Online24.11.2008

Het einde voor online display ads?


het-einde-voor-online-display-ads.jpg
het-einde-voor-online-display-ads.jpg

In een artikel op Adweek wordt er ingegaan op de toekomst van online display advertising. Door de huidige financiële crisis dalen marketing budgetten en dus wordt er meer en meer naar ROI gekeken.

Laat dit nu net het grote probleem zijn van reguliere online display advertising. Natuurlijk zijn impressies, clicks, conversies en nog veel andere zaken perfect te meten, maar het probleem met reguliere (lees: CPM inkoop) online display advertising is dat de response ratio’s vaak laag zijn.

Bij een CPM tarief van € 40,- en een gerealiseerde clickrate van 0,5% wordt er door een adverteerder simpelweg berekend dat de kosten voor iedere click in dit geval € 8,- bedragen. Als de conversie dan ook nog eens niet geweldig is, zal je haast wel gek zijn om niet op respons basis online in te gaan kopen.

Op het eerste gezicht lijkt de ROI dus laag te zijn. Maar eigenlijk benadrukt het alleen maar dat online wordt gezien als respons medium. Als online als een branding medium gezien zou worden, dan zouden er wel andere dingen gemeten worden. Natuurlijk worden (veelal op kleine schaal) branding effecten onderzocht, maar in veel gevallen beperken campagnerapportages zich tot impressies, clicks en conversies. En dan is het helemaal niet zo gek dat die dure CPM banners in financieel zware tijden ineens uit een plan worden geschrapt.

In het artikel komt een aantal vooraanstaande Amerikanen uit de online industrie aan het woord. Allemaal hebben ze ideëen over hoe het anders moet. Er oppert zelfs iemand van een groot mediabureau dat we online naar een afrekenmodel op basis van bereik en frequentie moeten. Volgens mij zit de kracht van online hem juist veel meer in relevantie en targetting. Daarnaast is de (Nederlandse) online GRP te duur om serieus als bereiksmedium te worden ingezet, dus ik ben het totaal oneens met die gedachte.

Als we willen dat online display advertising ook serieus voor branding wordt ingezet, zullen er andere parameters gemeten/onderzocht moeten worden dan impressies, clicks en conversies. Anders kan ik me best voorstellen dat adverteerders minder en minder investeren in reguliere online display ads.

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’