![new dc](https://dutchcowboys.nl/wp-content/uploads/2024/04/cropped-logo-new-dc-100x100.png)
De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Uit alweer de vierde Search Advertising Study van IAB Nederland en DDMA blijkt dat adverteren via Google en Bing nog altijd ongekend populair is. Bijna alle respondenten (93%) van het onderzoek aan dat de verwachting is over 2018 meer uit te geven aan search advertising dan in de voorgaande jaren. Daarnaast is er ook een grote budgetverschuiving van desktop naar mobiele zoekadvertenties zichtbaar. En voorziet men nog meer groei in advertentie-uitgaven en ‑inkomsten in de komende jaren als gevolg van technologieën zoals machine learning en voice search.
De toegenomen concurrentie, de hogere kosten per klik (CPC) en de verdere verschuiving van budgetten van traditionele naar digitale media zijn volgens 72% van de respondenten de belangrijkste factoren voor de budgetgroei. Deze groei is bij meer dan de helft van de mediabureaus (58%) mogelijk gemaakt door budgetten van traditionele media te verplaatsen naar search advertising. Bij 39% van de adverteerders is dezelfde trend zichtbaar.
Ook dit jaar is weer te zien dat het aantal betaalde zoekopdrachten op mobiel aanzienlijk meer stijgt dan op desktop. Het gat in CPC tussen mobiel en desktop wordt ook steeds kleiner doordat de mobiele klik steeds waardevoller wordt dankzij betere mobiele conversie, (cross-device) attributie en metingen.
Zoekmachine Bing neemt ook dit jaar weer toe in populariteit. Zo geeft 89% van de respondenten aan te adverteren op Bing Ads en verwacht 26% hier relatief meer te gaan groeien in budget dan op Google Ads.
De onderzoekers van de Search Advertising Study verwachten dat, door de verbeterde toegankelijkheid via automatische synchronisatie en zoekautomatisering, in de komende jaren met name adverteerders hun advertisingstrategie op beide platformen gaan vergroten.
Alle respondenten zijn het erover eens dat search advertising duidelijk een volwassen maar nog altijd groeiende markt is. Deze groei is vooral te danken aan de opkomst van diverse technische innovaties als Artificial Intelligence en machine learning.
Bid management is nog altijd de vaakst genoemde activiteit die geautomatiseerd wordt, op de voet gevolgd door reporting & dashboarding.
Een ander opvallend resultaat binnen automatisering is dat er een duidelijke correlatie is tussen de grootte van het bedrijf (in termen van omzet) en de prioriteit die automatisering krijgt: hoe groter het bedrijf, des te meer prioriteit.
De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Verder lezen over AdSense
Advertising28.12.2023
Advertising22.03.2021
Marketing20.03.2018
Advertising27.01.2014
Technology19.06.2013
Technology29.09.2012
Advertising25.07.2012
Technology09.08.2010
Verder lezen over Bing
Marketing19.06.2024
Search17.11.2023
Technology18.10.2023
Cybercrime03.10.2023
Online06.09.2023
Search18.04.2023
Search15.02.2023
Search08.02.2023
Verder lezen over Google
Nieuws24.07.2024
Gadgets23.07.2024
Cybercrime23.07.2024
Online17.07.2024
Cybercrime15.07.2024
Mobile12.07.2024
Search26.06.2024
Cybercrime26.06.2024
Verder lezen over Online Advertising
Advertising02.07.2024
Advertising25.06.2024
Video29.05.2024
Advertising10.04.2024
DC Business06.03.2024
Nieuws05.02.2024
Advertising10.01.2024
Video22.11.2023