Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Albert Heijn toonde zich deze week niet van zijn beste kant toen de grootgrutter concurrent Jumbo probeerde van de buis te duwen, simpelweg omdat de gele supermarkt een beter scorende Oranje-reclame gemaakt had dan de blauwe kruidenier. De Jumbo juichcape, aangeprezen door vaste Jumbo gezicht Frank Lammers en de Snollebollekes, is namelijk een stuk populairder dan de tattoo-plakplaatjes van Appie.
Wie de juichcape past, trekke hem aan
Albert Heijn probeerde deze week eerst van alles om de populaire reclame van de Jumbo te verbieden. Daarbij werd ook de KNVB gevraagd zich in de strijd te mengen. Zonder succes. En wat doe je dan? ‘If you can’t beat them, joint them!’. Precies. In de nieuwste EK-commercial van Appie worden de juichcape en tattoos met elkaar verenigd. En dat niet alleen. De supporter in de reclame draagt ook het Bavaria geluksbroekje, het Oranje shirt van Heineken en de oranje slippers van de Action.
Juichcape vs tattoo-plakplaatjes
Even terug naar eerder deze week toen Albert Heijn nog vond dat de Jumbo onterecht – en vooral zonder te betalen – meelifte op de hype rondom het EK-voetbal. Appie beweerde dat termen als Orjanjekoorts en het tonen van een Oranjebus, Oranjeparades en een Oranjecamping exclusief aan het EK-voetbal toebehoren en daardoor niet door andere, niet betalende bedrijven, gebruikt mogen worden. Daarbij claimde Appie ook dat de hit ‘Links, Rechts’ van de Snollebollekes het lijflied van de Oranje Leeuwinnen is en daarom ook niet gebruikt mag worden door niet-sponsoren van het EK.
Albert Heijn stuurde een brief, via haar advocaten, naar de Jumbo om duidelijk te maken dat zij, AH, toch echt de enige waren die EK-voetbal uitingen in hun reclames mochten gebruiken. Daarvoor werd grof betaald als officiële partner van de KNVB. Die bond werd overigens ook nog door de kruidenier gevraagd zich te mengen in de strijd tegen de Jumbo.
Zonder succes. De Jumbo zei de brief ontvangen te hebben maar er niets mee te doen en de KNVB wilde zich niet in de strijd mengen. Bovendien gebruikte Jumbo de term ‘EK-voetbal’ of Euro 2020 niet. De juichcape is, zo stelde Jumbo, niet alleen voor het voetbal, maar ook voor Max, de Tour, Hockey, de Olympische Spelen en alle andere sportevenementen waar Nederlandse sporters deze zomer aan meedoen. Bovendien stelde Jumbo dat een kleur, Oranje, niet beschermd kan worden.
Verder lezen over Reclame
Advertising08.12.2024
Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2024
Advertising27.11.2024
Kerstcommercials worden kerstfilms waarbij je spullen koopt via je tv
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Verder lezen over Voetbal
Online22.11.2024
De beste Website van het Jaar 2024 is van een voetbalclub
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
Gaming05.09.2024
EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions
Gaming07.08.2024
Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?
Gaming01.08.2024
Cooler Master en PSV Esports openen Gaming Hub in Eindhoven
Een State-of-the-Art Experience CenterGaming29.07.2024
Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25
plus een uitgebreide Deep Dive-videoMedia02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Tech in Asia20.06.2024