Advertising14.10.2009

De combinatie van TV en Online Video?


de-combinatie-van-tv-en-online-video.jpg
de-combinatie-van-tv-en-online-video.jpg

Het inzetten van een pre-roll naast televisie is van toegevoegde waarde op het communicatie-effect. Dat geldt voor de onderzochte communicatiedoelstellingen ‘bekendheid’, ‘overweging’ en ‘voorkeur’. Dat is de belangrijkste conclusie van het omvangrijke onderzoek naar online videoreclame. Dat is deze morgen door Ster, Microsoft Advertising, Mindshare en Metrixlab bekendgemaakt.

De belangrijkste conclusies én de praktische toepasbaarheid van het onderzoek zijn gepresenteerd. Het onderzoek, dat bijna een jaar in beslag heeft genomen, keek nauwgezet naar het gebruik en de houding ten opzichte van online video en de effectiviteit van online videocommercials naast de inzet van televisiereclame.

Combinatie tv- en online campagne verhoogt merkbekendheid 

Voor het verhogen van ‘reclame- en merkbekendheid’ voegt online video additioneel effect toe bij lichte of gemiddelde televisiekijkers. Dit effect is het grootst wanneer er meerdere contacten zijn geweest met de online videocommercial of pre-roll. De inzet van online video heeft, voor het verhogen van merkbekendheid, geen toegevoegde waarde bij de groep met 9 of meer contacten met de televisiecampagne.

Synergetisch effect bij positieve waardering van de uiting

Voor het realiseren van de doelstellingen ‘in overweging nemen het product/merk te kopen’ en ‘merkvoorkeur’ is het inzetten van een online videocampagne naast televisie ook van toegevoegde waarde. Zo nam merkvoorkeur met maar liefst 16% toe bij de respondenten die zowel de televisiecampagne als de online videocommercial hadden gezien. Dit geldt voor alle televisiegroepen – dus zowel zware als lichte televisiekijkers. Het aantal contacten met de online video pre-roll blijkt voor het genereren van ‘overweging’ en ‘merkvoorkeur’ minder van belang te zijn bij merkbekendheid. Eén contact is dan – als de uiting ten minst positief wordt gewaardeerd –  al voldoende voor een groter effect.  Voor een positieve waardering zijn de variabelen ‘leuk’, ‘opvallend’, en ‘makkelijk te begrijpen’ van belang.

Uit eerdere berichtgeving bleek al dat het kijken naar online video’s steeds populairder wordt. Maar liefst 79% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder zegt wel eens online video te kijken en 19% daarvan doet dit zelfs dagelijks. De online videokijker in Nederland is vaak een hoog opgeleide,  jonge man die relatief weinig televisie kijkt. Het effect van online video blijft echter niet beperkt tot deze doelgroep. Zowel mannen als vrouwen van diverse leeftijdsgroepen worden beïnvloed door contacten met online videocommercials. 

Het grootschalig onderzoek is een gezamenlijk initiatief van Ster, Microsoft Advertising en Mindshare en is uitgevoerd door Metrixlab. Het onderzoek is tweeledig. In het eerste deel zijn de motieven, de houding en het gedrag ten aanzien van online video kijken in kaart gebracht. Het tweede deel bestaat uit meerdere cases waar door middel van effectmetingen de toegevoegde waarde van een online videocampagne naast de inzet van een televisiecampagne is onderzocht.

De Facts op een rijtje:
* Het kijken naar online video’s wordt steeds populairder: 79% kijkt weleens online video, 19% doet dit dagelijks. De online videokijker is vaker jong, hoog opgeleid en kijkt relatief weinig televisie (lichte televisiekijker).

* Het inzetten van een pre-roll naast televisie is van toegevoegde waarde op het communicatie-effect. Dit geldt voor alle onderzochte doelstellingen.

