De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Uit alweer de vierde Search Advertising Study van IAB Nederland en DDMA blijkt dat adverteren via Google en Bing nog altijd ongekend populair is. Bijna alle respondenten (93%) van het onderzoek aan dat de verwachting is over 2018 meer uit te geven aan search advertising dan in de voorgaande jaren. Daarnaast is er ook een grote budgetverschuiving van desktop naar mobiele zoekadvertenties zichtbaar. En voorziet men nog meer groei in advertentie-uitgaven en ‑inkomsten in de komende jaren als gevolg van technologieën zoals machine learning en voice search.
Budgetten blijven toenemen
De toegenomen concurrentie, de hogere kosten per klik (CPC) en de verdere verschuiving van budgetten van traditionele naar digitale media zijn volgens 72% van de respondenten de belangrijkste factoren voor de budgetgroei. Deze groei is bij meer dan de helft van de mediabureaus (58%) mogelijk gemaakt door budgetten van traditionele media te verplaatsen naar search advertising. Bij 39% van de adverteerders is dezelfde trend zichtbaar.
Van desktop naar mobiel
Ook dit jaar is weer te zien dat het aantal betaalde zoekopdrachten op mobiel aanzienlijk meer stijgt dan op desktop. Het gat in CPC tussen mobiel en desktop wordt ook steeds kleiner doordat de mobiele klik steeds waardevoller wordt dankzij betere mobiele conversie, (cross-device) attributie en metingen.
Zoekmachine Bing neemt ook dit jaar weer toe in populariteit. Zo geeft 89% van de respondenten aan te adverteren op Bing Ads en verwacht 26% hier relatief meer te gaan groeien in budget dan op Google Ads.
De onderzoekers van de Search Advertising Study verwachten dat, door de verbeterde toegankelijkheid via automatische synchronisatie en zoekautomatisering, in de komende jaren met name adverteerders hun advertisingstrategie op beide platformen gaan vergroten.
Artificial Intelligence
Alle respondenten zijn het erover eens dat search advertising duidelijk een volwassen maar nog altijd groeiende markt is. Deze groei is vooral te danken aan de opkomst van diverse technische innovaties als Artificial Intelligence en machine learning.
Bid management is nog altijd de vaakst genoemde activiteit die geautomatiseerd wordt, op de voet gevolgd door reporting & dashboarding.
Een ander opvallend resultaat binnen automatisering is dat er een duidelijke correlatie is tussen de grootte van het bedrijf (in termen van omzet) en de prioriteit die automatisering krijgt: hoe groter het bedrijf, des te meer prioriteit.
Verder lezen over AdSense
Advertising28.12.2023
Zijn online advertenties over afvallen kwetsend rond de start van het nieuwe jaar?
Dit kan je eraan doen!Advertising22.03.2021
In 2020 heeft Google 3,1 miljard advertenties geblokkeerd of verwijderd
Marketing20.03.2018
Google Remarketing; waarom dit niet aan jouw strategie mag ontbreken
Advertising27.01.2014
Nieuwe functie Adsense: direct zelf adverteerders contracteren voor je eigen site
Technology19.06.2013
10 jaar Google AdSense: Hangout & Ping Pong
Technology29.09.2012
Google gaat verder met schoonmaak
Advertising25.07.2012
The Dark Knight Rises, deel twee
Technology09.08.2010
Nieuwe layout voor Google Adsense
Verder lezen over Bing
Search17.11.2023
Gelukkig: Bing en Edge worden iets minder dwingend
Technology18.10.2023
OpenAI rolt websearch functie ‘Browse with Bing’ uit in ChatGPT
Drie weken nadat de bèta versie opnieuw beschikbaar kwamCybercrime03.10.2023
De AI-chatbot van Bing barst van de malware
Niet op linkjes tikken dusOnline06.09.2023
Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing
Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuitSearch18.04.2023
Paniek bij Google, Samsung gaat mogelijk voor Bing
De Koreaanse fabrikant is gecharmeerd van de nieuwe ChatGPT-aangedreven zoekmachineSearch15.02.2023
Microsoft Bing met geïntegreerde ChatGPT: nog niet overtuigend
Search08.02.2023
Microsoft-zoekmachine Bing is ineens een stuk interessanter
Advertising18.11.2020
Nieuwe mogelijkheden Microsoft Ads
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023