Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Wow. Dat Google en Facebook de advertentiemarkt aan het opeten zijn wisten we allemaal al, maar inmiddels is ook de offline advertentiemarkt dusdanig aan het schuiven dat die twee partijen samen verantwoordelijk zijn voor een kwart van alle advertentiegelden wereldwijd, on- én offline. De manier waarop beide partijen gebruik hebben gemaakt van de groei van mobile advertising speelt daar een grote rol in.
Het geld gaat (niet verrassend) grotendeels naar Google, die goed is voor een 18 procent wereldwijd, terwijl arm Facebook het met 7 procent moet doen. Als je dat vergelijkt met vijf jaar geleden is dat een verdubbeling. Trek die lijn door en dan halen die twee over vijf jaar (extreme omstandigheden daargelaten) met gemak de helft van alle advertentiegeld wereldwijd op.
Dat heeft ook alles te maken met schaal. Er valt niet tegen Google en Facebook op te concurreren. Ze hebben de gebruikers, ze beheersen de zoekresultaten en ze kunnen alle concurrerende bedrijven makkelijk voor blijven.
Switcheroo
Als er één goed voorbeeld is van een veel te groot bedrijf dat alle concurrentie om zich heen helemaal kapot kan trappen, hoe hard die ook proberen om iets leuks te verzinnen, dan is het Facebook wel. We zijn inmiddels het gênante stadium wel voorbij, waarbij het lachen was dat Facebook gewoon alles jatte van Snapchat.
Dat bedrijf zit inmiddels flink in de problemen en hoewel dat deels hun eigen schuld is voor het maken van onverstandige keuzes zal het toch ook niet helpen dat al hun beste ideeën zomaar gepikt kunnen worden door Facebook, die toch al meer gebruikers hadden.
Ook qua advertenties maken ze gebruik van hun schaalvoordeel: de merken en sites die gezien willen worden door de Facebook-gebruikers konden dat eerst gratis doen, maar nu dat een hoop van die Facebook-traffic als noodzakelijk wordt gezien zegt Facebook steeds vaker: “eerst even betalen hoor, anders laten we jullie dingen die mensen van Facebook weg trekken niet zien.”
Too big to fail
Met Google is het een ander verhaal. Die zijn zo alomtegenwoordig dat hun enige tegenstander nog bestaat uit overheden en (voornamelijk) de EU. De gegevens die ze hebben over ons browse-, zoek- en ander gedrag online is door niemand anders bij elkaar te sprokkelen en zolang ze dat slim inzetten en er geen grote schifting komt zal het een hele lange tijd de advertentiemarkt kunnen domineren.
De kolossen zijn inmiddels niet meer te stoppen. Zo lang er van overheidswege niet wordt geforceerd dat deze grote bedrijven uit elkaar worden getrokken zullen ze het grootste gedeelte van de koek blijven verdelen. Dat betekent maar één ding: Google en Facebook hebben het straks voor het zeggen in advertentieland, en dus bepalen zij hoe het web zich in de komende jaren gaat vormen. Dat deden ze natuurlijk al, maar hun invloed wordt straks zo groot dat ze eigenhandig kunnen gaan bepalen hoe we het web tot ons nemen. Dan moeten wij maar bidden dat het web niet nog verder wordt aangepast in ons nadeel.
[Afbeeldingen © pathdoc – Adobe Stock]
Verder lezen over Facebook
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence12.09.2024
Podcast maken? AI doet het vanaf je notities
Zeg maar niksTechnology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile14.08.2024
5 dingen die Google vernieuwt met de Pixel 9-line-up
Gadgets13.08.2024
Subtiele smartwatch? Google kondigt Pixel Watch 3 aan
Mobile13.08.2024
Alles wat je moet weten over de nieuwe Google Pixel 9
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Verder lezen over Online Advertising
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024
YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024