Efactor pitch tijdens E.day 2007 = Recommendation

Vorig artikel Volgend artikel
1189527284logo_eday07

In de aanloop naar mijn deelname aan E-Factor tijdens eDay, wil ik alvast een discussie op gang brengen over mijn nieuwe start-up. Sinds 2004 ben ik al bezig met een nieuwe ontwikkeling op het gebied van segmentatie en profielanalyses. Toen wij bij de KPN/ Cendris aanklopte met ons idee voor E-Communicatie (later klipping), dacht ik dat we het helemaal gevonden hadden. Segmenteren op IP en 6 positie postcode niveau gecombineerd met segmentatiemodellen als: demografische gegevens, psychografische gegevens, criterium analyse etc. Als bedrijven dit nu zouden toepassen is men overigens al erg goed bezig te opzichte van veel hun concurrenten.

In mijn Eerdere post geef ik aan dat Segmentatie en profielanalyse niet langer toepasbaar is op het Internet. Klassieke vormen van segmentatie a.d.v. profielen met demografische gegevens en klassieke klikpatronen, is niets meer dan een DM vertaling naar het internet en dus ook niet beter alleen een groter bereik. Dit geeft in veel gevallen een verkeerd beeld. Toch gaat menig marketeer hart sneller kloppen als men het woord Behaviour Targeting hoort.

Wunderloop en AskNow zijn twee bedrijven die zich bezig houden met behaviour targeting of content creëren die een gebruiker mogelijk boeit. Ik zie persoonlijk geen toekomst in deze manier van content targeting. Ik bepaal zelf wel welke content ik wil zien en laat dit niet bepalen a.d.v. deze zogenoemde advertenties. Daarbij wil ook niet dat mijn gegevens (lees profiel) wordt gebruikt om “gerichte” advertenties op mij af te vuren. 1 + 1 = niet altijd 2 in het geval van behaviour targeting. Geert-Jan Smits van JungleRating schreef al eens een artikel over Behaviour Targeting in de praktijk (eerder gepubliceerd in Twinkle). Bij behavioural targeting wordt content (bijv. productaanbiedingen of advertenties) getoond op basis van bezoekersgedrag (denk aan herkomst bezoeker). Ook n.a.v. een Artikel op Marketingfacts is er een tijd geleden een discussie ontstaan over dit onderwerp ivm de samenwerking tussen AskNow en Marketingfacts.

Mijn pitch tijdens eDay bespreekt het volgende:

Recommendation of te wel suggesties hoor ik nog veel te weinig over? En suggesties van anderen zijn juist zo doorslaggevend wanneer ik iets wil aanschaffen of afnemen. Advies en suggesties krijgen over onderwerpen als Social media, Hightech gadgets, Verkopen en hoe, Kopen en waar, Reizen en waarheen, Daten maar met wie, Ontmoeten maar hoe, Begroeten en een eindeloze lijst van mogelijkheden waar het bij recommendation om draait. Let op, ons concept is geen beoordeling site.

Recommendation creëert ook relevantie. Relevantie creëert mogelijkheden voor verkoop of conversie. Een conversie kan vele dingen betekenen in vele sectoren. Recommendation in de vorm van het concept zoals wij dit hebben opgezet dient slechts 1 doel: Een intelligente website die de gebruiker de suggestie geeft die hij/ zij op dat moment het meeste nodig heeft met de kracht van zijn ‘persoonlijke’ sociale omgeving van adviseurs.

Dat het een goede combinatie kan zijn in bv de reiswereld zal ik als de tijd het toelaat meer vertellen over de plannen voor een social media concept.

Wie ben ik? Mijn naam is Gino Goossens en ben oprichter van Creativeions | Digital Natives. In 1995 heb ik o.a. de basis gelegd voor Intermediair.nl, Interimmedair.nl en MonsterAmbition.nl. Tijdens Eday houdt ik mijn pitch over het hierboven genoemde onderwerp en presenteer ik in 3 min waarom wij dit concept verder willen uitbouwen. Om 14:40 start de E-Factor pitch in de hoofdzaal tijdens Eday 2007.

Ik nodig jullie nu al uit te reageren op mijn post op DutchCowboys en andere bloggers deze discussie verder te zetten op hun eigen weblog. Plaats gerust een link in de reactie naar je eigen weblog.

Gino Goossens

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies