Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Google heeft de afgelopen periode al veel veranderd in de presentatie van de resultatenpagina’s die verschijnen na het opgeven van een zoekopdracht (de zogenaamde SERP -search engine result page). Echter, blijft Google testen en ziet met (vooral in Amerika) dit keer de 2 onderstaande tests:
1. Nóg meer lokale resultaten op de SERP;
2. Linkermarge verder beperkt en rechts dus ruimte voor…
Nóg meer lokale resultaten op de SERP
Google heeft zich in de eerdere aanpassingen al meer gericht op de lokale zoekresultaten, maar grote kans is dat dit zich nóg verder zal uitbreiden. Hieronder een screenshot van een lokale zoekopdracht en de resultatenpagina van Google.
Ik moet zeggen dat dit steeds meer begint te lijken op een resultatenpagina van de Gouden Gids.
Aanpassing van de marges
Een andere test is er eentje m.b.t. de marges aan de linkerkant. Opvallend was dat de test alleen zichtbaar was wanneer er niet was ingelogd in een Google-account.
Hieronder een screenshot van een SERP met de ‘normale’ marges.
Hieronder een screenshot van een SERP met de ’test’ marges.
Zoals je ziet, ontstaat er enorm veel ruimte rechts van de resultaten en ik kan mij niet voorstellen dat Google deze ruimte ongebruikt laat. De vraag is dan natuurlijk: “Wat gaat Google met deze ruimte doen?”.
Bron: Search Engine People
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024