Advertising21.06.2012

Introductie Google AdWords Express


introductie-google-adwords-express.jpg
introductie-google-adwords-express.jpg

Google heeft dit jaar Google AdWords Express gelanceerd. Google AdWords Express is een vereenvoudigde advertientieoplossing volledig gebasseerd op Google AdWords voor de lokale markt. Dit artikel geeft een introductie over Google AdWords Express na mijn Google+ Hangout met Google en andere Google AdWords Helpforum moderators.

Google heeft Google AdWords Express (GAE) geïntroduceerd, omdat Google AdWords voor beginners vaak té ingewikkeld is, 20% van de zoekopdrachten op Google een lokaal karakter hebben en 40% van de MKB-ers geen website hebben.

1-gae-introductie.jpg
1-gae-introductie.jpg

GAE is dus een eenvoudigere versie van het ‘gewone’ Google AdWords waarmee lokale bedrijven binnen enkele stappen een advertentie online kunnen plaatsen. De advertenties worden daarna vertoond in Google-zoeken en Google Maps op alle devices (pc, laptop, mobiel en tablet).

Voor welke bedrijven is GAE geschikt
GAE is gestart voor een beperkt aantal bedrijfscategorieën, maar tijdens de hangout is aangegeven dat Google momenteel continue bezig is met het uitbreiden van het aantal categorieën. Hieronder een afbeelding die aangeeft waarvoor GAE momenteel het meest geschikt is.

2-gae-geschikt-voor.jpg
2-gae-geschikt-voor.jpg

Een GAE-campagne opzetten
Het starten van een GAE-campagne is gedaan met enkele eenvoudige stappen:

  • Start een account op de website van GAE;
  • Selecteer een reeds geverifieerd bedrijf uit Google Places of maak een nieuwe organisatie aan. Belangrijk is hierbij de selectie van de categorie waarbinnen de organisatie valt. Bijv. bakkerij, slager, etc.;
  • Maak een advertentie aan;
  • Selecteer een maandbudget of vul er zelf 1 in (minimum is 40 euro per maand);
  • Vul de betalingsgegevens in en start de campagne.

Opgeven van de categorie
De oplettende lezer zal hierboven een stap hebben gemist, want er hoeven geen zoekwoorden toegevoegd te worden. Deze zoekwoorden worden namelijk door Google bepaald aan de hand van de ingevulde categorie en de opgegeven fysieke locatie van de organisatie. Dit geeft aan hoe belangrijk het is de juiste categorie te kiezen en het feit dat Google het aantal categorieën continue aan het uitbreiden is om zoveel mogelijk differentiatie te creëren.

Meerdere categorieën en bedrijven

  • Een bedrijf kan in totaal maximaal 5 categorieën en bijbehorende advertenties aanmaken
  • In een GAE-account kunnen meerdere bedrijven worden aangemaakt.

Advertentievoorbeeld
4 - GAE - voorbeeld advertenties

GAE-advertenties zijn herkenbaar door de blauwe ballon bij de advertenties in Google zoeken en in Google Maps. De GAE-campagnes doen mee aan de AdWords-veiling van de standaard Google AdWords campagnes.

GAE reporting

De rapportage in GAE is ook vereenvoudigd t.o.v. de gewone Google AdWords campagnes. Hieronder een screenshot van zo’n rapportage.

3-gae-statistieken1.jpg
3-gae-statistieken1.jpg
  • Een grafiek met het aantal klikken over een bepaalde periode;
  • De top 10 beste zoekwoorden;
  • Het aantal views (vertoningen van de advertentie) en clicks (klikken op een advertentie);
  • Het totaal bestede budget.

Opvallend is dat de klikprijs per bezoeker niet wordt gerapporteerd, maar uiteraard is dat eenvoudig te berekenen door de totale kosten te delen door het aantal klikken.

Google AdWords Express versus Google AdWords
GAE is dus absoluut niet hetzelfde als Google AdWords, zoals we dat allemaal kennen. Het kent z’n beperkingen, maar kan absoluut interessant zijn voor de kleine, lokale ondernemer met een beperkt budget, weinig tijd en weinig online marketing kennis. Hieronder een duidelijk overzicht met verschillen tussen GAE en Google AdWords.

5-gae-adwords-vs-gae.jpg
5-gae-adwords-vs-gae.jpg
Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

...

Verder lezen over Google

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google heeft een reeks indrukwekkende updates aangekondigd voor Google Lens, waarmee de tool nog veelzijdiger wordt. Lens, dat al bekend staat om zijn visuele zoekfunctionaliteiten, krijgt nu een flinke boost door integratie met AI. Deze updates zijn nu beschikbaar in Search Labs voor mobiele apparaten.

Search26.11.2024

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Google bevindt zich opnieuw in het middelpunt van een antitruststrijd, dit keer met een opmerkelijke wending. Het Amerikaanse ministerie van Justitie overweegt maatregelen die het bedrijf zouden dwingen om zijn populaire Chrome-browser te verkopen.

Online25.11.2024

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Een nieuw hoofdstuk in de antitruststrijd