DutchCowboys
  • Terug
    • SkyShowtime
    • AI
    • Technologie
    • Automotive
    • Business
    • Entertainment
    • Adverteren
    • Alle channels
      • Advertising
      • Automotive
      • Coffee corner
      • Cybercrime
      • Business
      • E-mail
      • Entertainment
      • Events
      • Gadgets
      • Gaming
      • Lifestyle
      • Marketing
      • Media
      • Metaverse
      • Mobile
      • Nieuws
      • Online
      • Search
      • Social Media
      • Startups
      • Tech in Asia
      • Technologie
      • Vacatures
      • Video
    Home » Blog » Goed idee: eco-branding zou miljoenen aan inkt kunnen sparen
    19.09.2017
    Advertising

    Goed idee: eco-branding zou miljoenen aan inkt kunnen sparen

    By: Patrick Smeets

    BlogAdvertising

    Is printerinkt echt twee keer zo duur als Chanel N°5? Het is echt waar. Printerinkt kost ongeveer 3500 euro per liter. Geen wonder dus dat er goed gekeken wordt naar manieren om daar op te besparen.

    Nou is de vergelijking niet helemaal eerlijk, want we weten niet of de inkt die wordt gebruikt om je McDonald’s kop, de Nike ‘swoosh’ op een doos of het Apple-logo op een iPhone te zetten evenveel kost. Maar toch: als je bedenkt hoe veel van dat soort logo’s er dagelijks op dingen gezet worden is het misschien tijd om eens anders naar die logo’s te kijken.

    Kunstenaar <a href=\
    Kunstenaar

    Win-win

    Dat deed het team van Ecobranding Design, die er natuurlijk ook iets bij te winnen hebben als bedrijven dit gaan doen, maar het idee is nog steeds goed: spaar inkt, maak de wereld duurzamer. Hun idee is voornamelijk dat de meeste logo’s te veel volvlakken hebben. Als je de vorm houdt, maar de vulling in elk geval gedeeltelijk weglaat, kun je zo tien tot veertig procent aan inkt besparen.

    Dat tikt nogal aan, maar het voordeel is hier wel dat er een win-win is: merken geven minder uit aan hun branding en er wordt minder inkt gebruikt. De ontwerpen die het ontwerpbureau zelf heeft gemaakt werken grotendeels prima, al is niet elk logo geschikt om ‘uitgehold’ te worden.

    eco-branding
    eco-branding

    Not gonna happen

    Er is echter één probleem dat gaat optreden bij dit ‘nobele’ streven. Bedrijven zijn bedrijven, en die gaan echt niet opeens hun logo aanpassen terwijl het oude nog rondzweeft.

    Dit zou dus in het ergste geval er voor zorgen dat bedrijven hun hele logo gaan aanpassen en de inkt die ze al hadden gebruikt voor het oude verspillen, of we moeten wachten tot ze toch al van plan waren hun logo te gaan aanpassen. En dat kan nog heel, heel lang duren, want de meeste logo’s zijn al zo minimaal mogelijk. Leuk idee dus, maar de kans dat we er resultaat van zien in de toekomst is heel klein helaas.

    [Afbeeldingen © ecobranding-design]

    Advertising
    04.11.2016

    Zelf-helende elektronica werkt weer vlak na kapotmaken

    Elektronica die in je kleding is verweven klinkt in principe heel gaaf, maar loopt doorgaans tegen een probleem aan,...

    Advertising
    03.11.2016

    Nooit meer cartridges: Inkless laat je printen zonder inkt

    Printen zonder inkt, het zou een fantastische doorbraak zijn. Nooit meer klooien met cartridges, altijd kunnen printen...

    Patrick Smeets
    Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

    Share this post

    DutchCowboys

    Partners

    Redbanana Springbok Agency

    Leadinfo

    E-mail

    Hosted by

    partner-logo
    • Nieuws melden
    • Cookies
    • Colofon
    • Adverteren
    • Over ons
    • Sitemap
    © 2025 www.dutchcowboys.nl