​Het einde van de tirannie van de superuser

​Het einde van de tirannie van de superuser

Vorig artikel Volgend artikel

De ervaring van de gebruiker is voor veel ontwikkelaars vaak maar bijzaak en veel software is hierdoor niet bepaald gebruiksvriendelijk. Infor’s Hook&Loop wil daar een eind aan maken door zich niet langer te richten op de superuser.

Afgelopen week was ik aanwezig bij het jaarlijkse Inforum congres van softwareleverancier Infor, altijd weer een leuk evenement om kennis te nemen van interessante nieuwtjes en ontwikkelingen in de softwarewereld. Ook dit jaar werd er weer veel nieuws aangekondigd, zoals Infor Xi, Infor CloudSuite, Infor Labs en de nieuw ontwikkelde HCM-CloudSuite. Het interessantste vond ik echter de strategische keuzes die het bedrijf maakt op het gebied van softwareontwikkeling. Die keuzes laten voor mij goed zien hoe je van een complexe applicatie als een ERP-systeem toch gebruiksvriendelijke software kan maken.

De tirannie van de superuser

Door de jaren heen had Infor altijd de superuser in het achterhoofd gehad bij het ontwikkelen van de eigen software. De superuser is immers de gebruiker die het meest van een applicatie vraagt en door hem als ijkpunt te nemen zorg je ervoor dat je geen gewenste functies over het hoofd ziet. De applicatie wordt zo bijzonder rijk aan functionaliteit en die rijkheid is tot op de dag van vandaag een sterk punt van de Infor-software. Focus op de superuser heeft echter ook een onbedoeld bijeffect: de interface wordt er bijzonder complex van. Schermen zitten vol met functies en menu’s en iemand die niet vaak met een applicatie werkt wordt daardoor overweldigd. De superuser is misschien super blij met al die opties, maar voor de ‘gewone’ gebruiker wordt het vooral onduidelijk. En die gewone gebruiker wordt wel steeds belangrijker.

Infor wil niet meer dat de CloudSuite enkel gebruikt wordt door een select gezelschap van superusers, maar ook door de C-level beslissers en mensen op de werkvloer. Een nieuwe focus is nodig die ingaat op de dagelijkse noden van de gewone werknemer. En die gebruikt nog niet eens de helft van de functies van een Infor-applicatie. “De tirannie van de superuser moet voorbij zijn,” zegt Infor president Duncan Angove hierover tijdens zijn keynote. “We gaan ons bij het ontwikkelen richten op de user experience, zonder dat we daarbij de rijkheid van onze applicatie verliezen.”

Hook & Loop

Om die UX-focus te krijgen krijgt de Hook & Loop designafdeling van Infor ruim baan. In plaats van zich te richten op meer features, kijken ze daar naar welke functies in de applicatie gebruikt worden in een werkproces. De interface wordt vervolgens vereenvoudigd, zodat deze optimaal het werkproces ondersteunt. Mobiel speelt daarbij een sleutelrol. “We nemen een bestaand scherm voor een desktop en bekijken hoe we dit terug kunnen brengen naar een smartphone-scherm. Ontwikkelen voor mobiel dwingt je de interface te simplificeren. Welke features geef je een prominente rol en welke stop je weg in het menu? Vervolgens brengen we de interface terug naar de desktop en hebben we plotseling een veel gebruiksvriendelijker applicatie. Een interface die vele malen eenvoudiger is, zonder compromissen te doen aan de rijkheid van de applicatie.”

Een andere techniek die ze gebruiken is progressieve user experience. Volgens Angove leert de applicatie wie de gebruiker is op basis van zijn gebruik. De eerste keer dat je de applicatie opstart zal deze er wellicht eenvoudig uitzien, maar zodra je deze gaat gebruiken komt de applicatie er geleidelijk achter welke functies je veel gebruikt. Deze features worden in latere sessies getoond in de interface. Dit werkt ook andersom zo. Wanneer een applicatie lang niet gebruikt wordt, komt deze vanzelf terug in zijn beginstand.

De keuze voor user experience moet vooral het bereik van de applicatie vergroten. Veel werkprocessen binnen bedrijven zijn nooit geautomatiseerd, omdat de adoptie van ERP-software nooit verder kwam dan de selecte groep superusers. ERP-systemen waren gewoon niet gebruiksvriendelijk genoeg. Door de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren, zullen uiteindelijk meer mensen gebruik gaan maken van het ERP-systeem. Neem nu de CEO en CFO. Zij maakten nooit gebruik van het ERP-systeem en zijn eigenlijk het schoolvoorbeeld van een ‘normale’ gebruiker. Maar zij zijn wel de mensen die bij uitstek baat hebben bij de informatie uit dat systeem. 

[Afbeelding via Fotolia]

Peter Keijzer

Peter Keijzer is marketeer en ondernemer. Bij L&DJ PR, een pr- en contentmarketingbureau voor bedrijven met een sterke focus op technologie, innovatie...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies