Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De FIPP (Fédération Internationale de la Presse Périodique), de wereldwijde club van tijdschriften uitgevers, heeft onlangs een trend studie over advertentie-inkomsten gepubliceerd: FIPP World Magazine Trends 2013-14.
Uitgangspunt van de studie is het gegeven dat tot 2015 de online advertentie-omzetten jaarlijks met riuim 15% blijven stijgen. Die van de gedrukte media (kranten en tijdschriften zullen ongeveer 6% per jaar aan advertentie-inkomsten moeten inleveren.
Voor de traditionele print media blijft het verontrustende dat ze niet in staat zullen zijn de print-advertentie-omzetten goed te maken met omzetten in hun online activiteiten, omdat die online advertentie-omzet met heel veel meer aanbieders zal moeten worden gedeeld en de effectiviteit van online advertenties voor de adverteerder minder zal zijn dan in print en dat drukt die prijs.
De boodschap verpakt in het rapport World Magazine Trends 2013/14 en analyseerbaar in een stortvloed van data, grafieken en tabellen van alle landen van de wereld (PriceWaterhouseCoopers en ZenithOptimedia hebben meegewerkt aan de totstandkoming van het rapport) is helder: alle uitgevers van printmedia moeten revolutionaire maatregelen bedenken willen ze de onvermijdelijk teloorgang van advertentie inkomsten (en van de afname van het aantal abonnees) kunnen overleven. Zie in dat verband ook mijn opmerkingen in het artikel over De Telegraaf.
Wereldwijd zijn er wel verschillen. In de snel groeiende Aziatische landen groeit de omzet van print-tijdschriften wel degelijk, terwijl in de oude traditionele markten een continue daling plaatsvindt. De algemene verwachting is dat in de komende tijd voor de hele wereld gemiddeld de oplage van tijdschriften met 1% per jaar daalt. Er is verschil van inzicht met welke cijfers (tussen de 5 en 20%!) de tijdschriften uitgevers het verlies in print met groei bij online advertenties zou kunnen compenseren. Bij de dagbladen zijn de verwachtingen van compensatie aanzienlijk gematigder.
De online advertentie inkomsten zullen van ruim 8 miljard (in 2012) stijgen naar $15,2 miljard (15% van alle advertentieinkomsten). Daarmee zal de online advertentiemarkt wereldwijd groter zijn dan die van gedrukte tijdschriften en kranten samen! Een historische mijlpaal.
Uit het rapport blijkt verder dat er weinig verschil is tussen verwachtingen van groei en neergang in de BtC of the BtB markten van tijdschriften.
Tenslotte, en ook geen verrassing, de advertentie inkomsten voor mobiel stijgen explosief. In 2015 zal de omzet in mobiel verdubbelen ten opzichte van het jaar daarvoor tot een kwart van de totale online omzet.
Verder lezen over Kranten
Media15.08.2023
NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots
Media27.02.2023
Factcheck marathon van samenwerkende media
In aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale StatenOnline19.02.2023
Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen
Gaming01.02.2022
Wordle is nu een krantenpuzzel
New York Times neemt de populaire game over voor 'zeven cijfers'DC Business03.11.2021
All-Inn Verspreidingen op overname pad
Nieuws14.04.2021
De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic
Het nieuws bereikte de wereld pas twee dagen laterNieuws16.02.2021
Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant
Media17.12.2020