Advertising03.03.2016

The week after: Google vermorzelt luie adverteerders


Het is niemand in advertentieland ontgaan, één week nadat Google besloot haar advertenties aan de rechterzijde te killen, maken we de stand op. De gevolgen zijn enorm voor alles en iedereen die tot nu toe achterover leunde in advertentieland. Waar de adverteerder zal balen, is deze verandering positief voor de zoeker. Consumenten krijgen vanaf nu vele malen relevantere en verrijkte advertenties. Die ook nog eens direct geschikt zijn voor het medium van dit moment: mobile. De belangrijkste impact op een rij:

Voorkom lagere zichtbaarheid

Door de verandering in advertentie-indeling laat Google minder advertenties zien in haar zoekresultaten dan voorheen. Adverteerders die lage posities behalen voor hun advertenties zullen dit komende tijd meer gaan merken in hun vertoningsaandeel, en daaruit volgend ook in het aantal klikken op hun advertenties. Onderstaande grafiek (Bron: WordStream) laat zien dat het aandeel in betaalde klikken lager wordt voor advertenties die de positie 5 of lager behalen.

share-of-all-paid-clicks-position-5-7-800x480
share-of-all-paid-clicks-position-5-7-800x480

Stijging in CPC?

Dat een klik op een advertentie de laatste jaren flink duurder is geworden, is een feit. Een van de redenen voor de toename in CPC is zijn meer toetredende adverteerders in de advertentieveiling van Google. Steeds meer adverteerders hebben Google AdWords de laatste jaren weten te vinden als online marketingkanaal, waardoor de concurrentie is gestegen.

De wijziging in advertentie-indeling in de zoekresultaten van Google zal ook een rol gaan spelen in het verder stijgen van de kosten per klik. Te zien is dat advertenties met lagere posities minder klikken zullen genereren dan voorheen. Hierdoor is een adverteerder genoodzaakt om een hogere advertentiepositie te behalen door de kwaliteit van zijn campagnes te verbeteren, maar ook door biedingen te verhogen.

De afgelopen week is nog weinig te zien van deze stijging in cpc. Adverteerders gaan komende tijd het effect van de wijziging in advertentie lay-out zien in hun campagnedata en hierop acteren. Wij verwachten dan ook dat deze stijging op termijn merkbaar zal zijn.

Het geheime wapen: extensies

Het gevecht om topposities is door de wijziging pas echt begonnen, en daarbij is kwaliteit en relevantie van campagnes cruciaal. Waar Google voorheen slechts advertentie-extensies weergaf bij topposities, worden extensies vanaf nu bij iedere advertentie vertoond.

Advertentie-extensies bieden adverteerders de mogelijkheid om meer belangrijke informatie weer te geven over een dienst en/of product en zoekers naar dieperliggende pagina’s op een website te sturen. Niet alleen vergroten advertenties de zichtbaarheid van de advertentie, wat een positieve invloed heeft op de CTR, ook beoordeelt Google campagnes beter indien deze extensies bevatten.

Geef ruimte aan commercie

Waar een deur dichtgaat, opent een andere. Dit geldt zeker voor zichtbaarheid van product-advertenties. Het rechterrijtje betaalde advertenties nam veel ruimte in de zoekresultaten in, waardoor in de meeste gevallen 4 PLA’s werden getoond. Door het schrappen van advertenties aan de rechterzijde, worden Shopping-advertenties prominenter getoond in de zoekresultaten.

broekkopen
broekkopen

Denk vanaf nu altijd Mobile First!

Google trekt de weergave van zoekresultaten voor desktop en tablet met deze wijziging grotendeels gelijk met de weergave zoals deze al langer is voor mobiele apparaten. Op een mobiel apparaat werden al minder advertenties getoond, wat te maken heft met de kleinere weergave van zoekresultaten en de user experience op mobiel. Dat de mobiele weergave nu als uitgangspunt door Google wordt genomen, heeft te maken met de opmars van het mobiele zoekverkeer. In 2015 werden er voor het eerst meer zoekopdrachten verwerkt op een mobiel apparaat dan op desktop. Naar verwachting zal het aantal mobiele zoekopdrachten komende jaren nog verder toenemen; vandaar dat Google weergave cross devices gelijktrekt.

Deze blogpost is geschreven door Maudy Ballijns, SEA Consultant Expand Online

...

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken