
  • links achter je buttons
  • vergeet je logo niet
  • online-lezen
  • mogelijkheid tot afmelden van de nieuwsbrief
  • de profielwijzigenlink
  • de footer
  • de social sharing links enzovoorts.

Tip: vraag een collega hier naar te kijken!

Oh ja, zijn ook al je links trackable? Het zou jammer zijn als je dat vergeet! Denk na over de juiste UTM-codes achter je links voor je Google Analytics inzichten. Een goede link met UTM-codes ziet er als volgt uit:

spotler-utm-link

Wanneer je bijvoorbeeld een uitnodiging hebt gemaakt voor een event en je belangrijkste call-to-action is Aanmelden, check dan of je lezer de aanmeldbevestiging ontvangt. Het ligt allemaal erg voor de hand, maar het gaat echt heel vaak mis!

4. Check je mailing doelgroepen

Wees in e-mailmarketing extra alert op het gebruik van de juiste doelgroepen. Heb je de juiste selectie gemaakt? Heb je bounces en afmeldingen verwerkt? Heb je de permissies gecheckt en heb je de nieuwe aanmeldingen verwerkt? Zorg ervoor dat je dit op orde hebt. Het kan problemen veroorzaken wanneer je hier niet op de juiste manier mee om gaat!

Check, check, dubbelcheck

Je merkt het wel: er is veel waar je op kunt en moet letten voordat je e-mailmarketing campagne hebt opgezet. En dan is de bovenstaande uiteenzetting ook nog verre van compleet. Vandaar dat we alles overzichtelijk op één checklist hebben gezet. Wil je er zeker van zijn dat je niets meer mist, download dan onze complete checklist met 49 checkpoints.

Hendrik Westerhuis

Hendrik Westerhuis is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) actief als schrijver, ontwikkelaar en publicist van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies