Advertising25.01.2008

CPC, een metric uit oude tijden


Nog steeds wordt er in Nederland erg veel gesproken over CPC’s in AdWords. Maar hoe belangrijk is CPC nou eigenlijk? Voorbeeld: soms zijn er zoekwoorden die 2 euro CPC kosten en 50% conversie opleveren. Andere zoekwoorden kosten € 0,20 en leiden tot 1% conversie, welk zoekwoord zou u liever kopen? En vindt u het erg als de CPC op dat eerste woord met 2% stijgt? Of maakt u dan nog steeds ruimschoots winst?

Het draait uiteindelijk gewoon om rendement, en rendement meet je met niet met de CPC, maar met een cost per action (CPA). Gemiddelde CPC’s, en stijgingen of dalingen van gemiddelde CPC’s, zeggen dan ook helemaal niks. Bedrijven die naast hun AdWords campagne ook hun aankoopproces optimaliseren, en een hogere conversie hebben dan hun concurrent, zullen zich hogere CPC’s kunnen veroorloven.
 
Dat CPC’s zullen blijven stijgen is logisch: zolang een verkoop online minder kost dan offline, zullen die prijzen uiteindelijk, hoe dan ook, blijven stijgen tot ze gelijk komen te liggen. De échte winnaars online, zijn die  organisaties die exact weten wat de prijs van een conversie mag kosten. Rekening houdend met zoveel mogelijke variabelen.   

Sturen op CPC is daarom  niet zinvol: als een zoekwoord te duur wordt, zoek je een goedkoper zoekwoord, of ga je andere dingen optimaliseren zodat je die prijs wél kunt betalen. Klagen dat je niet kunt concurreren heeft geen zin, daarmee wordt je niet minder  hard voorbij gelopen.

Inspiratie: Marketing Pilgrim
 

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter