Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De dominantie van Google en Facebook zal ook dit jaar verder toenemen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van eMarketer. 90% van alle nieuwe reclamedollars die worden uitgegeven zullen door beide bedrijven worden verdeeld. De resterende 10% zijn voor alle andere spelers samen.
Geschat wordt dat de inkomsten uit digitale advertenties in 2017 ruim 83 miljard dollar zullen bedragen, waarbij een derde van alle display-advertenties (de typische reclameboodschappen die men op websites aantreft) op Facebook zullen verschijnen en Google 78% van de advertenties op zoekmachines zal binnenhalen.
Duopolie Facebook – Google
Nog alarmerender is dat 90% van alle nieuwe dollars die in 2017 aan digitale advertenties zullen worden gespendeerd naar het de facto ‘duopolie’ Google en Facebook zullen gaan. Dat betekent dat van de extra 2,7 miljard dollar die dit jaar aan digitale advertenties wordt gespendeerd, Google en Facebook 2,4 miljard dollar kunnen verdelen, terwijl alle andere spelers op de markt zullen moeten vechten om een deel van de resterende 300 miljoen dollar te bemachtigen.
“Het rapport benadrukt de moeilijke situatie waarin digitale uitgevers zich bevinden om nieuwe inkomsten te genereren in een omgeving die nog amper inkomstenkansen creëert (denk: adblockers).”
Facebook haalt dit jaar dus een derde van alle display-advertenties in de VS binnen, goed voor 16,3 miljard dollar aan inkomsten. De groei is deels te danken aan Instagram, dat 20% van de Facebook-inkomsten uit mobiel voor zijn rekening neemt, in 2016 was dat nog 5%.
Google zal 40,7% van alle digitale advertenties in de VS binnenhalen, dankzij zijn dominantie in de zoekmachinemarkt. Wat betreft display-advertenties zal Google wel 12,5% inleveren, omdat Facebook zich in die markt als absolute marktleider positioneert.
In de zoekmachinemarkt is Google’s dominantie ongenaakbaar. 78% van alle advertentiedollars die dit jaar in de VS op zoekmachines worden gespendeerd, gaan naar Google.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024