Startups20.04.2015

​Effectief netwerken


Netwerken gaat over waarde toevoegen aan de relaties die je met anderen onderhoudt. Strategisch gezien betekent het met visie contacten leggen, onderhouden en benutten. Praktisch gezien betekent het respectvol, prettig en productief contact maken en (onder)houden. In feite gaat netwerken om het leven volgens de wet van wederkerigheid: vrijelijk geven van kennis, talent, geld en toegang, levert ook de mogelijkheid tot ontvangen op.

Ik heb veel contacten met klanten, business partners en mensen die ik ontmoet. Daarbij maak ik wat betreft ‘netwerken’ eigenlijk geen onderscheid tussen zakelijk of privé. Tijdens de tenniscompetitie staat vooral tennis centraal. Maar ook bij deze ontmoetingen stel ik vast of dit contact, voor mij of diegene, waardevol kan zijn. Nu of mogelijk in de toekomst. Zo ‘netwerk’ ik continu en breid ik mijn netwerk waar mogelijk uit.

Doelgericht

Bepaal met welk doel je netwerkt. Stel jezelf de vraag welke netwerken (bestaand en nieuw) jij kunt gebruiken om dit te bereiken. Voor acquisitie? Wees dan actief op platformen, online en offline, waar jouw potentiële klanten zich begeven. Meld je bijvoorbeeld op LinkedIn aan bij relevante groepen en bezoek relevante bijeenkomsten. Wist je dat je op Social Media eenvoudig ontdekt wie jouw concurrenten zijn en wat die doen? Tip: volg jouw concurrenten en belangrijke personen. Op LinkedIn en Twitter geven mensen veel prijs over waar ze allemaal mee bezig zijn. Doe daar je voordeel mee. Werk wel doelgericht. Netwerken kost tijd. Formuleer per netwerk je doelen en doelstellingen.

Wees jezelf

Netwerken is een belangrijke vaardigheid voor ondernemers. Doe je het goed, levert het je klanten en toekomstige kansen op. Activeer juist die netwerken waarbij jij je comfortabel voelt. Alleen dan kun je, op een authentieke manier, jouw boodschap overbrengen aan deze contacten. Online, offline of op beide manieren. Mijn tip voor als je net een bedrijf bent gestart of dit gaat doen: breng je huidige netwerk in kaart én stel vast in welke netwerken je actief moet worden omdat jouw doelgroep daar actief is.

Zelf ben je – bewust of onbewust – vaak al actief via:

  • LinkedIn, Twitter etc;
  • Ondernemersverenigingen;
  • Ondernemersplatformen;
  • Brancheorganisaties;
  • Sportverenigingen;
  • Vrienden

Vraag hulp

Via LinkedIn ontdek je gemakkelijk en snel welke persoonlijke relatie jou kan introduceren bij iemand buiten je eigen netwerk. Veel mensen vinden het lastig om anderen om hulp te vragen. Zelf ervaar ik dat de meesten anderen graag helpen als daarom wordt gevraagd.

Valkuil

Is kennismaken voor de ander net zo belangrijk als voor jou? Voorkom dat je te snel gaat en drammerig overkomt. Wees liever geduldig en geeft iemand voldoende tijd om te reageren. Blijft deze uit? Probeer dan een andere benadering, stuur een e-mail als je eerst gebeld hebt. Of doe het subtiel. Bezoek het LinkedIn profiel van diegene. Dan word je gezien. Immers, wie kijkt tegenwoordig niet op de ‘Who’s viewed your profile?’-pagina?

Nu en in de toekomst

Je weet vooraf vaak niet welk contact nieuwe kansen oplevert. Ik zoek in gesprekken altijd naar raakvlakken. Nu en in de toekomst. Het opbouwen van een relatie kost tijd. Zo startte mijn relatie met KPN 2 jaar geleden. Een goed en leuk eerste contact maar geen direct resultaat voor mij. Ik onderhield het contact en profileerde mezelf in die periode als betrouwbaar.

Vorige maand werd KPN business partner van de Online Starterstraining! Tip: Toon eerst interesse in de ander en ga niet direct jezelf ‘verkopen’. Dan ontdek je welke raakvlakken er zijn en kun je daar beter op inspelen.

Effectief netwerken

Zorg dat jouw communicatie relevant is voor jouw doelgroep, zodat contacten niet snel weer afhaken. Bijvoorbeeld door je te ‘ontvolgen’ op Twitter of je e-mails niet meer te lezen. Verstuur afwisselende berichten; Als ik een nieuwe business partner probeer te werven komt het ook voor dat we niet direct tot zaken komen. Dan ga ik dat niet pushen maar informeer ik ze periodiek over onze ontwikkelingen. Ik stuur een e-mail, een paar maanden later bel ik eens op. Deze mix is belangrijk. Doseer je communicatie. Zorg dat je continu – maar niet teveel – aanwezig bent. Ergens ontstaat er een opening. Dan moet je alert zijn en jouw kans pakken.

Verbind je netwerk

Zorg voor logische verbindingen tussen je netwerken en laat deze elkaar versterken. Bloggen kost mij de nodige tijd en moeite, maar levert ook veel op. Ik bereik hierdoor mijn primaire doelgroep en kan tegelijkertijd een link leggen met onze Online Starterstraining. Deze inspanning is dan goed besteed.

Resultaat

In onze activiteiten staat netwerken centraal. Omdat wij veel, en graag, samenwerken met andere marktpartijen, organisaties en instellingen. Maak afspraken die je na kunt komen en zorg dat jouw relaties ervaren dat je betrouwbaar bent. Dan komt dat resultaat er wel. Succes.

Meer weten?

Volg voor meer tips over slimmer ondernemen de gratis Online StarterstrainingOnline Starterstraining met praktische e-learning, duidelijke videoworkshops, inspiratie, tips en checklists.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.