Doordat uitzenden via nieuwe media zoals podcasting nagenoeg gratis is, maakt jong talent op verschillende vlakken gebruik van deze media om zichzelf op de kaart te zetten. ’s Werelds populairste video blogger (video podcasting) Amanda Congdon van Rocketboom heeft zojuist de stap gemaakt naar het grote TV netwerk ABC waar zij een middel grote show mag gaan presenteren. De 25 jarige Amerikaanse trok snel na de start dagelijks meer dan 100.000 bezoekers met een dagelijkse podcast show van 2 tot 3 minuten, gemaakt door haar en een partner, voor enkele tientallen dollars per dag aan kosten. Inmiddels wordt Rocketboom door meer dan 200.000 mensen dagelijks gedownload. Zie ook Business Week.
Een voorbeeld hiervan in Nederland is Domien Verschuuren. Hij was een van de eerste podcasters in Nederland en is staat sinds een half jaar onder contract bij 3FM waar hij een Radioshow presenteert.
Maar er zijn veel meer voorbeelden bekend van mensen de hun kunsten vertonen op podcast, video podcast of gewoon via videos op You Tube. Business Week vraagt zich af: Moet je deze talenten wel naar de traditionele media halen? Zijn de mensen die vooral naar nieuwe media kijken en luisteren niet erg moeilijk te benaderen en interessant voor adverteerders? Bovendien stijgen de online advertising uitgaven sterk ten koste van traditionele media.