Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Vorige week dindag kwam Google met het nieuws dat er vandaag (22 april) een update zou komen op het gebied van advertising ontwikkelingen binnen Google. Er worden 10+ nieuwe AdWords producten, features en ‘reserarch studies’ gedeeld met de deelnemers van de livestream.
Direct na plaatsing van het bericht begon de geruchtenmachine op diverse fora op gang te komen, maar daar waag ik mij niet aan en wacht de mededelingen gewoon af.
De livestream begint straks om 18:00u Nederlandse tijd en ik zal deze live bloggen in dit artikel. De verwachting is dat de ‘uitzending’ 45 minuten zal duren.
De livestream is te volgen op Youtube.
17:50u: Over 10 minuten begint de livestream.
17:53u: Er kan geconverseerd worden via de hashtag #StepInsideAdWords
17:57u: Nog 3 minuten
18:00u: We gaan beginnen
18:02u: “Starting soon…”
18:03u: 20.000 deelnemers aan de livestream
18:03u: ‘Het gaat niet meer om apparaten. Het gaat om personen; waar zij ook zijn.’
18:07u: Mensen zijn tegenwoordig constant verbonden. Marketing gaat daarom vooral om context en om daarmee relevant te zijn.
18:08u: Vandaag gaan we horen welke ‘solutions’ Google gaat lanceren in de komende tijd.
18:10u: Starten met “Innovative ads”.
18:10u: Adverteren voor apps gaat gemakkelijker worden via Google AdWords en daarbij kan het volledige Google-netwerk bereikt worden.
18:13u: “80% van de gedownloade apps wordt slechts 1x gebruikt”–> Google lanceert de optie “App-deeplinking” om het gebruik van een app te bevorderen.
18:13u: App-deeplinking werkt i.c.m. het zoeken op Google op de mobiele telefoon waarbij men vanuit een Google-resultaat direct wordt verzonden naar een ‘pagina’ in de app.
18:14u: Google zal alles rapporteren binnen de AdWords-omgeving.
18:15u: ‘Estimated total conversions’ is een eerste stap geweest om cross-device conversies temeten. Google gaat hier volgende stappen in zetten.
18:16u: Google ontwikkelt een technologie om ook offline conversies inzichtelijk te gaan maken en is momenteel aan het testen met enkele klanten.
18:17u: ‘Intelligent tools’
18:18u: De UI van AdWords zal voorzien worden van extra tools om bulk-aanpassingen door te voeren en zo tijd te besparen in de werkzaamheden.
18:20u: Nieuwe automated bidding optie: automated bidding voor maximaal aantal conversies
18:22u: Nieuwe automated bidding optie: automated bidding voor maximale conversieopbrengst (ROAS)
18:23u: Reporting wordt verbeterd met ‘enhanced reporting’, zodat je geen spreadsheets meer hoeft te gebruiken, maar gewoon de UI kan gebruiken voor het maken van ‘pivot tables’ met een drag-and-drop systeem met live data.
18:26u: De data wordt vertoond in niet alleen ‘pivot tables’, maar kan ook in mooie grafieken en diagrammen.
18:27u: Een nieuwe feature is ‘Drafts and experiments’ waarmee ideeën kunnen worden ‘geprobeerd’ voordat je ze daadwerkelijk doorvoert.
18:28u: De gegenereerde data kan in een ‘draft’-omgeving geplaatst worden waarna er aanpassingen in de data kunnen worden ‘doorgevoerd’ om te ontdekken wat er mogelijk had kunnen gebeuren met de resultaten.
18:29u: Een gemaakte ‘draft’ kan daadwerkelijk worden ingezet in de liveomgeving via een test voor bijvoorbeeld 25% van het verkeer.
18:30u: En daarmee wordt de livestream afgerond.
Wat vinden we ervan?
Het was een korte, maar krachtige presentatie waarin een aantal zeer interessante nieuwe tools en mogelijkheden werden gedeeld, maar het allerbelangrijkste dat we misten was een forecast van wanneer we ze kunnen verwachten in onze accounts.
De nieuwste advertentie-feature is het adverteren in en met mobiele apps. Ik kan niet wachten dit te gaan gebruiken, maar ik had toch nog andere, nieuwe advertentie-features verwacht. Helaas bleef het hierbij.
Daarnaast heeft Google aangegeven dat het meten van in-store conversies momenteel getest wordt, maar er is niet uitgelegd hoe dit werkt en wat de (technische) implicaties zijn om dit voor elkaar te krijgen. Het is dus afwachten of iedereen het uiteindelijk daadwerkelijk kan gebruiken.
Zelf kijk ik vooral uit naar de nieuwe mogelijkheden voor reporting en ‘Drafts and experiments’. 2 interessante tools die mijn leven als zoekmachine marketeer gemakkelijker zouden moeten maken. Nu alleen nog afwachten totdat het beschikbaar is.
Lees hier de officiële berichtgeving van Google m.b.t. “Sharing the latest AdWords innovations”
Verder lezen over Google
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Artificial Intelligence12.09.2024