Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Groot nieuws vanuit Google gisteren, want de zoekmachinereus kondigde een vorm van (not provided) voor Google AdWords aan. Dit zorgde direct voor veel commotie onder (search) marketeers in de gehele wereld. Nu er meer duidelijkheid is over de daadwerkelijke gevolgen, is de storm wat gaan liggen. De impact is niet zo groot als bij SEO, maar adverteerders gaan toch interessante data missen.
Google kondigde gisteren aan dat ‘secure searches’ op Google.com voortaan geen zoekopdracht-data meer meekrijgen in de referring url. Dit betekent dat vanuit de url niet meer te achterhalen is wat de daadwerkelijke zoekopdracht was.
Wat is dan nu precies het gevolg van deze maatregel?
Het belangrijkste gevolg is dat tools, die de zoekopdracht vanuit de referring url gebruiken, de zoekopdracht data niet meer kunnen gebruiken. Dit geldt bijvoorbeeld voor Google Analytics (ga ik zo verder op in), maar ook voor de inzet van dynamische landingspagina’s waarbij de content op de landingspagina wordt gevuld op basis van de werkelijke zoekopdracht.
Zoekwoord en zoekopdracht
Allereerst is het belangrijk even 2 definities uit te schrijven die binnen Google AdWords weleens verward worden.
- Zoekwoord: het woord dat de adverteerder in de campagne heeft opgenomen.
- Zoekopdracht: het woord dat is gebruikt in de Google-zoekmachine.
In Google AdWords wordt een zoekopdracht gematcht met een relevant zoekwoord in de campagne van de adverteerders. Dit kan een exacte overeenkomst (exact) zijn, maar in veel andere gevallen bepaalt Google dat een zoekopdracht relevant genoeg is om een bepaald zoekwoord (broad, broad modified of phrase) te matchen en de advertentie te vertonen.
In Google AdWords én in bijvoorbeeld Google Analytics hebben adverteerders inzicht in de zoekopdracht dat een bepaald zoekwoord triggerde. Deze data blijft beschikbaar in Google AdWords met het ‘Zoektermen’-rapport (zie hieronder) en in de API, maar gaat dus verdwijnen in Google Analytics in het “Overeenkomstige zoekopdracht”-rapport.
Wat nu?
De daadwerkelijke impact van de maatregelen is minder groot dan wat werd gedacht op het moment van de aankondiging. Toch gaat er voor de adverteerder interessant (bezoekersgedrag)data verloren en heeft het dus overall en indirect een negatief effect op de resultaten van de AdWords-inzet.
Gebruikers van 3rd Party tools, zoals Marin en Kenshoo, hoeven geen problemen te verwachten. De technlogie van deze tools wordt niet beïnvloed door deze maatregel.
In Nederland heb ik de gevolgen in de data nog niet kunnen achterhalen. In de aankondiging staat ook dat het gaat om ‘secure searches’ op Google.com, maar zonder twijfel zal dit snel wereldwijd worden doorgevoerd en passen we ons allemaal maar weer aan met de data die voor ons beschikbaar blijft.
Verder lezen over Adwords
Search20.12.2023
Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024
Search24.03.2017
Een afscheidsbrief aan Exact Match
Marketing24.01.2017
3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI
Mobile05.01.2017
3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads
Marketing27.09.2016
Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen
Marketing22.06.2016
Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!
Advertising20.06.2016
Google AdWords test nu met “click to SMS”
Advertising24.05.2016
AdWords tekstadvertenties worden 50% groter
Verder lezen over Analytics
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search13.04.2021
De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding
Search12.04.2021
Google komt met handige updates in Search Console
Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!Online08.02.2021
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?
DC Business11.12.2019
Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op
Bij Global Founders Capital en BAMOnline11.09.2019
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties
Marketing28.08.2019
De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo
Marketing06.11.2018
Marketing Strategie: Het 4F Model
1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!Verder lezen over Google
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Artificial Intelligence12.09.2024
Podcast maken? AI doet het vanaf je notities
Zeg maar niksTechnology11.09.2024