De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Zonder enige waarschuwing verwijderde Google vrijdag de advertenties aan de rechterzijde van de pagina. Nu hoor ik je denken: dus? Maar deze ogenschijnlijke kleine wijziging heeft grote impact op je zoekmachine advertising. Een kleine uitleg.
Slechts vier topadvertenties
Waar Google eerst in haar zoekresultaten drie topadvertenties en overige advertenties aan de rechterzijde liet zien, zal vanaf vandaag de advertentie-indeling in de Search Engine Result Page (SERP) worden gewijzigd. Hierbij is het uitgangspunt dat slechts vier topadvertentieposities bovenin, en drie advertenties onderin de zoekresultaten worden getoond. Hiermee komt ‘het rechterrijtje’ zoals we deze gewend zijn, helemaal te vervallen.
Google zelf geeft aan deze advertentie-indeling te hebben getest bij een klein aantal commerciële zoekopdrachten. “We blijven veranderingen in de zoekresultaten aanbrengen met als uitgangspunt dat we nog relevantere zoekresultaten kunnen tonen aan gebruikers,” aldus Google. “Wij geloven erin dat het verlagen van het aantal zichtbare advertenties zowel de gebruikerservaring als de resultaten van de advertenties zal verbeteren.” Ook benadrukt Google dat dit concept niet nieuw is en er constant verbeteringen in de zoekresultatenweergave worden aangebracht.
Mobiele weergave
De mobiele zoekresultaten tonen al langer slechts de topadvertenties, maar nu volgen ook de weergaven voor desktop en tablet. Willem Blom, Directeur Expand Online: “Mobiele weergave wordt hiermee leading, aangevuld door drie advertenties onderaan de resultaatpagina. Deze verandering wordt nu wereldwijd doorgevoerd, in iedere taal.”
Verandering voor adverteerders
Welke impact het wijzigen van de advertentie-indeling precies op adverteerders zal hebben, is nog onduidelijk. Robbert Visser, Directeur Expand Online: “Dit is echt een grote wijziging en heeft zeker impact op biedingsstrategieën. Waarschijnlijk ook op CPC’s voor top-3 posities op desktop en laptop.” Het positieve aan deze wijziging is echter wel dat het wegvallen van de rechter zoekresultaten ruimte laat om advertenties met productvermeldingen prominenter weer te geven. Wat kansen geeft voor adverteerders.
Deze blogpost is geschreven door Maudy Ballijns, SEA Consultant Expand Online.
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024