* Voor het verhogen van ‘merkbekendheid’ voegt online video additioneel effect toe bij diegenen die weinig of gemiddeld in contact zijn geweest met de televisie-campagne. Eén contact met de pre-roll leidt al tot een groter effect. Meerdere contacten met de pre-roll levert een additioneel effect. De inzet van online video is, voor het verhogen van merkbekendheid, niet van toegevoegde waarde bij de groep met veel televisiecontacten.

* Voor het realiseren van de doelstellingen ‘in overweging nemen het product/merk te kopen’ of ‘merkvoorkeur’  is een online videocampagne bij alle televisiecontactgroepen van toegevoegde waarde. Eén contact met een pre-roll is dan al voldoende voor een groter effect, mits de uiting positief gewaardeerd wordt.

De bijbehorende presentatie:

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Online Video

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

De voordelen van visuele content in e-learning

Visuele content is cruciaal in e-learning om de betrokkenheid van de leerlingen te verhogen. Afbeeldingen, video's, infographics en animaties trekken de aandacht en kunnen helpen om complexe informatie op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier over te brengen.

DC Business13.06.2024

De voordelen van visuele content in e-learning

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar YouTube gaat nu meerdere thumbnails per video testen. Het is een optie voor creators om zo meer kijkers te trekken.

Video12.06.2024

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Boston Dynamics-robot Spot gaat viral met TikTok-dansjes

Een groep studenten heeft een nieuwe missie: de robothond Spot TikTok-dansjes leren. Het ziet er schattig uit, maar heeft meer doelen.

Video27.05.2024

Boston Dynamics-robot Spot gaat viral met TikTok-dansjes

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Wil je geld verdienen met TikTok, maar wil je niet zelf video's maken? Dat hoeft ook niet. Mogelijk komt binnenkort de TikTok Coin-app naar Nederland, waarmee je 0,36 euro kunt verdienen voor 1 uur kijken.

Social Media17.04.2024

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Verder lezen over Televisie

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Viaplay zakt dieper weg: minder abonnees en minder omzet

Streamingdienst Viaplay heeft het niet makkelijk. Het aantal abonnees ging in het tweede kwartaal weer naar beneden.

Entertainment18.07.2024

Viaplay zakt dieper weg: minder abonnees en minder omzet

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen

Philips TV zal na 73 jaar tv-kijken in Nederland (waar zij de grondlegger van zijn) voor jou niet een onbekende zijn. In 1985 waren zij daarnaast de eerste die met de platte tv kwamen zoals we die tegenwoordig kennen en dit jaar vieren ze het 20-jarige bestaan van Ambilight TV.

Technology29.05.2024

5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen

Het nieuwe seizoen Wie is de Mol is met onbekende Nederlanders

We weten waar het nieuwe seizoen van Wie is de Mol? zich afspeelt: in Oman. En ook met wie: of nou ja, juist niet. Onbekende Nederlanders.

Entertainment14.05.2024

Het nieuwe seizoen Wie is de Mol is met onbekende Nederlanders

Review: De Philips OLED808 Ambilight TV geeft je een meer meeslepende ervaring

Het is een televisie voor iedereen die op zoek is naar een indrukwekkende kijkervaring. Zoals je gewend bent van Philips is ook dit weer een meesterwerk in beeldtechnologie.

Technology10.05.2024

Review: De Philips OLED808 Ambilight TV geeft je een meer meeslepende ervaring

​4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet

Ben je kandidaat in een televisieprogramma? Erg leuk! Probeer te ontspannen, denk goed na over wat je zegt en bedenk je dat de camera er altijd 4 kilo bijdoet en vooral dat je zelf weinig invloed hebt over hoe je in beel...

Entertainment28.03.2024

​4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet

​Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord

Je hebt net een televisie gekocht of wilt er eentje gaan kopen. Er zijn dan veel vragen die op je afkomen, naast de keuze welk toestel en merk je wenst, plus het schermtype, zijn er nog heel veel praktische overwegingen....

Gadgets15.03.2024

​Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord