Advertising18.04.2017

Onkraakbare ad blocker is dichterbij dan we denken


Niet naar de code kijken, maar naar de advertentie

Uitgevers en adverteerders kunnen de billen bij elkaar beginnen te knijpen: onderzoekers van Stanford en Princeton University hebben namelijk een ad blocker gemaakt die advertenties herkent zoals wij dat doen: door er naar te kijken.

Die ad blocker is het resultaat van een paper die kijkt naar de altijd escalerende oorlog tussen ad blockers en de websites waar ze op gebruikt worden. Doordat ad blockers naar de code achter een website kijken is er interactie en die wordt weer gebruikt voor die smeekbedes om de ad blockers toch alsjeblieft uit te zetten of in sommige gevallen zelfs de toegang tot de site af te sluiten.

Adchoice advertenties kunnen herkend worden aan het logo van de overkoepelende organisatie.
Adchoice advertenties kunnen herkend worden aan het logo van de overkoepelende organisatie.

Check de content

Dat heen er weer tussen de stukjes code zou oneindig kunnen blijven doorgaan, maar de oplossing die in de paper van de onderzoekers wordt voorgelegd gaat het wel heel moeilijk maken. Niet alleen dat, ze hebben ook een proof of concept app gemaakt die je als Google Chrome plugin gewoon al kunt downloaden. Die haalt de advertenties niet weg, maar laat alleen zien dát het advertenties zijn.

Deze ‘perceptual ad blocker’ kijkt alleen maar naar de content van advertenties. Juist doordat adverteerders duidelijke afspraken hebben moeten maken over wat er in of bij een advertentie moet staan (bijvoorbeeld ‘sponsored’) om te voldoen aan de wettelijke norm over misleidende advertenties moet alle informatie die de ad blocker nodig heeft er zijn. Door dan gebruik te maken van een visuele databank, OCR-technieken (tekst in plaatjes ‘lezen’) en kliksimulaties kan de ad blocker zien dat het niet pluis is en de advertentie identificeren.

Pestbook

Ad blockers werken nu vooral met een handmatig gemaakte lijst met url’s waar advertenties vandaan komen en door het herkennen van specifieke code die wijst op een advertentie, maar bijvoorbeeld Facebook heeft dat inmiddels na een mini-oorlogje met Adblocker zo moeilijk gemaakt dat de reguliere ad blockers het verschil tussen een nieuwspost en een gesponsorde post niet meer kunnen zien. Deze heeft daar geen problemen mee.

Zelfs Facebook ontkomt niet aan de `ogen` van deze ad blocker.
Zelfs Facebook ontkomt niet aan de `ogen` van deze ad blocker.

Like a ninja

Bovenop al die nieuwe detectietechnieken is de ad blocker zelf ook nog eens onzichtbaar voor een groot gedeelte van de code op websites die ad blockers kan identificeren. Dat doen ze door simpelweg de browser laten liegen over het feit dat er een ad blocker is.

Het werkt zo: de website in kwestie vraagt aan de browser om te beschrijven wat er allemaal op de pagina staat en als blijkt dat een aantal onderdelen (de advertenties) niet in het lijstje staan dan weet de website dat er een ad blocker in het spel is. Dat verklaart ook waarom websites dat soms zeggen als je niet eens een ad blocker hebt; dan is er iets misgegaan met het inladen van de onderdelen van de site.

Deze nieuwe variant laat de gebruiker de advertenties niet zien, maar laat de browser wel doorgeven dat ze er gewoon staan, waardoor de bescherming niet getriggerd wordt. Allemaal superslim dus, maar de onderzoekers zeggen er wel meteen bij dat ze er niet over uit zijn of dit de manier voorwaarts is. Het feit dat je alle advertenties kunt blokken wil niet zeggen dat iedereen dat dan ook maar moet doen. Hoe dan ook, deze technieken zijn nu bekend en dus is het wachten totdat de ad blocker-oorlog een nieuwe fase in gaat.

[Afbeeldingen © Perceptual Ad Blocker]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Onderzoek

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom

Mensen geven dieren meer virussen dan andersom. Ze zeggen vaak dat je niet met je kat of hond in bed moet slapen, omdat het ziekteverwekkers zouden zijn. De darmbacteriën van je dier komen zo veel te dichtbij en je kunt...

Nieuws26.03.2024

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’