Advertising14.01.2014

FIPP publiceert rapport over wat we allemaal al weten: online advertising groeit spectaculair in 2014


fipp-publiceert-rapport-over-wat-we-alle.jpg
fipp-publiceert-rapport-over-wat-we-alle.jpg

De FIPP (Fédération Internationale de la Presse Périodique), de wereldwijde club van tijdschriften uitgevers, heeft onlangs een trend studie over advertentie-inkomsten gepubliceerd: FIPP World Magazine Trends 2013-14.

Uitgangspunt van de studie is het gegeven dat tot 2015 de online advertentie-omzetten jaarlijks met riuim 15% blijven stijgen. Die van de gedrukte media (kranten en tijdschriften zullen ongeveer 6% per jaar aan advertentie-inkomsten moeten inleveren.

Voor de traditionele print media blijft het verontrustende dat ze niet in staat zullen zijn de print-advertentie-omzetten goed te maken met omzetten in hun online activiteiten, omdat die online advertentie-omzet met heel veel meer aanbieders zal moeten worden gedeeld en de effectiviteit van online advertenties voor de adverteerder minder zal zijn dan in print en dat drukt die prijs.

De boodschap verpakt in het rapport World Magazine Trends 2013/14 en analyseerbaar in een stortvloed van data, grafieken en tabellen van alle landen van de wereld (PriceWaterhouseCoopers en ZenithOptimedia hebben meegewerkt aan de totstandkoming van het rapport) is helder: alle uitgevers van printmedia moeten revolutionaire maatregelen bedenken willen ze de onvermijdelijk teloorgang van advertentie inkomsten (en van de afname van het aantal abonnees) kunnen overleven. Zie in dat verband ook mijn opmerkingen in het artikel over De Telegraaf.

Wereldwijd zijn er wel verschillen. In de snel groeiende Aziatische landen groeit de omzet van print-tijdschriften wel degelijk, terwijl in de oude traditionele markten een continue daling plaatsvindt. De algemene verwachting is dat in de komende tijd voor de hele wereld gemiddeld de oplage van tijdschriften met 1% per jaar daalt. Er is verschil van inzicht met welke cijfers (tussen de 5 en 20%!) de tijdschriften uitgevers het verlies in print met groei bij online advertenties zou kunnen compenseren. Bij de dagbladen zijn de verwachtingen van compensatie aanzienlijk gematigder.

De online advertentie inkomsten zullen van ruim 8 miljard (in 2012) stijgen naar $15,2 miljard (15% van alle advertentieinkomsten). Daarmee zal de online advertentiemarkt wereldwijd groter zijn dan die van gedrukte tijdschriften en kranten samen! Een historische mijlpaal.

Uit het rapport blijkt verder dat er weinig verschil is tussen verwachtingen van groei en neergang in de BtC of the BtB markten van tijdschriften.

Tenslotte, en ook geen verrassing, de advertentie inkomsten voor mobiel stijgen explosief. In 2015 zal de omzet in mobiel verdubbelen ten opzichte van het jaar daarvoor tot een kwart van de totale online omzet.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Kranten

NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots

ChatGPT, Bard en andere generatieve AI-chatbots zijn voor een groot deel afhankelijk van input die zowel handmatig als automatisch in hun ‘systemen’ gepompt wordt. Allemaal content die ze nodig hebben als training zo...

Media15.08.2023

NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots

Factcheck marathon van samenwerkende media

In de aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten organiseren een aantal (regionale) kranten samen met Nieuwscheckers van de Universiteit Leiden en het actualiteitenprogramma Pointer van KRO-NCRV een factchec...

Media27.02.2023

Factcheck marathon van samenwerkende media

In aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale Staten
​Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen

Kunstmatige intelligentiehit ChatGPT heeft zich door zijn bijzondere kunnen flink in de schijnwerper gezet, maar hoge bomen vangen veel wind. Scholen zijn er niet blij mee, schrijvers maken zich zorgen en nu is er nog ee...

Online19.02.2023

​Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen

Wordle is nu een krantenpuzzel

Wie nog een papieren krant (gehad) heeft, die kent ze wel. De puzzels, sudoku’s en andere invulspelletjes, meestal op de tweede of derde pagina. Althans, zo herinner ik het mij. Tegenwoordig spelen we vooral op onze sm...

Gaming01.02.2022

Wordle is nu een krantenpuzzel

New York Times neemt de populaire game over voor 'zeven cijfers'
All-Inn Verspreidingen op overname pad

Zijn huis-aan-huis-kranten nog aan de orde van de dag? Ja, want ze staan vol met informatie van de gemeente die je nodig hebt. De kranten worden daarom veel gelezen en vaak met folders rondgebracht. All-Inn Verspreidinge...

DC Business03.11.2021

All-Inn Verspreidingen op overname pad

De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic

Het is de avond van 14 april. Precies 109 jaar geleden vond rond deze tijd een van de grootste scheepsrampen uit de geschiedenis plaats. Ik denk dat iedereen wel weet welk schip ik bedoel dat die avond, net voor midderna...

Nieuws14.04.2021

De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic

Het nieuws bereikte de wereld pas twee dagen later
Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant

Voor wie elke ochtend de krant leest is het vaste prik. Naast het nieuws even de strips achterin de krant checken. Vandaag in 1922 verscheen de eerste strip in een krant. Het Rotterdams Nieuwsblad (nu onderdeel van het...

Nieuws16.02.2021

Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant

Belgische krant De Morgen maakt uniek jaaroverzicht van 2020

Voor de meeste Nederlander boven de rivieren zal het Belgisch Nederlandstalige dagblad De Morgen de - ver weg van hun bed show – zijn. In Vlaanderen wordt De Morgen (ooit een linkse partijkrant) gezien als een kwalitei...

Media17.12.2020

Belgische krant De Morgen maakt uniek jaaroverzicht van 2020

De chaos van het afgelopen jaar