Advertising12.07.2019

Bijzondere campagnestrategie van sportvoedingsmerk Maurten


Speciaal voor alle atleten met sponsorcontracten van de concurrent

Een bijzondere campagnestrategie van Maurten, de Zweedse sportdrank en gel die onder andere gebruik wordt door de snelste marathonloper te wereld Eliud Kipchoge, is dé sportvoeding van dit moment. Wat de sportdrank zo bijzonder maakt is de hoge dosis koolhydraten. Doordat die koolhydraten verpakt zitten in een hydrogel, kan je lichaam dit beter opnemen en resulteert dit niet meteen in WC bezoekjes.

Veel bekende en succesvolle atleten zijn fan en als je een marathon loopt, is de kans groot dat je onderweg de (voor een marathonloper) welbekende zwarte zakjes op de grond ziet liggen. Want wat de snelste marathonloper ter wereld gebruikt, moet wel goed zijn, toch?

Maar wat nu als je atleet een contract hebt met een concurrent. Verbreek je dit contract dan om toch ‘het beste’ te kunnen gebruiken dus (hopelijk) je beste prestatie te kunnen leveren. Wanneer je hard traint, wanneer je alles opzij zet voor je sport, wil je natuurlijk ook gewoon het beste van het beste.

Daar speelt Maurten nu heel bijzonder op in, met de nieuwe campagne Maurten Unofficial. Dat is de bekende Maurten sportdrank en gel, maar dan zonder branding. Ideaal voor de atleet die vastzit aan andere sponsorcontracten. Ik vind het redelijk geniaal. De campagne video (die overigens voor een deel in Nederland geschoten is en waarin een belangrijke rol voor de Nederlandse sport influencer Suzanne Brummel is weggelegd) bevat onherkenbare duursport atleten en de onherkenbare zilverkleurige verpakking van het product.

Ik moest meteen denken aan Nike en de Vaporfly, de schoen waarop afgelopen twee jaar vrijwel iedere grote marathon gewonnen is. De schoen is zo’n gamechanger, dat ook atleten die niet gesponsord worden door Nike met argus ogen naar de Vaporfly kijken. Een van de snelste Europese marathonlopers – niet gesponsord door Nike – heeft tijdens de EK in Berlijn vorig jaar gelopen met een bovenwerk van zijn sponsor en de winnende zool van de Vaporfly.

Wat nu als Nike een schoen zou maken zonder de bekende swoosh. Het is de ultieme, misschien ietwat arrogante, move en daarom ook wel heel erg ‘Nike’.

Ik probeer nu nog meer dingen te bedenken die een duursporter nodig zou kunnen hebben om uitzonderlijke prestaties neer te zetten, maar voor een hardloper zijn schoenen en voeding het aller belangrijkst. Misschien zou een wielrenner een ander logo op een fiets kunnen plakken en hetzelfde trucje zou natuurlijk met zwemmers badpakken kunnen worden uitgehaald. Ik ben benieuwd of we als reactie op deze campagne, meer van dit soort campagnes gaan zien.

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’