Advertising10.03.2014

Online advertising, wat zijn de grootste ontwikkelingen voor 2014?


online-advertising-wat-zijn-de-grootste-.jpg
online-advertising-wat-zijn-de-grootste-.jpg

Turn publiceert ieder kwartaal de Advertising Intelligence Index waarin de voornaamste trends en ontwikkelingen worden behandeld op het gebied van online advertising. Afgelopen maand is de nieuwste Index gepubliceerd. In deze blog worden de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2014 behandeld.

Trending 1 eCPM stijgt hard door concurrentie

Over het algemeen is de eCPM van online advertising hard gestegen. Hierbij neemt social media advertising met 24% de leiding. Daarnaast is display advertising met 19% geplust en video met 4%. De grootste daler is mobile advertising met 40%. Deze forse daling is te verklaren door de enorme toename van het aantal apps en mobiele websites. Het afgelopen jaar hebben veel bedrijven ervoor gezorgd dat hun website responsive is, waardoor deze zonder moeite op de smartphone bekeken kan worden. 

Over het algemeen blijft display advertising het meest concurrerend, gevolgd door social advertising, videoadvertising en mobile advertising.

Trending 2: Concurrentiestijgingen- en dalingen in verschillende sectoren

Turn heeft deze veranderingen verder toegespitst op verschillende sectoren. Hierbij valt op dat de sectoren entertainment/kunst, reizen, electronics, financiële dienstverlening en telecom begin dit jaar gestegen zijn met circa 50 tot 60%. Aan de andere kant zijn sport/recreatie, sieraden, kantoorbenodigdheden, auto’s en onroerend goed minder concurrerend geworden. In onderstaande graphic zijn de exacte percentages per sector zichtbaar.

Trending 3: Regionale verschillen

Turn heeft voorgaande gegevens verder gerangschikt naar de verschillende continenten. Hieruit komen een aantal belangrijke veranderingen naar voren.

Europa en Amerika

Opvallend is dat in Europa de mobiele markt meer concurrerend is dan de video markt. Wel is het volume van videoadvertising het snelste gestegen wat aantoont dat online video’s een steeds prominentere rol innemen.

In Amerika zijn de prijzen het snelst zijn gestegen voor social advertising. De mobile advertising markt is in dit continent het eerste halfjaar gedaald, maar won terrein in de tweede helft van het jaar. Verder zijn de prijzen van alle andere kanalen ook gestegen. Het volume is voor videoadvertising het snelste gestegen. Het aandeel mobiele impressies op tablets was het hoogste in deze regio.

(Klik op de afbeelding voor een groter formaat)

ads

Azië en Afrika

Als er wordt gekeken naar het Aziatische continent, valt op dat mobile advertising flink is gestegen het afgelopen jaar. Het gebruik van Paid data is in kwartaal 3 van vorig jaar meer dan verdubbeld. In Afrika is net als in Azië mobile advertising gegroeid. Displayadvertising had hier de snelste stijging, nauw gevolgd door social advertising.

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Verder lezen over Online Advertising

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?