28.01.2009
Online

What’s in a name?

By: Jeroen de Hooge

BlogOnline
what-s-in-a-name.jpg
what-s-in-a-name.jpg

Soms kom ik bedrijven tegen met namen waarvan je denkt; hoe komen ze er op? Bijvoorbeeld: Corus, Amicon, Lays, Corio, Symbion en Meeùs. Daarom vroeg ik mij af hoe belangrijk een naam voor een bedrijf is en of dit een voordeel of een nadeel voor een bedrijf kan zijn. Dat Apple een succes is geworden komt onder andere door de producten die zij bieden. Maar over de naam is goed nagedacht en het heeft zeker een rol gespeeld in het succes van het bedrijf. Apple was nieuw, verfrissend, makkelijk en snel te onthouden. Net als de vrucht waren de producten simpel in gebruik en simpel qua lay-out.

Joachim ter Haar, managing partner van naamgevingsbureau Zigila, vindt dat de meeste startende ondernemers hun bedrijfsnaam onzorgvuldig kiezen. Vaak wordt pas op het allerlaatst, binnen een half uurtje, een naam bedacht. Dit terwijl de bedrijfsnaam een van de belangrijkste marketingtools is!

Een slecht gekozen naam komt je uiteindelijk in de weg te zitten, bijvoorbeeld bij een uitbreiding van het productassortiment of een expansie naar het buitenland. Een goed voorbeeld hiervan is het Amerikaanse Dell. Hier in Nederland zou een bedrijf niet zo snel kiezen voor die naam. Een ander voorbeeld is de Ford Pinto. Het woord Pinto betekent in het Portugees een klein mannelijk geslachtsdeel. Je kunt je voorstellen dat in bijna alle Portugees sprekende landen de verkopen van Ford daalden. Want welke man wil er nou rijden in een Ford Klein Lulletje?

Volgens ter Haar draait een slimme ondernemer het proces om en begint veel eerder in het bedrijfopstartproces met de marketing, zoals het bedenken van een passende naam, om latere ellende te voorkomen.

Hoe belangrijk is de bedrijfsnaam? En op welk moment in het opstarten van het bedrijf moet je aan de naam gaan denken? Wat vinden jullie?

Share this post