Advertising31.03.2014

Gas geven met contentmarketing


Klanten worden steeds slimmer. Ze accepteren slechte advertenties steeds minder. Contentmarketing is het toverwoord van nu, maar dat zal ook weer verdwijnen wanneer we als marketeers beseffen dat alle marketing wordt bepaald door de inhoud. Het is namelijk de inhoud waarmee consumenten een emotionele binding leggen. Hoe geef je nu gas met contentmarketing? 

Zoals Chris Lake van E-Consultancy recent al opmerkte: wat is nu precies het verschil tussen reclame en inhoud? De lat van wat we tolereren aan reclame blijft (gelukkig) omhoog gaan dankzij sociale media, YouTube, co-creatie en de creatieve sector zelf. In de beste advertenties staat goede content centraal. Een slecht idee dat briljant is uitgevoerd blijft nog steeds een slecht idee: garbage in, garbage out. Je moet dan flink in de buidel tasten om enig bereik te krijgen: daar gaat je earned media dus. Door juist te investeren in creativiteit hoeven bedrijven minder in media te investeren. Ik haalde het al eerder aan bij de inzet van Facebook Ads: gebruik mediabudget juist om creatieve, relevante content te pushen.

Dus waarom zouden niet alle reclame-uitingen iets grappigs, nuttigs, inspirerends of informatiefs hebben? Het klinkt als een open deur, maar als ik de TV weer eens aanzet, of de weekblaadjes doorlees, dan merk ik dat nog niet iedereen dat inzicht heeft. Als nieuwe marketingterm is contentmarketing enorm populair en stijgen de Google-zoekopdrachten nog steeds. De grote trend erachter is echter die van de autodidactische consument die zich via internet steeds beter weet te informeren. Consumenten van nu zijn slimmer dan ooit.

contentmarketing.jpg
contentmarketing.jpg

Google Trends op ‘content marketing’

Hoe ga je als merk om met die groeiende consumentenmacht? Het antwoord is door middel van communities en het bieden van content dat ’thought leadership’ claimt van een specifiek probleem of vraagstuk. Dat kan zo simpel zijn als: ‘waarom zou ik een Nissan Leaf kopen?’

Nissan Leaf campagne
Nissan Leaf campagne 

Dit is de landingspagina voor de Nissan campagne “Real Owners. Real Questions.” Wat je hier niet ziet is het merk Nissan dat staat te schreeuwen over hoe geweldig ze zijn. Ze faciliteren juist een platform waarmee klanten met elkaar kunnen communiceren, waardoor ze conversaties naar zich toetrekken. Nissan denkt als publisher.

Volgens recente cijfers van Nielsen gebruikt 87 procent van de (Amerikaanse) nieuwe autokopers het internet voor onderzoek. Het aantal bezoeken aan een autodealer voor de aankoop is gedaald van 8 tot 1.2 en 1.8. Kansen voor automerken om de consumenten te beïnvloeden liggen dus vrijwel volledig online. Met praktische navigatie en zoekfunctionaliteit vindt de bezoeker zijn antwoorden, op een manier die de Leaf altijd positief positioneert. Met video worden de huidige eigenaren getoond: ouderwetse betrouwbare testimonials. De video verhoogt bovendien de bezoektijd aan de website.

Verdiende media: Test Drive
Om het bij auto’s te houden: in het volgende voorbeeld Test Drive van Pepsi Max doet NASCAR rijder Jeff Gordon zich voor autokoper die een testrit maakt. Het grappige filmpje is bijna 42 miljoen keer bekeken. Het is waardige inhoud met een duidelijke koppeling naar het merk dat graag wordt gedeeld.

Bij de inzet van contentmarketing is het de vraag: is dit ‘leuke’ content vooral bedoeld om Facebook maar te blijven voeden, of is het ook een betekenisvolle boodschap die de perceptie en positionering van je merk verdiept? Consumenten binden zich aan verhalen (en werelden zoals Game of Thrones). Verhalen rondom merken die resoneren bij consumenten zorgen voor binding. Die betrokkenheid uit zich in het delen en het willen meepraten.

Emoties verkopen
Steve Jobs zei al ooit: “Het is niet de taak van de klanten om te weten wat ze willen”. Wanneer een merk stopt met het verkopen van producten of diensten, en begint met het vormen van binding op basis van verhalen, dan zorgt die binding voor de verkoop. Red Bull is het bekende voorbeeld hiervan. Emotionele binding wordt geladen met goede content en leidt tot klantloyaliteit. De autobranche is van nature al goed in het oproepen van die emoties. Contentmarketing is niet alleen de brandstof van iedere website, maar juist van klantenbinding. Gas geven doe je met contentmarketing.

Thomas Lapperre

Thomas schrijft en spreekt over oa online marketing, customer loyalty, service design, contentmarketing en specifiek over retail en travel.

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Verder lezen over Nissan

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Nissan geeft in-car entertainment een nieuwe betekenis met de nieuwe Townstar Karaok-e. Deze bestelwagen maakt het niet alleen mogelijk om onderweg je favoriete nummers luidkeels mee te zingen, maar toont ook de oneindige mogelijkheden van de Townstar-modellen.

Automotive15.05.2024

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan hyper: introduceert bijzonder busje

Nissan heeft een nieuwe concept-car geïntroduceerd, namelijk de Hyper Tourer. Het gaat om een busje waarin je bijna zit alsof je in een limousine hebt plaatsgenomen. Heel luxe, heel ruim, maar het is ook van de buitenka...

Automotive17.10.2023

Nissan hyper: introduceert bijzonder busje

Nissan brengt in Europa alleen nog elektrische auto’s uit

We zullen nog heel lang Nissans zien rijden op fossiele brandstoffen, maar vanaf nu worden die niet meer in de Nissan-fabriek gemaakt voor levering in Europa. Europa krijgt van het merk alleen nog elektrische bolides. He...

Automotive25.09.2023

Nissan brengt in Europa alleen nog elektrische auto’s uit

En presenteert Concept 20-23
Racer Jann Mardenborough: ‘s nachts spookrijden was de grootste stunt

Gran Turismo is sinds woensdag in de bioscoop en die film vertelt op spectaculaire wijze het nog spectaculairdere verhaal van een échte gamer-turned-racer: Jann Mardenborough. De coureur, op wiens echte leven deze film...

Automotive11.08.2023

Racer Jann Mardenborough: ‘s nachts spookrijden was de grootste stunt

Van gamer naar coureur
Nissan wil EV’s inzetten om liften van stroom te voorzien

Nissan werkt met Hitachi aan een oplossing waarbij de stroom van EV’s in noodgevallen gebruikt kan worden als stroomvoorziening in gebouwen. Denk bijvoorbeeld aan het leveren van elektriciteit aan liften wanneer door e...

Automotive27.01.2023

Nissan wil EV’s inzetten om liften van stroom te voorzien

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Je kunt bij LEGO wel een paar toffe auto’s vinden, maar soms heeft de leverancier van plastic steentjes het niet helemaal bij het rechte eind. De Volkswagen-bus, die is bijvoorbeeld niet helemaal rond genoeg. Ben je op...

Automotive15.10.2022

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Dit zijn de nieuwe Nissan’s! Qashqai, X-trail olala, de Ariya

Eindelijk, we mogen! Op 16 en 17 maart waren we in Madrid om kennis te maken met de zes nieuwe electrifying modellen van Nissan. Toegeven Nissan is een beetje laat, want na de introductie van de Leaf in 2010 als eerste e...

Automotive23.03.2022

Dit zijn de nieuwe Nissan’s! Qashqai, X-trail olala, de Ariya

Verder lezen over Pepsi

Pepsi-campagne met Kendall Jenner afgebrand op social media

Als je de sfeer van het moment totaal lijkt te missen en als brand een reclamecampagne dropt met daarin een it-girl (in dit geval Kendal Jenner, telg van de Kardashian-familie) die een potentieel explosieve situatie oplo...

Advertising05.04.2017

Pepsi-campagne met Kendall Jenner afgebrand op social media

Commercial valt niet lekker
Pepsi wil ook leuke verpakkingen net als Coca-Cola

Coca-Cola zette namen op hun flesjes en dat zorgde voor een enorm succes. Nu is Pepsi aan de beurt voor een leuk verpakking idee en zij komen deze zomer met de PepsiMoji-campagne. Say it with Pepsi Emojis zijn hotter d...

Advertising23.02.2016

Pepsi wil ook leuke verpakkingen net als Coca-Cola

Pepsi Perfect uit Back to the Future II op 21 oktober beschikbaar

Marty McFly (Michael J Fox) reist in Back to the Future Part II naar de toekomst, 2015 om precies te zijn. In de film, die uitgebracht werd in 1989, hebben ze een wereld geschetst met zelf-strikkende schoenen, rehydratin...

Media06.10.2015

Pepsi Perfect uit Back to the Future II op 21 oktober beschikbaar

In gelimiteerde oplage!
Pepsi MAX voetbal 2.0 met speciale LED-licht-effecten​ en een Drone

Pepsi MAX komt met een nieuwe campagne gericht op muziek, sport en technologie. Het frisdrankje wil hiermee dichter bij de leefwereld van de Pepsi fans komen, die wanneer er iets onverwachts gebeurt, nog spannender wordt...

Marketing29.04.2015

Pepsi MAX voetbal 2.0 met speciale LED-licht-effecten​ en een Drone

Inventief potje voetbal in Barcelona gecreëerd met de speciale LED-lichten​
Briljante viral van Pepsi met 2014 muizenvallen en pingpongballetjes

De Londense designers en filmmakers van HarrimanSteel kregen van Pepsi de opdracht om een originele video te maken voor de jaarwisseling. Het creatieve bedrijf kreeg het lumineuze idee om dit eens te gaan doen met 2014...

Marketing12.01.2015

Briljante viral van Pepsi met 2014 muizenvallen en pingpongballetjes

Chain reaction #livefornow
Pepsi Remix Machine app genereert ruim 40.000 remixes

The Remix Machine van Pepsi draait om een app die inspeelt op de DJ trend van deze tijd. Pepsi heeft afgelopen zomer in Noorwegen, Spanje en Nederland deze Remix Machine uitgerold. De Remix Machine is een multiplatform a...

Media26.08.2013

Pepsi Remix Machine app genereert ruim 40.000 remixes

Twitter sluit een grote deal met Pepsi

Twitter heeft met Pepsi de meest uitgebreide samenwerking tot nu toe gesloten. Het wereldwijde partnerschap, genaamd "Live for Now Music," coördineert met de huidige campagne van Pepsi en de nieuwe wereldwijde position...

Advertising31.05.2012

Twitter sluit een grote deal met Pepsi

Pepsi hecht meer waarde aan Facebook

Voor het eerst in 23 jaar zijn er volgende week geen Pepsi commercials te zien tijdens de uitzendingen van de Amerikaanse Super Bowl. In plaats daarvan investeert Pepsi 20 miljoen dollar in een digitale campagne met een...

Advertising01.02.2010

Pepsi hecht meer waarde aan Facebook