De zomer: hét seizoen waarin scrollen, swipen en story’s skippen de nationale hobby lijkt te zijn. Terwijl half Nederland ontspant met een Aperolletje in de hand, liggen de kansen voor merken voor het oprapen. Of je nu een webshop runt, een dienst verkoopt of juist awareness wilt genereren, zomers weer vraagt om zomerse content.
In dit blog geven we geen loze tips of oppervlakkige filters, maar hebben we 6 creatieve campagnes onder elkaar gezet die scoren. Zorg voor meer betrokkenheid, creativiteit en interactie, zodat je als marketeer ook kan genieten van een lekker Aperolletje!
Niets triggert de hersenen zo als een tikkende klok. Gebruik countdowns in je Stories richting een tijdelijke actie of zomers event. Gooi er een winactie bij voor extra interactie, denk aan een strandpakket, picknickset of tropische getaway-goodies. Niet alleen countdowns, maar ook polls en quizzen doen het enorm goed tijdens de zomermaanden.
Zorg voor extra interactie en laat iedereen ook zijn of haar vriendin taggen tijdens de winactie of een bepaalde emoji plaatsen in de comments. Perfect om die reacties omhoog te krikken.
Je doelgroep volgt geen merken, maar mensen. Geef je team een hoofdrol in jouw zomercampagne. Laat ze zien op de vrijdagmiddagborrel of bij het bedenken van de zomercampagne zelf. Een beetje zelfspot, humor en bovenal authenticiteit zijn perfect voor een succesvolle campagne.
Scroll door TikTok of Reels en je ziet het meteen: trends zijn alles. Van sounds tot formats, wie snel inspeelt op de bekende trends, wordt beloond. Zomertrends en sounds zijn vaak luchtig en hebben vaak betrekking op hitte, alcohol of lekker op vakantie gaan. Een trend kan soms écht uit de lucht vallen. Wanneer jij merkt dat een trend gaande is, moet je gelijk inspelen en er zelf op inspringen. Of misschien moeten we er zelf een starten?
Geen idee waar te beginnen? Volg accounts zoals Coolblue, Bever of HEMA op social media voor een daily dosis inspiratie.
Je hoeft geen vliegtickets te verkopen om zomerse content te maken. Ieder merk kan wat doen met het creëren van vakantiegevoel. Het belangrijkste is dicht bij je eigen merk te blijven. Het posten om maar iets te posten is niet aan te raden, maar je kunt als ICT bedrijf ook goed inspelen op een vakantiegevoel.
Ook voor jou is het warm, hè! Kies ervoor om je content in een zomers jasje te stoppen. Duik in je best scorende content en geef het een frisse zomertwist. Een nieuwe visual, misschien een warm zonnetje of een grappige caption. Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden en ook jij wilt rustig aan doen met de zomerse temperaturen.
Soms liever lui dan moe, toch? User Generated Content is niet meer weg te denken op social media en waarom zou jij hier geen gebruik van maken? We hebben bij onze partner Red Banana al een aantal successen gezien tijdens het gebruik van UGC, waaronder bij het geitenkaas merk Bettine. Ben jij ze al tegengekomen?
De zomer gaat al zo snel voorbij, laat je socials en je fans hier niet de dupe van zijn. Start direct met zomerse social media content.