Spotify: Ontspannen doe je op muziek van Ed Sheeran

Spotify: Ontspannen doe je op muziek van Ed Sheeran

Vorig artikel Volgend artikel

Spotify heeft vandaag bekendgemaakt dat de Britse singer-songwriter Ed Sheeran, naast de meest gestreamde mannelijke artiest in 2014, nu ook wereldwijd de meest gekozen artiest is om op te ontspannen.

Door 2,8 miljoen playlists met slapen als thema te analyseren heeft Spotify ontdekt dat de ballad Thinking Out Loud van Sheeran zowel wereldwijd als in Nederland het meest gekozen nummer is als mensen tot rust willen komen.

Ed Sheeran claimt 7 plekken op de wereldwijde lijst van top 20 meest gestreamde 'slaapliedjes'. In de Nederlandse lijst komt hij 2 keer voor, met zijn nummers Thinking Out Loud en I See Fire. Hij wordt in de lijst opgevolgd door een andere Britse zanger: Sam Smith.

De playlist met de meest gestreamde 'slaapliedjes' muziek om te ontspannen wereldwijd:

En de meest gestreamde 'slaapliedjes' in Nederland:

National Sleep Foundation

Spotify heeft de kennis van de Amerikaanse National Sleep Foundation geraadpleegd om te analyseren hoe mensen een gezonder slaapritme kunnen ontwikkelen en waarom zij bepaalde nummers kiezen om mee in slaap te vallen. De organisatie heeft wetenschappelijk inzicht gegeven in hoe het orthosympathische zenuwstelsel reageert op verschillende soorten muziek, gebaseerd op verschillende onderzoeken over slapen.

"Mensen luisteren het liefst naar rustige muziek met een zangstem tussen de stemsoorten bariton en tenor – vergelijkbaar met waarom slaapliedjes mensen goed helpen om te ontspannen," aldus Dr. Max Hirshkowitz, voorzitter van de National Sleep Foundation.

Angela Watts, VP Global Communications bij Spotify, vult aan: "'Slapen' is één van de populairste categorieën op Spotify en wordt veel gebruikt om tot rust te komen. De inzichten van Dr. Hirshkowitz bewijzen dat er een sterk verband is tussen ontspanning en muziek."

Tips voor de juiste muziek, ontspanning en ook een goede nachtrust:

1. Muziek heeft persoonlijke emotionele 'triggers', die het orthosympathische zenuwstelsel kan prikkelen of laten ontspannen. Circadiaanse ritmes zijn per persoon verschillend. Daarom kan muziek gebruikt worden als persoonlijk experiment om te zien wat voor jou werkt. Muziek die jij mooi vindt en die voor jou geen onaangename herinneringen naar boven brengt, kan iemand anders op een andere manier prikkelen of ontspannen.

2. Slaaprituelen zijn essentieel bij het ontwikkelen van een persoonlijke ritme. Een rustgevende routine voor bedtijd in een ruimte zonder teveel licht kan ervoor zorgen dat de dagelijkse activiteiten die voor veel prikkels zorgen onderbroken worden voor het slapengaan. Het toevoegen van rustgevende muziek – zoals akoestische soul – aan je slaaprituelen kan helpen om te ontspannen en om in slaap te vallen.

3. Dominante geluiden kunnen je slaapritme verstoren. Muziek voor het slapengaan moet ritmisch en constant zijn, terwijl andere bijgeluiden – zoals de tv, het verkeer buiten of de wasmachine – onregelmatig en storender zijn. Ons lichaam is geneigd om te synchroniseren met dominante geluiden om ons heen. Iemand die in een grote stad als New York of Londen woont met constante herrie heeft daarom andere muziekfilters die het slapen verstoren dan iemand die in een rustige omgeving woont.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies