Kinderen herkennen een advergame niet als reclame. Zo blijkt uit een onderzoek aan de University of San Diego. De onderzoekers stelden vast dat 40% van de kinderen een advergame als informatief bestempelden, terwijl 35% het had over entertainment. Amper één respondent maakte gewag van een verkoopsintentie.
Onderzoeksleiders Soontae An en Susannah Stern, professoren communicatiewetenschappen aan de Universiteit, laten weten dat het dus tijd voor een duidelijkere regelgeving. “Veel voedingsbedrijven proberen kinderen met advergames te bereiken,” aldus The New York Times. “Critici merken op dat dergelijke taktieken de grenzen tussen marketing en entertainment doen vervagen, maar de betrokken bedrijven voeren aan dat ze het commerciële karakter van de games duidelijk aangeven.”
“Uit het onderzoek is echter gebleken dat die waarschuwingen aan de jonge spelers voorbij gaan. Ondanks de informatie dat de game wordt onderbroken door reclameblokken, blijken kinderen tussen 8-11 jaar het reclame-karakter niet te herkennen.”
Verder bleek dat 34% van respondenten van mening was dat de game ‘Be a Popstar‘ een initiatief was van een muzikant of een beroemdheid in plaats van een reclamecampagne van het granenmerk Honeycomb. “Een aantal kinderen gaf zelfs de namen van individuele popsterren aan,” voeren de onderzoekers aan. “Slechts 10% kon correct aangeven dat het game een reclamecampagne van Honeycomb was.” Via