​7 tips voor dagelijkse innovatie

​7 tips voor dagelijkse innovatie

Vorig artikel Volgend artikel

Innovatie, het is meer dan incidenteel succes, het technische vernuft van een enkeling of een extraatje van het bedrijf. Om een organisatie succesvol te houden, is het noodzakelijk om te blijven innoveren. Bijvoorbeeld door nieuwe markten te betreden, samenwerkingen aan te gaan, processen strakker in te richten of producten te verbeteren. Dit soort innovatie kan elke dag ontstaan, gewoon op de werkvloer. Mits het juiste klimaat hiervoor geschapen wordt.

Hoe zorg je ervoor dat innovatie een onderdeel wordt van de dagelijkse gang van zaken op het werk? Om hier achter te komen, organiseerde Microsoft-Lync specialist StartReady de masterclass ‘Dagelijks Innoveren’. Jeff Gaspersz (Hoogleraar Innovatie Nyenrode Business University), Arjan Oude Kotte (Directeur Small & Mid Market Microsoft), Lucas Wensing (CEO StartReady) en Michiel Willemse (partner bij Productivity Partners) kwamen aan het woord. Voor iedereen die er niet bij kon zijn, hier is een recap: 7 tips voor dagelijkse innovatie.

1. Denk niet aan nieuw, maar aan vernieuwen

Een heersende gedachte is dat innoveren betekent dat er een totaal nieuw product of concept bedacht moet worden. Niets is minder waar. Probeer ‘praktische innovatie’ eens te zien als het vernieuwen van iets wat al bestaat of als het slim omgaan met kansen. Je zult zien dat creatieve ideeën een stuk sneller in je opkomen!

2. Beperk jezelf

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar voor het optimaal en effectief benutten van de creativiteit van medewerkers is het noodzakelijk dat beperkingen worden opgelegd zodat men gefocust en doelgericht te werk gaat. Teveel ruimte werkt belemmerend. Als er kaders geschept zijn, worden mensen daar nieuwsgierig van, durven ze meer en zijn ze creatiever. Met andere woorden: geef ruimte voor innovatie, maar houdt de mogelijkheden en het proces concreet.

3. Zorg voor sterke leiders

Het is belangrijk om het innovatieproces in goede banen te leiden. Daarvoor is leiderschap nodig. Richt je niet op het creëren van volgers, maar juist op het aantrekken of vormen van sterke leiders. Zorg dat competenties als betrokkenheid, creativiteit en innovatie meegenomen worden in functioneringsgesprekken. Laat medewerkers eens een week de leiding overnemen. Dit kan helpen bij het vergroten van hun betrokkenheid en lef.

4. Schep een innovatieklimaat

Tijdens de masterclass bleek dat echte betrokkenheid en een positieve houding van zowel het managementteam als de medewerkers enorm belangrijk zijn. Beperk innovatie niet tot een jaarlijkse sessie op de hei, maar schep een innovatieklimaat binnen de organisatie. Zorg voor de juiste middelen, een stimulerende setting, multidisciplinaire teams en de juiste technologie. Organiseer regelmatig brainstorms waarbij je de interactie tussen teams faciliteert of roep een week van de creativiteit in het leven.

5. Doe het samen

Innovatie draait voor een groot deel om uitwisseling. En ook daarbij kun je gerust creatief te werk gaan. Kijk eens buiten de muren van je eigen kantoor. Wellicht kun je samen met een ander bedrijf een teamactiviteit ondernemen, voor een frisse blik en inspiratie. Ook is het belangrijk om een gezamenlijk gevoel van trots te ontwikkelen. Beloon innoverende projecten en neem de tijd om successen te vieren.

6. Kies voor een ander perspectief

Daag jezelf uit om de zaken vanuit een ander perspectief te bekijken, bijvoorbeeld dat van de klant. Waar heeft die behoefte aan? Waarmee verras je hem of haar? Probeer vragen en klachten van klanten altijd te zien als kansen. Zet ze om in productieve oplossingen. En nodig de meest ontevreden klant eens uit voor een teamsessie, om zijn of haar bijdrage te horen.

7. Vraag erom

Eindig ieder overleg met een vraag over hoe je slimmer kunt werken en sla de antwoorden op in een database. Er is genoeg software beschikbaar om alle ideeën op een overzichtelijke manier te bewaren. Creëer een open cultuur, waarin iedereen vragen durft te stellen en waarin fouten niet worden afgestraft. Vraag elke dag aan een collega wat je beter zou kunnen doen, stel tijdens elk klantgesprek een oprechte persoonlijke vraag en vraag jezelf regelmatig af: ‘Wat wil ik vandaag bereiken?’

Meer weten? Download hier de whitepaper die geschreven is naar aanleiding van de masterclass ‘Dagelijks Innoveren’.

Deze blogpost is gecshreven door Lucas Wensing, CEO en oprichter van StartReady.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies