Social Media12.11.2013

Wanneer loont Facebook Ads?


wanneer-loont-facebook-ads.jpg
wanneer-loont-facebook-ads.jpg

Recent werd adverteren op Facebook sterk afgeraden door onderzoeksbureau Forrester. Ze vroegen marketeers om aan te geven hoe tevreden ze zijn met de toegevoegde waarde van adverteren op verschillende marketingkanalen. Op een schaal van 1-5 scoorde Facebook het allerlaagste van alle kanalen met 3.54. En ook al was er weer de nodige kritiek op het Forrester onderzoek, en niet alleen van Facebook zelf, maar ook van Business Insider en Venturebeat, wanneer loont adverteren op Facebook?

forrester-rapport.jpg
forrester-rapport.jpg

Adverteren op Facebook

Facebook biedt als marketingkanaal toegang tot een enorm groot publiek, het grootste in media geschiedenis, zoals Forrester zelf stelt. Er is ongelofelijk veel data beschikbaar over de Facebook gebruikers. Elk groot bedrijf is aanwezig op Facebook. Vorig jaar behaalde Facebook een omzet van 4 miljard aan advertentie-inkomsten. (Ter vergelijk: de omzet van Google Ads bedroeg 50,2 miljard)

Forrester kritiek

De kritiek van Forrester, die ze ook als open brief naar Mark Zuckerberg stuurde, bestond uit 2 hoofdpunten:

  1. Facebook richt zich te weinig op het mogelijk maken van echte interactie tussen bedrijven en hun klanten. Bestaande tools worden weinig verbeterd, en gemiddeld wordt een facebookpost van een bedrijfspagina maar aan 16% van de klanten getoond.

  2. Facebook is niet goed genoeg in adverteren. Slechts 15% van de advertenties op Facebook maakt gebruik van de beschikbare data waarop je kunt filteren. In vergelijking met andere kanalen zorgt display bij Facebook voor minder resultaat per impressie.

De juiste data

Het nieuwsblog Venturebeat gaf hierop een vlijmscherpe reactie: “Get the data, dammit, before you make a fool of yourself. The right data.” Wat is volgens Venturebeat the juiste data? Ze dragen aan:

  • Facebook Ads hebben 375% hogere CTR en 152% hogere ROI in 2013 (bron)

  • Kosten zijn gedaald en resultaten zijn omhoog geschoten sinds Facebook ads in de newsfeed plaatst. (bron)

  • Facebook zorgt voor sommige adverteerders voor 56% aan verkeer (bron)

Was de kritiek van Forrester dan volledig ongegrond? Aan de hand van 2 cases uit de Travel branche breng ik graag enige nuance aan deze discussie.

facebook-ads-campagne.jpg
facebook-ads-campagne.jpg

Case: vliegen op Vietnam

Een Vietnamese vliegmaatschappij start met vliegen op Australië en lanceert een Awareness / Leadgeneration campagne met Facebook Ads gericht op Nederland en België. Ze kozen verschillende invalshoeken: Vietnam als tussenstop op weg naar Australië, Australië als bestemming, Azië als bestemming. Met als filters ouder dan 18 met een speciale interesse in backpacken en reizen naar Zuidwest Azië, Australië en Vietnam, kwam de doelgroep op 758.500 Belgen en Nederlanders.

Met een budget van € 3.000 werden er 2 miljoen impressies verwacht over beide landen. Door een combinatie van inkopen op basis van CPM (cost per mile, 1000 views) en CPC (cost per click) en continue optimalisatie kwam het totale aantal impressies op 13,4 MLN. Door inkoop op CPC in België, in combinatie met een lagere CTR, was de frequentie in België veel hoger dan in Nederland.

kpi-s.jpg
kpi-s.jpg

Forrester heeft gelijk wanneer ze stellen dat CTR bij Facebook lager ligt dan bij de inzet van reguliere banners en rich media. En de CTR ligt volgens recent onderzoek van Unified Social, in Travel ook nog 43% lager dan in de andere branches. De kosten liggen echter ook lager, CPC met -15% en CPM met -43%.

De vliegmaatschappij zag een opmerkelijke groei in de boekingen, en niet alleen op de geadverteerde bestemmingen. Met deze campagne werd Facebook vooral bekeken als advertentieplatform. De aansluiting van de boodschap op persoonlijke interesses biedt kansen, maar kan het ook socialer? Goedkoper?

Case: Fotocamera op Texel

In een winkel op Texel werd een fototoestel gevonden met meer dan 1500 foto’s. De Facebookpagina Texel 0222 plaatste vervolgens een oproep om de eigenaar te vinden. Die oproep werd 11.720 keer gedeeld en haalde een bereik van 453,888 mensen in Nederland, België en Duitsland. Volledig gratis en in een positieve setting. Emotie blijkt een belangrijke trigger voor Facebook-interactie. Helaas is de eigenaar nog steeds niet terecht, maar Texel is wel op de kaart gezet als een sociaal eiland waar mensen elkaar helpen.

facebookresultaten-camera-van-texel.jpg
facebookresultaten-camera-van-texel.jpg

Hou sociaal vooral sociaal

Facebook biedt mooie kansen om een boodschap aan te sluiten op persoonlijke interesses. Alleen is Facebook veel meer dan een advertentieplatform: het biedt kansen voor sociale interactie. Zoals Forrester aangeeft is echte interactie tussen merk en consument van groot belang. Facebook biedt echter genoeg mogelijkheden. In het geval van de Vietnamese vliegmaatschappij was er vooral een commerciële boodschap. Ze hadden bijvoorbeeld ook in kunnen spelen op de beleving van een tussenstop op weg naar Down Under op hun eigen Facebookpagina.

Facebook noemt het inzetten van Facebook Ads ‘Bericht boosten’. Met als uitgangspunt goede content die zelf zorgt voor interactie en aandacht, lijkt mij dat een passende naam. Facebook  boost content die succesvol is om een nog groter bereik te krijgen. Kun je nagaan wat voor bereik de Fotocamera van Texel dan had gehad. Dan was die eigenaar van de camera wellicht ook al gevonden.

Bron afbeelding The art of Facebook:  http://mkhmarketing.wordpress.com

Thomas Lapperre

Thomas schrijft en spreekt over oa online marketing, customer loyalty, service design, contentmarketing en specifiek over retail en travel.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt