Het einde voor online display ads?

Het einde voor online display ads?

In een artikel op Adweek wordt er ingegaan op de toekomst van online display advertising. Door de huidige financiële crisis dalen marketing budgetten en dus wordt er meer en meer naar ROI gekeken.

Laat dit nu net het grote probleem zijn van reguliere online display advertising. Natuurlijk zijn impressies, clicks, conversies en nog veel andere zaken perfect te meten, maar het probleem met reguliere (lees: CPM inkoop) online display advertising is dat de response ratio’s vaak laag zijn.

 

Bij een CPM tarief van € 40,- en een gerealiseerde clickrate van 0,5% wordt er door een adverteerder simpelweg berekend dat de kosten voor iedere click in dit geval € 8,- bedragen. Als de conversie dan ook nog eens niet geweldig is, zal je haast wel gek zijn om niet op respons basis online in te gaan kopen.

 

Op het eerste gezicht lijkt de ROI dus laag te zijn. Maar eigenlijk benadrukt het alleen maar dat online wordt gezien als respons medium. Als online als een branding medium gezien zou worden, dan zouden er wel andere dingen gemeten worden. Natuurlijk worden (veelal op kleine schaal) branding effecten onderzocht, maar in veel gevallen beperken campagnerapportages zich tot impressies, clicks en conversies. En dan is het helemaal niet zo gek dat die dure CPM banners in financieel zware tijden ineens uit een plan worden geschrapt.

 

In het artikel komt een aantal vooraanstaande Amerikanen uit de online industrie aan het woord. Allemaal hebben ze ideëen over hoe het anders moet. Er oppert zelfs iemand van een groot mediabureau dat we online naar een afrekenmodel op basis van bereik en frequentie moeten. Volgens mij zit de kracht van online hem juist veel meer in relevantie en targetting. Daarnaast is de (Nederlandse) online GRP te duur om serieus als bereiksmedium te worden ingezet, dus ik ben het totaal oneens met die gedachte.

 

Als we willen dat online display advertising ook serieus voor branding wordt ingezet, zullen er andere parameters gemeten/onderzocht moeten worden dan impressies, clicks en conversies. Anders kan ik me best voorstellen dat adverteerders minder en minder investeren in reguliere online display ads.

Reacties (9)

    • Paul Hottinga

    Ben het niet met artikel eens.

    Waarom zou online display advertising als product stoppen? Hierbij kan ook prima op CPA afgerekend worden.

    Ma 24 nov 2008, 17:57 [reply]

  • @Paul, dat is niet het punt dat ik maak. Natuurlijk is CPA mogelijk. Waar het hier om gaat is dat reguliere online display advertising (op basis van CPM inkoop en ingezet voor branding doelstellingen) het moeilijk kan gaan krijgen wanneer er op dezelfde voet wordt doorgegaan.

    Daarin zal een en ander moeten veranderen om toekomst te hebben. Helemaal nu marketeers in tijden van zware financiele tijden nog meer focus op ROI leggen bij online campagnes.

    Ma 24 nov 2008, 19:26 [reply]

    • Paul Hottinga

    @david dan snap ik je punt heel goed.

    De ontwikkeling die je dan schetst deel ik volledig.

    Geloof wel dat hybride modellen nog toekomst hebben. BV laag CPM 1/2 euro met cpa component

    Ma 24 nov 2008, 19:59 [reply]

  • Denk niet da display advertising op zijn einde loopt. Wel denk dat we nu eindelijk na vele jaren ploeteren op een reele CPM prijs aan het uitkomen zijn. http://www.pubmatic.com/adpriceindex/AdPriceIndex_Quarterly_Q3_08.p
    Kijken we naar een gemiddelde CPM prijs in de US dan is deze gedaald tot 27 dollarcent. Dit zijn de prijzen waarop men zelf kan bepalen of men display in gaat zetten voor imago campagnes of puur gaat focussen op ROI waarbij in beide gevallen een reeele waarde behaald kan gaan worden.

    Ik denk dat we op deze manier met een reele waarde toegekend aan display juist meer display zullen gaan zien op een effectievere manier ingezet.

    Dus nee niet het einde maar het begin van veel meer functioneel ingezette display waarbij de prijs kwaliteit verhoudingen het eindelijk mogelijk maken het op een verantwoorde manier in te zetten.

    Ma 24 nov 2008, 22:10 [reply]

    • Robbert

    Eigenlijk heeft het alleen zin om een serieuze discussie te voeren over online als branding medium als de kosten en de effecten naast die van offline worden gelegd.

    Maar zelfs in pure branding netwerken worden in 1e instantie views + CTR's gerapporteerd. Dan wordt het voor een adverteerder wel erg lastig om niet in directe conversie te gaan denken...

    Di 25 nov 2008, 09:44 [reply]

  • @David; helemaal eens dat wanneer we uitkomen op prijzen van het niveau van de VS dat het een heel ander verhaal is. In mijn optiek zijn we daar in Nederland nog lang niet. Tenzij Isobar natuurlijk zulke goede tarieven heeft onderhandeld. ;-)

    @Robbert; ik denk dat wanneer exploitanten de huidige prijzen willen blijven rechtvaardigen ze meer moeten gaan bieden in de vorm van tracking onderzoek bijvoorbeeld. Sommigen exploitanten doen dit overigens al, maar alleen op campagnes waar je bijvoorbeeld € 50K bij ze neerlegt... Natuurlijk kun je dit soort onderzoeken als bureau ook aan een adverteerders aanbieden (dat doen wij ook), maar dan worden de kosten voor de adverteerder onder aan de streep dus weer hoger.

    Di 25 nov 2008, 10:00 [reply]

    • Robbert

    @David B: Het is inderdaad in het belang van de exploitant om dit soort gegevens te gaan verzamelen en verstrekken. Wij zijn zelf aan het bekijken hoe we dit zouden kunnen realiseren omdat we ook regelmatig in dit soort discussies verwikkeld raken met adverteerders.

    Overigens lijken die soms ook niet zeker te weten wat nou hun eigen doelstelling is waardoor het helemaal verwarrend wordt. ;-)

    Di 25 nov 2008, 10:53 [reply]

  • Een CPM van 40 euro is natuurlijk ook volslagen idioot, als je het mij vraagt.

    Di 25 nov 2008, 10:54 [reply]

  • @Barry; het is slechts een voorbeeld. Ongetwijfeld zal het marktgemiddelde lager liggen, maar er zijn genoeg sites/exploitanten die dit soort prijzen hanteren.

    Di 25 nov 2008, 11:07 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2011 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap