Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Is printerinkt echt twee keer zo duur als Chanel N°5? Het is echt waar. Printerinkt kost ongeveer 3500 euro per liter. Geen wonder dus dat er goed gekeken wordt naar manieren om daar op te besparen.
Nou is de vergelijking niet helemaal eerlijk, want we weten niet of de inkt die wordt gebruikt om je McDonald’s kop, de Nike ‘swoosh’ op een doos of het Apple-logo op een iPhone te zetten evenveel kost. Maar toch: als je bedenkt hoe veel van dat soort logo’s er dagelijks op dingen gezet worden is het misschien tijd om eens anders naar die logo’s te kijken.
Win-win
Dat deed het team van Ecobranding Design, die er natuurlijk ook iets bij te winnen hebben als bedrijven dit gaan doen, maar het idee is nog steeds goed: spaar inkt, maak de wereld duurzamer. Hun idee is voornamelijk dat de meeste logo’s te veel volvlakken hebben. Als je de vorm houdt, maar de vulling in elk geval gedeeltelijk weglaat, kun je zo tien tot veertig procent aan inkt besparen.
Dat tikt nogal aan, maar het voordeel is hier wel dat er een win-win is: merken geven minder uit aan hun branding en er wordt minder inkt gebruikt. De ontwerpen die het ontwerpbureau zelf heeft gemaakt werken grotendeels prima, al is niet elk logo geschikt om ‘uitgehold’ te worden.
Not gonna happen
Er is echter één probleem dat gaat optreden bij dit ‘nobele’ streven. Bedrijven zijn bedrijven, en die gaan echt niet opeens hun logo aanpassen terwijl het oude nog rondzweeft.
Dit zou dus in het ergste geval er voor zorgen dat bedrijven hun hele logo gaan aanpassen en de inkt die ze al hadden gebruikt voor het oude verspillen, of we moeten wachten tot ze toch al van plan waren hun logo te gaan aanpassen. En dat kan nog heel, heel lang duren, want de meeste logo’s zijn al zo minimaal mogelijk. Leuk idee dus, maar de kans dat we er resultaat van zien in de toekomst is heel klein helaas.
[Afbeeldingen © ecobranding-design]
Verder lezen over Logo
Media25.02.2020
Dit zijn de top 10 logo trends van 2020
Marketing05.10.2017
Hilarisch onderzoek laat mensen bekende logo’s natekenen
We kunnen het allemaal nietVideo29.08.2017
YouTube krijgt voor het eerst in 12 jaar een nieuw logo
Marketing01.11.2016
6 basisprincipes waar populaire logo’s op gebaseerd zijn
Marketing24.09.2016
De evolutie van 12 klassieke logo’s
Marketing20.08.2016
Verborgen betekenissen in 9 logo’s
Entertainment29.06.2016
Het geheimzinnige nieuwe logo van Netflix
Coffee corner27.06.2016
10 kale logo’s van bekende merken: beter of slechter?
Verder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Verder lezen over Print
Technology25.09.2024
HP Print AI wil de manier waarop we printen gaan veranderen
DC Business01.01.2024
5 trends voor rollup-banners
DC Business16.12.2023
5 wannahave gadgets die je kunt laten bedrukken
DC Business25.10.2021
Kun je anno 2021 nog steeds met een keycord aankomen?
Lifestyle18.10.2021
Zo verschijn je origineel op een festival
Technology05.07.2021
HP: Ook als mensen teruggaan naar kantoor, blijft de thuisprinter populair
Online30.09.2020
Zes tips om kosten te besparen op printen
Is het eigenlijk wel nodig om iets te afdrukken?Gadgets30.04.2020