Advertising22.04.2014

LIVE: Google over ‘next generation of advertising innovations’


live-google-over-next-generation-of-adve.jpg
live-google-over-next-generation-of-adve.jpg

Vorige week dindag kwam Google met het nieuws dat er vandaag (22 april) een update zou komen op het gebied van advertising ontwikkelingen binnen Google. Er worden 10+ nieuwe AdWords producten, features en ‘reserarch studies’ gedeeld met de deelnemers van de livestream.

Direct na plaatsing van het bericht begon de geruchtenmachine op diverse fora op gang te komen, maar daar waag ik mij niet aan en wacht de mededelingen gewoon af.

De livestream begint straks om 18:00u Nederlandse tijd en ik zal deze live bloggen in dit artikel. De verwachting is dat de ‘uitzending’ 45 minuten zal duren.

De livestream is te volgen op Youtube.

17:50u: Over 10 minuten begint de livestream.
17:53u: Er kan geconverseerd worden via de hashtag #StepInsideAdWords
17:57u: Nog 3 minuten
18:00u: We gaan beginnen
18:02u: “Starting soon…”
18:03u: 20.000 deelnemers aan de livestream
18:03u: ‘Het gaat niet meer om apparaten. Het gaat om personen; waar zij ook zijn.’
18:07u: Mensen zijn tegenwoordig constant verbonden. Marketing gaat daarom vooral om context en om daarmee relevant te zijn.
18:08u: Vandaag gaan we horen welke ‘solutions’ Google gaat lanceren in de komende tijd.
18:10u: Starten met “Innovative ads”.
18:10u: Adverteren voor apps gaat gemakkelijker worden via Google AdWords en daarbij kan het volledige Google-netwerk bereikt worden.
18:13u: “80% van de gedownloade apps wordt slechts 1x gebruikt”–> Google lanceert de optie “App-deeplinking” om het gebruik van een app te bevorderen.
18:13u: App-deeplinking werkt i.c.m. het zoeken op Google op de mobiele telefoon waarbij men vanuit een Google-resultaat direct wordt verzonden naar een ‘pagina’ in de app.
18:14u: Google zal alles rapporteren binnen de AdWords-omgeving.
18:15u: ‘Estimated total conversions’ is een eerste stap geweest om cross-device conversies temeten. Google gaat hier volgende stappen in zetten.
18:16u: Google ontwikkelt een technologie om ook offline conversies inzichtelijk te gaan maken en is momenteel aan het testen met enkele klanten.
18:17u: ‘Intelligent tools’
18:18u: De UI van AdWords zal voorzien worden van extra tools om bulk-aanpassingen door te voeren en zo tijd te besparen in de werkzaamheden.
18:20u: Nieuwe automated bidding optie:  automated bidding voor maximaal aantal conversies
18:22u: Nieuwe automated bidding optie: automated bidding voor maximale conversieopbrengst (ROAS)
18:23u: Reporting wordt verbeterd met ‘enhanced reporting’, zodat je geen spreadsheets meer hoeft te gebruiken, maar gewoon de UI kan gebruiken voor het maken van ‘pivot tables’ met een drag-and-drop systeem met live data.
18:26u: De data wordt vertoond in niet alleen ‘pivot tables’, maar kan ook in mooie grafieken en diagrammen.
18:27u: Een nieuwe feature is ‘Drafts and experiments’ waarmee ideeën kunnen worden ‘geprobeerd’ voordat je ze daadwerkelijk doorvoert.
18:28u: De gegenereerde data kan in een ‘draft’-omgeving geplaatst worden waarna er aanpassingen in de data kunnen worden ‘doorgevoerd’ om te ontdekken wat er mogelijk had kunnen gebeuren met de resultaten.
18:29u: Een gemaakte ‘draft’ kan daadwerkelijk worden ingezet in de liveomgeving via een test voor bijvoorbeeld 25% van het verkeer.
18:30u: En daarmee wordt de livestream afgerond.

Wat vinden we ervan?
Het was een korte, maar krachtige presentatie waarin een aantal zeer interessante nieuwe tools en mogelijkheden werden gedeeld, maar het allerbelangrijkste dat we misten was een forecast van wanneer we ze kunnen verwachten in onze accounts.

De nieuwste advertentie-feature is het adverteren in en met mobiele apps. Ik kan niet wachten dit te gaan gebruiken, maar ik had toch nog andere, nieuwe advertentie-features verwacht. Helaas bleef het hierbij.

Daarnaast heeft Google aangegeven dat het meten van in-store conversies momenteel getest wordt, maar er is niet uitgelegd hoe dit werkt en wat de (technische) implicaties zijn om dit voor elkaar te krijgen. Het is dus afwachten of iedereen het uiteindelijk daadwerkelijk kan gebruiken.

Zelf kijk ik vooral uit naar de nieuwe mogelijkheden voor reporting en ‘Drafts and experiments’. 2 interessante tools die mijn leven als zoekmachine marketeer gemakkelijker zouden moeten maken. Nu alleen nog afwachten totdat het beschikbaar is.

Lees hier de officiële berichtgeving van Google m.b.t. “Sharing the latest AdWords innovations” 

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd