Advertising26.05.2014

Binnenkort ook een reclameverbod voor ongezond voedsel?


Hoe ver gaan we om het percentage obesitas terug te dringen?

Vorige week meldde de BBC dat de belangengroepen Consumer International en World Obesity Federation pleiten voor waarschuwingsteksten of foto’s op voedselverpakkingen die consumenten moeten wijzen op de gevaren van overgewicht. Daarnaast moeten overheden volgens de belangengroepen ook meer regels stellen rond bijvoorbeeld het zout-, vet- en suikergehalte in voeding en dranken en willen ze een strengere regelgeving rond advertenties.

Betekent dit naast de tabaksindustrie nu ook een reclameverbod voor bepaalde organisaties in de voedselindustrie?

Sinds 2002 is de Reclamecode voor Tabaksproducten van kracht. Daarvoor was het voor tabaksfabrikanten gewoon mogelijk reclame te maken en er werd dan ook door bijvoorbeeld  Marlboro veelvuldig geadverteerd in tijdschriften. Volgens de organisaties Consumer International en World Obesity Federation is obesitas op dit moment wereldwijd een groter gezondheidsrisico dan tabak. Het aantal doden door overgewicht steeg van 2,6 miljoen in 2005 naar 3,4 miljoen in 2010. Een woordvoerder van Consumer International is bang dat als er niet snel maatregelen genomen worden er binnen de voedselindustrie een vergelijkbare situatie ontstaat als met de tabaksindustrie in de jaren zestig.

De belangengroepen spreken over waarschuwingsteksten of foto’s op voedselverpakkingen, eigenlijk hetzelfde idee als voor sigarettenpakjes. De echte die-hard rokers worden hier trouwens niet echt door afgeschrikt (ik ken er genoeg) en daarom vraag ik me af wat voor effect dit zal hebben op die-hard ‘snoepers’. Op het moment dat iemand door bijvoorbeeld een TV-spot al is getriggerd en trek heeft gekregen in een bepaald product dan zal het zelfs voor een waarschuwingstekst of foto moeilijk worden dit gedrag tegen te houden. Dan zou je inderdaad ook naar een reclameverbod moeten gaan, maar waar trekken we de grens?

Het echte probleem gaat veel verder dan alleen een waarschuwing. Slecht eten is vaak veel goedkoper dan gezond eten en kijk alleen al hoe goed de fastfood ketens het doen. Gezond eten kan ook super lekker zijn, soms zelfs nog lekkerder dan een vette hap, maar er zal toch eerst iets in iemands hoofd moeten veranderen om dit in te zien en zijn of haar levensstijl hierop aan te passen. Een waarschuwingstekst of foto alleen zal iemand naar mijn idee niet direct kunnen veranderen in dit gedrag. Maar het zou in ieder geval goed zijn als Nederlandse organisaties zich hier ook over buigen, want een vermindering van het aantal reclames op het gebied van ongezond voedsel kan geen kwaad.

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s