Advertising22.02.2016

Help! Waar zijn mijn Google advertenties?


Zonder enige waarschuwing verwijderde Google vrijdag de advertenties aan de rechterzijde van de pagina. Nu hoor ik je denken: dus? Maar deze ogenschijnlijke kleine wijziging heeft grote impact op je zoekmachine advertising. Een kleine uitleg.

geen-advertenties-rechterkolom-screenshot
geen-advertenties-rechterkolom-screenshot

Slechts vier topadvertenties

Waar Google eerst in haar zoekresultaten drie topadvertenties en overige advertenties aan de rechterzijde liet zien, zal vanaf vandaag de advertentie-indeling in de Search Engine Result Page (SERP) worden gewijzigd. Hierbij is het uitgangspunt dat slechts vier topadvertentieposities bovenin, en drie advertenties onderin de zoekresultaten worden getoond. Hiermee komt ‘het rechterrijtje’ zoals we deze gewend zijn, helemaal te vervallen.

Google zelf geeft aan deze advertentie-indeling te hebben getest bij een klein aantal commerciële zoekopdrachten. “We blijven veranderingen in de zoekresultaten aanbrengen met als uitgangspunt dat we nog relevantere zoekresultaten kunnen tonen aan gebruikers,” aldus Google. “Wij geloven erin dat het verlagen van het aantal zichtbare advertenties zowel de gebruikerservaring als de resultaten van de advertenties zal verbeteren.” Ook benadrukt Google dat dit concept niet nieuw is en er constant verbeteringen in de zoekresultatenweergave worden aangebracht.

Mobiele weergave

De mobiele zoekresultaten tonen al langer slechts de topadvertenties, maar nu volgen ook de weergaven voor desktop en tablet. Willem Blom, Directeur Expand Online: “Mobiele weergave wordt hiermee leading, aangevuld door drie advertenties onderaan de resultaatpagina. Deze verandering wordt nu wereldwijd doorgevoerd, in iedere taal.”

Verandering voor adverteerders

Welke impact het wijzigen van de advertentie-indeling precies op adverteerders zal hebben, is nog onduidelijk. Robbert Visser, Directeur Expand Online: “Dit is echt een grote wijziging en heeft zeker impact op biedingsstrategieën. Waarschijnlijk ook op CPC’s voor top-3 posities op desktop en laptop.” Het positieve aan deze wijziging is echter wel dat het wegvallen van de rechter zoekresultaten ruimte laat om advertenties met productvermeldingen prominenter weer te geven. Wat kansen geeft voor adverteerders.

Deze blogpost is geschreven door Maudy Ballijns, SEA Consultant Expand Online.

Verder lezen over Google

5 dingen die Google vernieuwt met de Pixel 9-line-up

Google heeft zijn nieuwe Pixel 9 aangekondigd en dat deed het met maar liefst 4 toestellen. Ze voerden de boventoon tijdens de Made By Google-presentatie. Dit zijn de belangrijkste nieuwe mogelijkheden.

Mobile14.08.2024

5 dingen die Google vernieuwt met de Pixel 9-line-up

Subtiele smartwatch? Google kondigt Pixel Watch 3 aan

Google heeft naast zijn Pixel-telefoons ook een nieuwe smartwatch aangekondigd en die komt dit jaar niet alleen. Dit is de Pixel Watch 3.

Gadgets13.08.2024

Subtiele smartwatch? Google kondigt Pixel Watch 3 aan

Alles wat je moet weten over de nieuwe Google Pixel 9 

Pixel 9 staat voor de deur en die komt niet alleen. De nieuwe reeks smartphones van Google bestaat uit maar liefst 4 smartphones. Een standaard model, een Pro-model, een extra groot model en een vouwbaar model. Dit is wat we weten over de Google Pixel 9. 

Mobile13.08.2024

Alles wat je moet weten over de nieuwe Google Pixel 9 

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Google neemt afscheid van zijn Chromecast en introduceert zijn nieuwe thuisstream-apparaat: Google TV Streamer.

Gadgets06.08.2024

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

Het is een eeuwenoud cliché dat je goed moet slapen, maar net als dat beweging essentieel is, is slaap dat absoluut ook.

Nieuws24.07.2024

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

Verder lezen over Online Marketing

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Ikea heeft grootse plannen voor Roblox. Het wil zelfs 10 mensen aannemen om in zijn winkel te werken.

Marketing10.06.2024

IKEA rekruteert Roblox-spelers als virtuele medewerkers

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter