Advertising18.04.2017

Onkraakbare ad blocker is dichterbij dan we denken


Niet naar de code kijken, maar naar de advertentie

Uitgevers en adverteerders kunnen de billen bij elkaar beginnen te knijpen: onderzoekers van Stanford en Princeton University hebben namelijk een ad blocker gemaakt die advertenties herkent zoals wij dat doen: door er naar te kijken.

Die ad blocker is het resultaat van een paper die kijkt naar de altijd escalerende oorlog tussen ad blockers en de websites waar ze op gebruikt worden. Doordat ad blockers naar de code achter een website kijken is er interactie en die wordt weer gebruikt voor die smeekbedes om de ad blockers toch alsjeblieft uit te zetten of in sommige gevallen zelfs de toegang tot de site af te sluiten.

Adchoice advertenties kunnen herkend worden aan het logo van de overkoepelende organisatie.
Adchoice advertenties kunnen herkend worden aan het logo van de overkoepelende organisatie.

Check de content

Dat heen er weer tussen de stukjes code zou oneindig kunnen blijven doorgaan, maar de oplossing die in de paper van de onderzoekers wordt voorgelegd gaat het wel heel moeilijk maken. Niet alleen dat, ze hebben ook een proof of concept app gemaakt die je als Google Chrome plugin gewoon al kunt downloaden. Die haalt de advertenties niet weg, maar laat alleen zien dát het advertenties zijn.

Deze ‘perceptual ad blocker’ kijkt alleen maar naar de content van advertenties. Juist doordat adverteerders duidelijke afspraken hebben moeten maken over wat er in of bij een advertentie moet staan (bijvoorbeeld ‘sponsored’) om te voldoen aan de wettelijke norm over misleidende advertenties moet alle informatie die de ad blocker nodig heeft er zijn. Door dan gebruik te maken van een visuele databank, OCR-technieken (tekst in plaatjes ‘lezen’) en kliksimulaties kan de ad blocker zien dat het niet pluis is en de advertentie identificeren.

Pestbook

Ad blockers werken nu vooral met een handmatig gemaakte lijst met url’s waar advertenties vandaan komen en door het herkennen van specifieke code die wijst op een advertentie, maar bijvoorbeeld Facebook heeft dat inmiddels na een mini-oorlogje met Adblocker zo moeilijk gemaakt dat de reguliere ad blockers het verschil tussen een nieuwspost en een gesponsorde post niet meer kunnen zien. Deze heeft daar geen problemen mee.

Zelfs Facebook ontkomt niet aan de `ogen` van deze ad blocker.
Zelfs Facebook ontkomt niet aan de `ogen` van deze ad blocker.

Like a ninja

Bovenop al die nieuwe detectietechnieken is de ad blocker zelf ook nog eens onzichtbaar voor een groot gedeelte van de code op websites die ad blockers kan identificeren. Dat doen ze door simpelweg de browser laten liegen over het feit dat er een ad blocker is.

Het werkt zo: de website in kwestie vraagt aan de browser om te beschrijven wat er allemaal op de pagina staat en als blijkt dat een aantal onderdelen (de advertenties) niet in het lijstje staan dan weet de website dat er een ad blocker in het spel is. Dat verklaart ook waarom websites dat soms zeggen als je niet eens een ad blocker hebt; dan is er iets misgegaan met het inladen van de onderdelen van de site.

Deze nieuwe variant laat de gebruiker de advertenties niet zien, maar laat de browser wel doorgeven dat ze er gewoon staan, waardoor de bescherming niet getriggerd wordt. Allemaal superslim dus, maar de onderzoekers zeggen er wel meteen bij dat ze er niet over uit zijn of dit de manier voorwaarts is. Het feit dat je alle advertenties kunt blokken wil niet zeggen dat iedereen dat dan ook maar moet doen. Hoe dan ook, deze technieken zijn nu bekend en dus is het wachten totdat de ad blocker-oorlog een nieuwe fase in gaat.

[Afbeeldingen © Perceptual Ad Blocker]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Onderzoek

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven

De zoektocht naar leven elders in het universum wordt met enige regelmaat beschreven in populair wetenschappelijke artikelen. Concreet wetenschappelijk onderzoek hiernaar vindt hoofdzakelijk plaats op grond van ruimtemissies, ruimtetelescopen en op aarde gestationeerde grote telescopen.

Online05.08.2024

Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven

vanuit een gewijzigde metafysische uitgangspositie
Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Over twijfelaars wordt soms met een zekere minachting gesproken. Ze zouden dralen, nauwelijks doorpakken of niet durven te beslissen. Uit verschillende onderzoeken van de afgelopen jaren blijkt echter dat wij twijfelaars letterlijk het voordeel van de twijfel zouden moeten gunnen.

Online01.05.2024

Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Verder lezen over Online Advertising

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!