Advertising30.11.2007

Marktplaats organiseert Consument 2.0 en Marktplaats@night.


1196444070071129-194325-1-l.jpg
1196444070071129-194325-1-l.jpg

Een drukke PR dag voor Marktplaats gisteren, naast de Admarkt meeting hielden ze in de Angel Studio’s Marktplaats@night, voorafgegaan door Consument 2.0. Ongeveer 200 branchegenoten namen deel aan de middagsessie die in het teken stond van online consumentengedrag, bereik en merkbeleving.

Bij binnenkomst werd je mening over 7 stellingen vastgelegd, tevens je inschatting van de communis opinio van de aanwezigen. Dit ter voorbereiding op het vragenpanel, hierover later meer.

Maurice de Hond opende de middag. Hij gaf ter illustratie van de kracht van online aan dat er vroeger honderden interviewers nodig waren voor een gedegen onderzoek, tegenwoordig kan je onderzoeken zelfs vanuit de gevangenis uitvoeren.

Hierna nam Stephan Fellinger het woord. Het online consumenten gedrag en hoe hier als marketeer mee om te gaan werd met groot enthousiasme en visueel geweld gebracht. Via saillante uitspraken als ‘man stelt Google tegenwoordig meer vragen dan zijn vrouw’ en ‘Google is god’, de FBTO uiting t.b.v. Google Earth, de innovatieve pastoor Vonhögen die de jeugd weet te bereiken met zijn Godcast en Sony Praystation en vele voorbeelden die illustreren hoe je de fast moving consumer op de juiste plek met de juiste boodschap kunt bereiken. Zijn slotsom luidt doelstelling + gedrag + gezond verstand + nieuwsgierigheid + interactieve leffactor = succesvolle online strategie.

Jan Kienhuis van Metrixlab zorgde voor de nodige cijfers en grafieken. Zo stelt hij aan de kaak waarom de nadruk zo op de 0,01% die klikt op de banner, in plaats van op de 99,99% die blootgesteld is aan het desbetreffende merk. In zijn jarenlange samenwerking met Marktplaats heeft hij indrukwekkende cijfers verzameld. De tijdspan waarin 50 miljoen advertenties geplaatst worden op Marktplaats was eerst 5 jaar, daarna 18 maanden, nu 8 maanden. Meer dan 7 miljoen unieke consumenten mét koopintentie bezoeken maandelijks de site. Dit alles terwijl de site zelf, benadrukte Kienhuis herhaaldelijk, “ontzettend lelijk” is.

Kiliaan Toorenaar (commercieel directeur Marktplaats) verklaart dit aan de hand van de ‘oude bank’ metafoor, ‘ziet er niet uit, maar zit wel lekker’. Volgens hem is het kleurenpalet zelfs afgeleid van ‘de zonnebloemen’ van Van Gogh, een schilderij dat de meeste mensen ter wereld kennen en aanspreekt. Hij toonde een grafiek die liet zien dat het unieke bereik dat andere sites bieden t.o.v. Marktplaats qua volume weinig toegevoegde waarde heeft. Voor adverteerders bestaat de mogelijkheid om te targetten op doelgroep (op basis van vertical, postcode, gezochte prijsklasse, etc), Toorenaar toonde het voorbeeld van Rabobank, alwaar via een link op de productpagina direct een pagina wordt getoond met een financieringsvoorstel, de gegevens van de auto met foto. Klaar om voor te leggen aan de partner ter goedkeuring.

Afsluitend zijn de zeven stellingen voor het panel gelegd, bestaande uit Willem de Jager (Rabobank – Directeur New Business Development), Daniel Ropers (Bol.com – Algemeen Directeur), Diederik Breijer (Universal Media – Directeur Benelux) en Norbert Zoet (transavia.com – VP Business-to-Consumer), die allen hun hierover hun licht schenen. De uitslag van de zaal is, gezien hun achtergrond, weinig verassend. Het accuraat kunnen voorspellen van de groepsopinie blijkt echter geen sinecure. Alleen Wilbert Philippo van Infotrader wist 7 op 7 te scoren, niemand had er 6 juist, ondergetekende kwam niet verder dan 4. Doet u zelf mee door te bedenken hoeveel procent (0-24, 25-49, 50-74, 75-100) van de aanwezigen op de volgende stellingen ‘eens’ heeft geantwoord. De correcte antwoorden staan onderaan dit artikel.

1) Veel adverteerders adverteren nog te weinig. 2) De ontwikkeling van online marketing gaat te langzaam. 3) Over 10 jaar is online marketing qua omzet net zo groot als TV reclame. 4) Merkbinding bij een consument is makkelijker te vergroten via een online campagne. 5) Wij bouwen ook online actief aan ons merk. 6) Behavioral targetting is the next big thing. 7) Ik heb wel eens wat verkocht via Marktplaats.

Na de ontknoping werd het publiek, na 2 uur onafgebroken aandacht, beloond met een mooi feest. Er werd veel gelachen (al dan niet veroorzaakt door de crew van Boom Chicago), genetwerkt en jawel, gedronken. Voor herhaling vatbaar!

1) 75%-100% eens 2) 25%-49% eens 3) 50%-74% eens 4) 50%-74% eens 5) 75%-100% eens 6) 50%-74% eens 7) 50%-74% eens

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Google

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

Het is een eeuwenoud cliché dat je goed moet slapen, maar net als dat beweging essentieel is, is slaap dat absoluut ook.

Nieuws24.07.2024

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

Wat zou jij doen als Google je twee keer zoveel wilde betalen voor je bedrijf als het op dit moment wordt gewaardeerd? Als je Wiz bent, zeg je nee.

Cybercrime23.07.2024

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Verder lezen over Reclame

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Verder lezen over YouTube

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

AI wordt onder andere omarmd door YouTube Music, dat nu door kunstmatige intelligentie samengestelde afspeellijsten ondersteunt. 

Online16.07.2024

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

YouTube Shorts-teksten worden straks opgelezen door een robot

YouTube heeft diverse nieuwe mogelijkheden onthuld voor YouTube Shorts en daarmee lijken de video’s wederom steeds meer naar TikTok toe te kruipen.

Video12.07.2024

YouTube Shorts-teksten worden straks opgelezen door een robot

Disney+ bevat straks mogelijk video’s door gebruikers

Disney zou overwegen om de video’s die gebruikers hebben gemaakt op zijn streamingdienst te zetten. 

Video28.06.2024

Disney+ bevat straks mogelijk video’s door gebruikers

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar YouTube gaat nu meerdere thumbnails per video testen. Het is een optie voor creators om zo meer kijkers te trekken.

Video12.06.2024

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen