29.04.2013
Online

Europese consument hecht veel waarde aan online media

By: Dominique Dewitte

BlogOnline
europese-consument-hecht-veel-waarde-aan.jpg
europese-consument-hecht-veel-waarde-aan.jpg

De Europese consument hecht een grote waarde aan online media. Zo blijkt uit een onderzoek van The Boston Consulting Group onder zevenduizend Europese consumenten. Opgemerkt wordt dat de Europese consument aan online media een meerwaarde van 1.077 euro per jaar geeft boven de som die hij voor het gebruik diende te betalen. Benadrukt wordt dat de grootste meerwaarde wordt toegekend aan user-generated content en sociale netwerken, maar de traditionele media-categorieën blijken aan een snelle inhaalbeweging bezig te zijn.

Rekening houdend met de grote rijkdom media-content die op de Europese online markt aanwezig is, was vooraf al verwacht dat een belangrijke meerwaarde zou worden gemeld,” aldus onderzoeksleider Paul Zwillenberg. “Opmerkelijk is echter, rekening houden met de relatief jeugdige leeftijd van het internet, dat de surplus bij online media in alle Europese landen inmiddels even groot of zelfs groter is geworden dan de meerwaarde die aan offline media wordt gegeven.”

De onderzoekers stelden vast dat de meerderheid van de Europeanen van mening is op dit ogenblik toegang te hebben tot een hogere kwaliteit van online content dan drie jaar geleden. Bovendien blijkt de meerderheid van de respondenten ook te verwachten dat de kwaliteit van de online media verder zal blijven toenemen. Ook tonen de Europeanen volgens de onderzoekers een groter enthousiasme voor de voordelen van het internet dan een bezorgdheid over de risico’s die aan het medium zijn gekoppeld.

Het onderzoek geeft volgens de consulent aan dat er een stevige basis aanwezig is om de online consumptie in Europa te versnellen. “Het bezit van toestellen met online functies heeft daarin een belangrijk rol,” wordt er opgemerkt. “Consumenten die minstens drie toestellen bezitten, hechten een grotere meerwaarde aan online media dan collega’s die over minder apparaten beschikken. Drie jaar geleden bezat de gemiddelde Europeaan 1,4 apparaten. Dat is nu opgelopen tot 2,6 toestellen, maar verwacht wordt over drie jaar sprake zal zijn van vier eenheden.

Ook de verdere penetratie van het snelle mobiele breedband wordt een belangrijke stimulerende factor genoemd voor de online consumptie. 

Share this post