Advertising21.06.2012

Introductie Google AdWords Express


introductie-google-adwords-express.jpg
introductie-google-adwords-express.jpg

Google heeft dit jaar Google AdWords Express gelanceerd. Google AdWords Express is een vereenvoudigde advertientieoplossing volledig gebasseerd op Google AdWords voor de lokale markt. Dit artikel geeft een introductie over Google AdWords Express na mijn Google+ Hangout met Google en andere Google AdWords Helpforum moderators.

Google heeft Google AdWords Express (GAE) geïntroduceerd, omdat Google AdWords voor beginners vaak té ingewikkeld is, 20% van de zoekopdrachten op Google een lokaal karakter hebben en 40% van de MKB-ers geen website hebben.

1-gae-introductie.jpg
1-gae-introductie.jpg

GAE is dus een eenvoudigere versie van het ‘gewone’ Google AdWords waarmee lokale bedrijven binnen enkele stappen een advertentie online kunnen plaatsen. De advertenties worden daarna vertoond in Google-zoeken en Google Maps op alle devices (pc, laptop, mobiel en tablet).

Voor welke bedrijven is GAE geschikt
GAE is gestart voor een beperkt aantal bedrijfscategorieën, maar tijdens de hangout is aangegeven dat Google momenteel continue bezig is met het uitbreiden van het aantal categorieën. Hieronder een afbeelding die aangeeft waarvoor GAE momenteel het meest geschikt is.

2-gae-geschikt-voor.jpg
2-gae-geschikt-voor.jpg

Een GAE-campagne opzetten
Het starten van een GAE-campagne is gedaan met enkele eenvoudige stappen:

  • Start een account op de website van GAE;
  • Selecteer een reeds geverifieerd bedrijf uit Google Places of maak een nieuwe organisatie aan. Belangrijk is hierbij de selectie van de categorie waarbinnen de organisatie valt. Bijv. bakkerij, slager, etc.;
  • Maak een advertentie aan;
  • Selecteer een maandbudget of vul er zelf 1 in (minimum is 40 euro per maand);
  • Vul de betalingsgegevens in en start de campagne.

Opgeven van de categorie
De oplettende lezer zal hierboven een stap hebben gemist, want er hoeven geen zoekwoorden toegevoegd te worden. Deze zoekwoorden worden namelijk door Google bepaald aan de hand van de ingevulde categorie en de opgegeven fysieke locatie van de organisatie. Dit geeft aan hoe belangrijk het is de juiste categorie te kiezen en het feit dat Google het aantal categorieën continue aan het uitbreiden is om zoveel mogelijk differentiatie te creëren.

Meerdere categorieën en bedrijven

  • Een bedrijf kan in totaal maximaal 5 categorieën en bijbehorende advertenties aanmaken
  • In een GAE-account kunnen meerdere bedrijven worden aangemaakt.

Advertentievoorbeeld
4 - GAE - voorbeeld advertenties

GAE-advertenties zijn herkenbaar door de blauwe ballon bij de advertenties in Google zoeken en in Google Maps. De GAE-campagnes doen mee aan de AdWords-veiling van de standaard Google AdWords campagnes.

GAE reporting

De rapportage in GAE is ook vereenvoudigd t.o.v. de gewone Google AdWords campagnes. Hieronder een screenshot van zo’n rapportage.

3-gae-statistieken1.jpg
3-gae-statistieken1.jpg
  • Een grafiek met het aantal klikken over een bepaalde periode;
  • De top 10 beste zoekwoorden;
  • Het aantal views (vertoningen van de advertentie) en clicks (klikken op een advertentie);
  • Het totaal bestede budget.

Opvallend is dat de klikprijs per bezoeker niet wordt gerapporteerd, maar uiteraard is dat eenvoudig te berekenen door de totale kosten te delen door het aantal klikken.

Google AdWords Express versus Google AdWords
GAE is dus absoluut niet hetzelfde als Google AdWords, zoals we dat allemaal kennen. Het kent z’n beperkingen, maar kan absoluut interessant zijn voor de kleine, lokale ondernemer met een beperkt budget, weinig tijd en weinig online marketing kennis. Hieronder een duidelijk overzicht met verschillen tussen GAE en Google AdWords.

5-gae-adwords-vs-gae.jpg
5-gae-adwords-vs-gae.jpg
Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Google

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

Het is een eeuwenoud cliché dat je goed moet slapen, maar net als dat beweging essentieel is, is slaap dat absoluut ook.

Nieuws24.07.2024

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

Wat zou jij doen als Google je twee keer zoveel wilde betalen voor je bedrijf als het op dit moment wordt gewaardeerd? Als je Wiz bent, zeg je nee.

Cybercrime23.07.2024

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?